När bilen blev det bästa miljövalet

0
1055

I söndags gjorde jag ett klokt miljöval när jag valde bilen istället för bussen. Ja, du läste rätt. På SLs hemsida finns en utmärkt reseplanerare där man kan ta reda på hur man enklast och snabbast reser kollektivt inom hela SL:s område.

Jag bor i Vallentuna tre mil norr om Stockholm och i söndags  åkte jag till Torsåker i grannkommunen Upplands Väsby, en resa på knappt två mil.  Jag föredrar i allmänhet att åka kommunalt om det inte tar orimligt mycket  längre tid. I Stockholmsområdet går det ofta snabbare att åka kollektivt eftersom det kan ta en halvtimme att hitta en parkeringsplats, om det ens  lyckas. För att inte tala om parkeringskostnaderna.

Mellan Vallentuna och Torsåker en söndagsförmiddag är  bussförbindelserna ganska dåliga. Reseplaneraren föreslog buss till Upplands Väsby station, därifrån tåg till Märsta och sedan buss till Torsåker. Resan  skulle ta en timme och 49 minuter. Att köra bil skulle ta under en halvtimme. Det gjorde mitt val enkelt. Bussen var inte längre ett alternativ.

Innan jag stängde reseplaneraren på datorn fick jag syn på  knappen ”miljö” som finns intill varje föreslagen resa. Jag klickade på miljöknappen och fick se ett diagram med två staplar, en blått som visade  utsläppen av koldioxid för resan med kollektivtrafik och ett rött som visade utsläppen för motsvarande resa med bil.

Det tog en liten stund innan jag förstod vad jag såg. Den  blå stapeln var högre än den röda. Om jag åkte kollektivt skulle jag släppa ut 1,9 kilo koldioxid men om jag tog bilen skulle jag bara släppa ut 1,4 kilo.

Jag blev nyfiken på hur beräkningarna fungerade och prövade  resor kors och tvärs över Stockholmsområdet. Det visade sig snabbt att min resa  till Torsåker var ett unikt undantag. För alla resor som jag testade var  koldioxidsläppen betydligt högre med bil än med kollektivtrafik. Det bästa miljövalet var alltid pendeltåg och andra lokaltåg som Roslagsbanan och  Saltsjöbanan eftersom de drivs av el och därmed inte släpper ut någon koldioxid alls.

Till mitt jobb inne i centrala Stockholm har jag två  alternativ med kollektivtrafiken: direktbuss eller Roslagsbanan och därefter tunnelbana.  Väljer jag bussen släpper jag ut 1,5 kilo koldioxid per resa, väljer jag tåg  och tunnelbana bli utsläppet noll. Skulle jag ta bilen, släpper jag ut 2,5 kilo koldioxid.

Nu ska man vara medveten om att det här inte är någon exakt  vetenskap. SL skriver själva på sin hemsida att beräkningarna bygger på  genomsnittlig bränsleförbrukning för bensinbilar i Stockholm och antalet personer  som har rest med bussarna under ett år. Att allt fler bilar körs på diesel, som  ger lägre koldioxidutsläpp än bensin, förändrar förhållandena en del till  bilens fördel.

Två slutsatser tycker jag ändå att man kan dra. Bussar som  går halvtomma innebär en stor miljöbelastning. Det var därför en bussresa  mellan Vallentuna och Upplands Väsby en söndagsförmiddag ger högre  koldioxidutsläpp än samma resa med bil. Kanske bussbolagen som kör för SL  skulle kunna komplettera bussparken med mindre bussar?

Tåg och tunnelbana är det  oslagbara miljövalet och därför diskuteras utbyggnaden av tunnelbanan i olika  riktningar flitigt just nu. Det handlar om stora investeringar, mycket stora. Men  om ambitionen att minska koldioxidutsläppen ska kännas trovärdig finns det  knappast något alternativ. Tunnelbana och lokaltåg är för närvarande de enda  fossilfria alternativen. Förutom cykeln.

 

 

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Fler ingenjörsstudenter vill ta examen

Först examen sedan jobb. Så svarar allt fler studenter i Sveriges Ingenjörers årliga löneenkät. Men dataingenjörerna väljer ofta en annan väg.

Scania stänger för klimatutbildning av anställda

Fredagen den 20 september stoppas allt arbete under en timme på Scanias anläggningar över hela världen. Då ska samtliga 52 000 anställda ska lära sig mer om klimatfrågor.

Roadshow för att fler kvinnor ska bli ingenjörer

Alltför få kvinnor väljer att bli ingenjör, tycker IVA, Sveriges Ingenjörer och Teknikföretagen. Därför besöker de 13 lärosäten under 2019 för att inspirera till förändring.

”Min chef är missnöjd med mig. Vad ska jag göra?”

Sveriges Ingenjörers ombudsman förklarar riskerna med att bli uppsagd av personliga skäl och hur du undviker att hamna i den situationen.

Administrativ börda tynger universitetslärare

Många och svårnavigerade it-system tar tid och skapar onödig stress för lärare på universitet och högskola.

Högskolan Väst knyter närmare band till arbetslivet

"Det är avgörande för att vi ska fortsätta vara konkurrenskraftiga som industriland", säger Lennart Malmsköld, universitetslektor.

Faktaresistens och fake news utmanar forskarvärlden

"Vi behöver vara mer lyhörda för de förändringar vi ser. Därför är ledarskapet en ödesfråga för universitetets framtid", säger rektorn på Lunds universitet.

Chalmersforskare: ”Oväntat” att få Breakthrough Prize

Chalmers har varit med i projektet som i våras lyckades avbilda ett svart hål. John Conway ledde arbetet på Chalmers. Här berättar han.

Två svenska miljöentreprenörer tävlar om miljonpris

Kiselalger och ett nytt superbatteri för energilagring. Det ägnar sig de två svenska företag åt - som båda är finalister i en internationell entreprenörstävling.

Nu förbereder sig ABB-ingenjörerna för Hitachi

I juli 2020 tar Hitachi över ABB Power Grids. Internt finns viss besvikelse över att ägandet lämnar Sverige – men mest pågår förberedelserna, kulturellt och affärsmässigt.