Nytt teknikprogram ger säkrare vägar

0
480

Haneen Farah. Foto: KTH.

Med hjälp av teknikprogrammet Coopers hoppas KTH-forskarna göra svenska vägar säkrare.
— Coopers tillhandahåller kontinuerligt föraren med realtidsinformation om väg, trafik- och väderleksförhållanden så att denne kan justera körsituationen och exempelvis minska hastigheten i förväg för att undvika en kollision, säger Haneen Farah.

För fyra år sedan startade projektet Coopers som står för Co-operative Systems for Intelligent Road Safety. Det är ett EU-projekt där Sverige, Österrike och Frankrike tillsammans med andra europeiska länder arbetar tillsammans för att med teknikens hjälp skapa intelligenta vägar och smarta bilar.

–- Det handlar om att flytta informationen från vägen till bilen. Det kan vara allt från information om ambulanser som inom kort kommer att visas i backspegeln och andra faror att föraren inte kan se, säger Harilaos Koutsopolos, professor och chef för avdelningen för transport och logisk på KTH.

KTH-forskaren Haneen Fara är också involverad i projektet. Hon beskriver Coopers som ett system som syftar till att leverera meddelanden till föraren ombord genom en enhet som är monterad inne i bilen.

Designen är viktig
— Det är viktigt att gränssnittet blir bra och att föraren inte får för mycket information. Det kan bli förvirrande. I studien ingick en enkät till vår testgrupp där de tillfrågades vad de tyckte om systemet, säger Haneen som menar att körningen blir både säkrare och mer miljövänlig om man använder Coopers eftersom föraren blir uppmärksammad om han eller hon accelererar för mycket.

För att undersöka hur systemet fungerade använde forskarna i den första fasen en körsimulator för att se hur förarna reagerar med och utan användning av Coopers.
50 förare deltog. Under simuleringarna utsattes förarna för fyra scenarier: möte med ambulans, dimma, trafikstockning och en så kallad ”ghost driver” vilket innebar möte på en enfilig väg. I samtliga fall hade föraren hjälp av Coopers för att klara situationen, förklarar Haneen.

Coopers testas ute i trafiken
I den andra projektfasen gjordes fältstudier med 50 förare från Italien, 50 från Österrike och 50 från Tyskland och här undersökte  man ännu en gång hur förare reagerar med och utan användning av Coopers. Haneen är nu i full färd med att analysera resultaten.

Läs mer om Coopers här.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Malmö universitet överger aktivitetsbaserade kontor

I nybyggda huset Niagara på Malmö universitet blev arbetsmiljön så dålig att lärare och forskare valde att jobba hemifrån. Nu byggs lokalerna om för 20 miljoner kronor.

Saab-nätverk: Ingen passar in i bilden av en stereotyp ingenjör

Mångfald är inte något som bara rör vissa. Alla kan tillhöra en minoritet på arbetsplatsen, säger ingenjörerna i Saabs mångfaldsnätverk Minerva.

”Jag är missnöjd med min nya lön, vad gör jag?”

Sveriges Ingenjörers ombudsman tipsar om hur du tar makten över löneprocessen.

”Vem tar ansvar för min rehabilitering?”

Arbetsgivaren har ansvar för de anställdas rehabilitering. I praktiken kan det dock vara svårt, särskilt inom den akademiska världen.

Hoppjerka eller trotjänare? Så gör du om nya jobbet inte känns bra

Inte nöjd med nya jobbet? Du är inte ensam, men hur ser framtida arbetsgivare på om du endast stannar en kortare tid på din nya arbetsplats?
Ingenjörsfullmäktige 2018

Kritik mot förslag om ny demokratiorganisation

Sveriges Ingenjörers förbundsstyrelse lägger nu fram nya förslag om Ingenjörsfullmäktige. Men flera av grupperna i fullmäktige menar att förslaget inte avhjälper några problem.

Hur förorenad är luften på vägen till ditt jobb? – testa här

Vet du hur förorenad luften är längs din cykelväg till jobbet? Ramboll har utvecklat webbtjänsten Happy Commuter som ger svar. Testa själv!

Stora krav på chefer i kontor utan egna platser

Det är en utmaning att arbeta i en miljö där medarbetarna inte har en egen plats. Den kräver att du är mer kontaktsökande och hittar nya sätt att mötas regelbundet.

Lite retorik kan hjälpa dig på jobbet

Förhandlingar, samtal och – så klart – presentationer. Där kan retoriken hjälpa dig på jobbet. Här är 11 tips från tre retorikexperter.  

Hård lunchträning gör dig mer stressad och mindre produktiv

Att träna på lunchen kan tyckas tidseffektivt i det annars så svårlagda livspusslet, men faktum är att intensiv träning på lunchen kan ge motsatt effekt – särskilt om du har det stressigt på jobbet.