Bli bättre chef genom kul teater

Kursledaren Yvonne Larsson och skådespelerskan Malin Johansson ger värdefulla tips om chefers svåra samtal. Foto: Redaktionen.

Det kan vara tufft att förklara för den anställde att han eller hon är negativ eller inte klarar av sitt jobb. På utbildningsföretaget Learning4U får chefer öva sig på att klara av de svåra samtalen.

Det finns många fördelar med att vara chef: hög lön och stor frihet kan vara några av dem, nackdelarna kanske är att man jobbar jämt och att man är ansvarig för sina anställda. På gott och ont. För det mesta på gott, tycker nog många chefer, men ibland kan chefsrollen kännas extra besvärligt. Som när man har en anställd som är väldigt negativ och förstör arbetsglädjen för sina arbetskamrater eller om man misstänker att någon på jobbet har alkoholproblem.

Företaget Learning4u utbildar chefer som vill bli säkrare i genomförandet i sina viktiga samtal. De använder sig av en så kallad upplevelsebaserad utbildning, ett slags kunskapsteater, där chefer med hjälp av inhyrda skådespelare får öva sig i vanliga situationer som kan uppstå på en arbetsplats.

Övning i svåra samtal
På gårdagens seminarium fick deltagarna öva sig i hur man som chef kan gå till väga när man ska tala om för en anställd att denne sprider negativ stämning på jobbet och hur man på bästa sätt kan förklara för en social och trevlig anställd att han eller hon inte klarar av sitt jobb.  Två personer valdes ut ur gruppen och fick spela chefer medan skådespelerskan Malin Johansson fick spela anställd.

Feedback i grupp
Efter samtalen som spelades upp för hela gruppen fick alla komma med feedback på vad som varit bra och mindre bra i samtalen. Genom att få se situationen framför sig och inte bara tala om den blev den på en gång väldigt verklig och konkret och gjorde att man kunde analysera vad som fungerade och inte fungerade.

Deltagarna var exempelvis överens om att ”chefen” som talade med den negativa medarbetaren skulle vara mer tydlig i varför den anställde kallats in till samtal och att det var viktigt att chefen också pekade på saker som den anställde var bra på så att samtalet inte bara handlade om medarbetarens negativa attityd.

Viktigt att vara lugn
I fallet där chefen skulle berätta för en medarbetare att den anställda inte höll måttet talade kursledaren Yvonne Larsson om vikten av att chefen i ett sådant tillfälle inte ska tala för mycket utan att han eller hon låter buskapet sjunka in hos den anställde samt hur viktigt det är att chefen är lugn under samtalet. Något som kan tyckas självklart men likväl händer det att chefer tappar lugnet precis som ”vanliga anställda” också kan göra. Vi är ju trots allt människor med känslor och inga maskiner.

Svårt att hålla isär kompis- och chefsroll
Just det sista samtalet tyckte deltagarna var det svåraste, ”man vill ju inte såra någon som man tycker om”, som en av chefsdeltagarna uttryckte det.

Förutom att kunskapsteater är ett roligt och intressant sätt att diskutera och öva sig i chefsfrågor finns det ett annat plus, nämligen att man får höra hur den anställda tycker och tänker. Skådespelerskan Malin Johansson gav feedback till den person som spelade chefen och berättade hur hon kände att hon blev bemött.

För dig som vill veta mer om kunskapsteater, läs mer här.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Ingenjörsstudentens uppfinning lurar vägglössen

Ingenjörsstudentens uppfinning lurar vägglössen

Problemet när man sanerar vägglöss är att om inte en människa sover i rummet så håller sig vägglössen kvar i sina gömslen. Ingenjörsstudenten Maja Åstrand har kommit på en lösning som snart kan vara på väg ut i världen.
Fler artiklar