Tydlighet minskar mobbning

 

När du som anställd inte vet vad som krävs av dig på jobbet, uppstår lätt konflikter. det säger Barbro Östling, beteendevetare, sedan många år specialiserad på arbetsplatskonflikter.

När du som anställd inte vet vad som krävs av dig på jobbet, uppstår lätt konflikter. Det säger Barbro Östling, beteendevetare, sedan många år specialiserad på arbetsplatskonflikter.

Tusentals människor sjukskriver sig på grund av konflikter på jobbet, för att de känner sig kränkta. För mellan 100 och 300 människor varje år går det så långt att de begår självmord. Konflikter på jobbet är ett stort och svårlöst problem.

– Det har sett ungefär likadant ut de senaste trettio åren, säger Barbro Österling som just nu föreläser i frågan i samband med att hon ger ut boken Personkonflikter på arbetsplatsen.

Barbro Östling

Det paradoxala med mobbning på arbetsplatser är att de drabbade ofta tappar självförtroendet och tenderar att lägga skulden på sig själva. Det gör det svårt att söka hjälp. Ingen söker hjälp mot att vara en dålig människa.

Men felet ligger sällan hos den enskilde. I stället är det oftast förhållandena på arbetsplatsen som skapar grogrund för konflikter och eventuellt mobbning. Barbro Östling lyfter fram de mest återkommande orsakerna.

Ett av de skadligaste förhållandena på arbetsplatsen är otydlighet. Målsättningarna eller kraven på medarbetarna kan vara oklara, organisationen kan vara luddig, rollerna kan vara dåligt definierade och arbetsmetoderna kanske är ospecificerade. Ständiga förändringar i organisationen kan också skapa osäkerhet. Allt sådant skapar grogrund för konflikter.

– Det är då folk börjar pinka revir, säger Barbro Östling som fortsätter att räkna upp andra orsaker som långvarig stress, och låg delaktighet i besluten som rör personalen.

Men det finns individuella behov att ta hänsyn till också. En av de främsta är att varje person kräver att få vara något mer än bara en produktionsfaktor. Det berömda citatet från Hjalmar Söderbergs roman Doktor Glas kan också i hög grad sägas gälla i arbetslivet:

”Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna någon slags känsla. Själen ryser inför tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.”

– Man vill vara en person, inte bara en produktionsfaktor, säger Barbro Östling. Den som känner sig ignorerad kan lätt börja starta konflikter för att få någon sorts uppmärksamhet. Därför är det också allvarligt när man slutar att hälsa på varandra.

Det finns emellertid åtgärder att ta till för att på förhand minska risken för förlamande konflikter och mobbning på jobbet. Barbro Östling räknar upp allt från chefskurser till utvecklingssamtal. Hon betonar särskilt tydligheten, att chefen sätter gränser, och att man pratar med varandra – ofta.

– Forskning visar att ingen chef bör ha fler än cirka 25 underställda, för då börjar det blir svårt att faktiskt se vad de anställda gör, och ännu mindre hinna med alla utvecklingssamtal, säger hon.

Barbro Östling lyfter fram ett paket av sådana förebyggande åtgärder: SAM – Systematiskt Arbetsmiljöarbete. Företaget upprättar en policy, en uppförandekod med tydliga mål och rutiner för att alla ska veta hur de ska agera när det uppstår konflikter. Hon påpekar att konflikter i sig inte är farliga, bara de dåligt hanterade konflikterna.

Finns det någon grupp som är särskilt utsatt för mobbing?
– Vem som helst kan bli utsatt, men det finns faktiskt en grupp som är extra utsatt. Det är de som är mycket ambitiösa och mycket duktiga. De tenderar att dra på sig avundsjuka.

3 kommentarer

  • Jonas

    Riktigt intressant artikel. Jag har nyss börjat jobba och upplever själv stor stress. Den där sista meningen känner jag igen mig i:
    ”Det är de som är mycket ambitiösa och mycket duktiga. De tenderar att dra på sig avundsjuka.”

    Under hela min studietid har det alltid varit någon som flåsar mig i nacken och vill jämföra betyg med mig. Själv vill jag helst slippa sådant, men även där jag jobbar nu finns det en streber i rummet där jag sitter som sneglar på vad jag gör. Ska försöka byta rum…

    24 september 2010
  • Jens

    Mobbning är inte en konflikt, det är ett övergrepp. Läs t ex Olweus, som står för den enda evidensbaserade handlingsplanen i samband med mobbning, företrädesvis inom skolvärlden.

    23 september 2010
  • Anna

    Högst aktuell artikel! Bra skrivet och intressant. Jag tror även personlighetstyper spelar roll i arbetslivet, cheferna är ofta extroverter som har lite svårt att förstå sig på de medarbeterare som är introverter och laddar på ett annat sätt än att prata. Svårigheten att förstå varandra blir nog grogrund för konflikter. Svårt också att veta vad som är mobbing och vad som är missförstånd.

    23 september 2010

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Han är nörden i gillestugan som blev Excelkändis

Han är nörden i gillestugan som blev Excelkändis

Ingenjören David Stavegård har nära 18 000 prenumererar på ”torsdagstipset” där han visar smarta funktioner i Excel.  Själv är han mest stolt över att ingå i den exklusiva grupp som regelbundet träffar Microsofts Excelteam.
Fler artiklar