Nytt teknikprogram ger säkrare vägar

0
430

Haneen Farah. Foto: KTH.

Med hjälp av teknikprogrammet Coopers hoppas KTH-forskarna göra svenska vägar säkrare.
— Coopers tillhandahåller kontinuerligt föraren med realtidsinformation om väg, trafik- och väderleksförhållanden så att denne kan justera körsituationen och exempelvis minska hastigheten i förväg för att undvika en kollision, säger Haneen Farah.

För fyra år sedan startade projektet Coopers som står för Co-operative Systems for Intelligent Road Safety. Det är ett EU-projekt där Sverige, Österrike och Frankrike tillsammans med andra europeiska länder arbetar tillsammans för att med teknikens hjälp skapa intelligenta vägar och smarta bilar.

–- Det handlar om att flytta informationen från vägen till bilen. Det kan vara allt från information om ambulanser som inom kort kommer att visas i backspegeln och andra faror att föraren inte kan se, säger Harilaos Koutsopolos, professor och chef för avdelningen för transport och logisk på KTH.

KTH-forskaren Haneen Fara är också involverad i projektet. Hon beskriver Coopers som ett system som syftar till att leverera meddelanden till föraren ombord genom en enhet som är monterad inne i bilen.

Designen är viktig
— Det är viktigt att gränssnittet blir bra och att föraren inte får för mycket information. Det kan bli förvirrande. I studien ingick en enkät till vår testgrupp där de tillfrågades vad de tyckte om systemet, säger Haneen som menar att körningen blir både säkrare och mer miljövänlig om man använder Coopers eftersom föraren blir uppmärksammad om han eller hon accelererar för mycket.

För att undersöka hur systemet fungerade använde forskarna i den första fasen en körsimulator för att se hur förarna reagerar med och utan användning av Coopers.
50 förare deltog. Under simuleringarna utsattes förarna för fyra scenarier: möte med ambulans, dimma, trafikstockning och en så kallad ”ghost driver” vilket innebar möte på en enfilig väg. I samtliga fall hade föraren hjälp av Coopers för att klara situationen, förklarar Haneen.

Coopers testas ute i trafiken
I den andra projektfasen gjordes fältstudier med 50 förare från Italien, 50 från Österrike och 50 från Tyskland och här undersökte  man ännu en gång hur förare reagerar med och utan användning av Coopers. Haneen är nu i full färd med att analysera resultaten.

Läs mer om Coopers här.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Sandslott

Ingenjören tar semester – vi ses igen den 12 augusti

Följ oss gärna på Facebook där vi lägger ut lästips hela sommaren. Här på Ingenjören.se är vi tillbaka den 12 augusti. Trevlig sommar! 

”Vi är i Almedalen för att lyfta ingenjörernas frågor”

Almedalsveckan pågår för fullt och Sveriges Ingenjörer är på plats. Vi ringde upp förbundsordförande Ulrika Lindstrand och fick en rapport från Visby. Alla medlemmar förstår kanske inte värdet av att förbundet deltar i Almedalen. Vad...
Avtal som rivs, ingenjörerna Sanna och Mattias Fager, test och Ulrika Lindstrand.

Här är de mest lästa artiklarna i år

Kärlek, utbrändhet, ilska över löner och tips inför anställningsintervjuer. Det är några av ämnena i de mest lästa artiklarna på Ingenjören.se under första halvåret 2019. Har du läst artiklarna som hamnar i topp? Kolla...

Ola Serneke – en av de två ingenjörer som sommarpratar

Ola Serneke, ägare och VD för byggföretaget Serneke, gör i år debut som sommarvärd på Sveriges Radio. Med en civilingenjörsexamen från Chalmers i botten är han därmed en av två ingenjörer bland årets sommarpratare.  Hur...

Missa inte ingenjörernas digitala löprundor i 15 svenska städer

Förra året lanserades figure running i Sverige. Det var företaget Ramboll som tog hjälp av sina ingenjörer för att ta fram löprundor formade som figurer i några svenska städer. I maj uppdaterades appen med...
Några ledamöter under Ingenjörsfullmäktige 2018

Nu ska medlemmarna påverka Sveriges Ingenjörer mer

Sveriges Ingenjörers demokratiöversyn går nu in i ett slutskede. Över sommaren arbetar förbundsstyrelsen fram ett inriktningsförslag som presenteras för ledamöterna i Ingenjörsfullmäktige i höst – inför beslut om förändringarna på fullmäktige i november. Det...

Christer Fuglesang: Sverige borde satsa mer på rymden

Den 20 juli är 50 år sedan Apollo 11 tog de första människorna till månen. Christer Fuglesang, Sveriges första och hittills enda astronaut som varit i rymden, är med och firar detta tillsammans med...

Arbetslösheten för ingenjörer är fortfarande låg

I april var bara 1,1 procent av de yrkesverksamma medlemmarna i Sveriges Ingenjörer arbetslösa. Arbetsförmedlingen rapporterar också att antalet varslade personer fortfarande är lågt. Arbetslösheten för Sveriges Ingenjörers medlemmar har de senaste åren varit låg...

Läkemedelsföretaget Sobi varslar 90 om uppsägning

Chock och besvikelse är vad många medarbetare på läkemedelsföretaget Sobi i Stockholm känner efter beskedet att 90 forskartjänster försvinner. Sveriges Ingenjörer stöttar Akademikerföreningen i förhandlingarna som startar den här veckan.  Företaget Swedish Orphan Biovitrum AB,...
Ingenjören och hållbarhetsforskaren Susanna Elfors startade en Facebookgrupp för folk som reser med tåg till Europa.

Ingenjören som blivit drottning av tågsemester

Hon är ingenjör och hållbarhetsforskare och en av dem som gett tågresandet en rejäl skjuts. Susanna Elfors grundade Facebookgruppen Tågsemester (med över 90 000 medlemmar) och har startat tågresebyrå. Vi ringde upp henne. Hur kommer det...