Gott om jobb för datorspelsingenjörer

Medan andra branscher kämpar med halvtomma orderböcker, slår datorspelsföretagen nya rekord. Enligt Spelutvecklarindex, en återkommande kartläggning från datorspelsbranschen, var den årliga tillväxten i nästan uppe i 30 procent under 2011. Kompetensförsörjning är en av branschens utmaningar, och de ingenjörer som läser spel- och programvara lockas i hög grad av annan industri.

Det pekar uppåt för datorspelsföretagen just nu. Sysselsättningen ökar med 26 procent, nya bolag tillkommer och de etablerade bolagen växer. Med en årlig tillväxt på närmare 30 procent rusar branschen ungefär tio gånger så snabbt som Sverige.

De svenska spelutvecklarna har dessutom en stor bredd med världsledande utvecklare inom alla de stora genrerna. Andelen kvinnor som jobbar i branschen ökar dessutom.

Samtidigt genomgår branschen en strukturomvandling. Tidigare har spelmarknaden i Sverige dominerats av klassiska spel som säljs i paket i butiker. Från och med 2011 har onlinespelen, spel i mobiltelefoner och i sociala medier, tagit över dominansen.

Det är också en av dessa företag som utmärker sig speciellt. Mojang som förra året officiellt lanserade sitt redan berömda spel Minecraft svarade under 2011, med sin vinst på närmare femtio miljoner kronor, för 37 procent av hela branschens sammanlagda vinst. Men flera andra spelutvecklare har också utmärkt sig. Tarsia, Hansoft och Paradox interactive är några som växer snabbt. Även det största bolaget Dice, med den storsäljande spelserien Battlefield, fortsätter att växa.

Utmaningarna som branschen själv tar upp är kompetens och finansiering. De små nystartade bolagen arbetar hårt med att få investerare och de stora spelutvecklarna kämpar med att hitta folk med rätt kompetens.

Det finns ett flertal utbildningar i datorspelsutveckling i Sverige. Vid Blekinge tekniska högskola kan man läsa till ingenjör med den inriktningen. Varje år börjar i Karlskrona cirka 140 studenter på civil- och högskoleingenjörsutbildningarna inom datorspel.

Stefan Petersson är programansvarig för utbildningen till civilingenjör i spel- och programvaruteknik. Sammanlagt utbildar högskolorna fler ingenjörer i datorspelsteknik än branschen behöver, men samtidigt är det inte bara spelbranschen som ropar efter deras kompetens.

Den första kullen på utbildningen till civilingenjör i spel- och programvaruteknik började 2008 och går nu sista året. Stefan Petersson konstaterar att ungefär hälften av dem redan har fått jobb. Men långt ifrån alla går till spelutvecklarbolagen.

– Allt fler branscher är intresserade av spelteknikkompetens. Det behövs så fort man ska visa något i 3D i realtid med interaktion. Det kan till exempel vara företag i verkstadsindustrin som vill återskapa sin tillverkningsprocess i tre dimensioner. All hemelektronik går också alltmer mot 3D.

Högskolan i Blekinge kan heller inte ta in fler än de cirka 140 som de tar in i dag.

– Vi har inte fler datasalar, och inte fler lärare heller, säger Stefan Petersson. Det är svårt att få tag i lärarkompetens inom det här området. De som kan mjukvaran vill i regel hellre jobba i den privata sektorn.

Hittills har de löst problemen med att låta äldre elever hoppa in som laborationsassistenter och med oönskat mycket övertid.

Sture Henckel

 

» Läs mer

Rapporten Spelutvecklarindex 2011

Kommentarer (2 st)

  • Hej, tack för en bra kommentar, men det finns gott om jobb för ingenjörerna från spelutbildningarna. Det är bara det att även andra industrier också gärna vill anställa spel-ingenjörerna eftersom behovet av deras kunnande, som till exempel att skapa tredimensionella modeller, ökar inom hela näringslivet. Det gör det i slutändan kan bli svårt för branschen att få tag i rätt kompetens.
    /Sture

  • Artikelns titel säger:

    ”Gott om jobb för datorspelsingenjörer”

    Men sedan står det i artikeln:

    ”Sammanlagt utbildar högskolorna fler ingenjörer i datorspelsteknik än branschen behöver”

    med tillägget att många ingenjörer därför tvingats söka arbeten inom andra branscher.

    Så hur kan ni då säga att det finns gott om arbeten för datorspelsingenjörer?

Ingenjören 3/2017

 Ingenjoren 3_2017_omslag_700pxNummer 3 är ute nu! Klicka på omslaget och läs. Det finns också att ladda ner som pdf här, samt genom www.Qiozk.se. Äldre nummer hittar du under Magsinet/Arkiv i toppmenyn eller här.

Resan

Carlos liv gar i zumbatakt Ingenjoren 3_2017

Carlos Ibañez var en blyg kille på KTH. Sedan kom zumban in i hans liv och förändrade allt. Nu lever han på att stå på en scen och dansa, omringad av tjejer. Läs Ingenjörens intervju med Carlos från nummer 3/2017 som pdf här eller här för att läsa artikeln direkt i din webbläsare.

Utmaningen

Easy is no fun Ingenjoren 3_2017

Säger du till Sara Hermansson att något är svårt blir hon bara mer motiverad att göra det. Redan som 26-åring blev hon chef på Scania och fick ansvaret att leda arbetet med att utveckla framtidens elektrifierade bussar och lastbilar. Läs vårt kortmöte med Sara Hermansson från Ingenjören 3/2017 som pdf här eller klicka på omslaget för att läsa direkt i din webbläsare.

Glastaket

Glastaket_Ingenjoren_2_2017_uppslag_500

Vad är egentligen jämställdhet? Handlar det bara om lön och kön på cheferna? I Ingenjören 2/2017 har vi träffat kvinnliga ingenjörer och ekonomer som berättar om en kultur på jobbet som präglas av utanförskap, sexistiska kommentarer och brist på respekt.

Om kommentarer

Vi på redaktionen har bestämt oss för att ha en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan, för att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna.  Vi vill inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte godkänna kommentarer som innehåller någon form av personangrepp eller som på annat sätt kan ses som stötande. Vi kommer också att avvisa irrelevanta kommentarer.Om vi väljer att inte godkänna en kommentar, kontaktar vi i regel den som har skrivit kommentaren (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven) och ber honom/henne att omformulera sig. Tre veckor efter en artikel publicerats stänger vi kommentarerna till den.Vi prioriterar kommunikation med våra medlemmar framför anonyma kommentarer där det inte går att se vem som skriver.

LEDIGA JOBB

 

GIS-Ingenjör
Hässleholms kommun

Förpackningsutvecklare
RISE

Projektledare
NSVA

VA-ingenjör
NSVA

VA-projektör
NSVA

Förrättningslantmätare
Kalmar kommun

Gatuingenjör
Ängelholms kommun

Produktionsingenjör
Kubikenborg Aluminium

Ingenjör m. materialkunskap
Recotech

Elingenjör
Norrköpings kommun

Byggledare
Ängelholms kommun

Projektledare
Ängelholms kommun

Trafikingenjör
Jönköpings kommun

Produktionsingenjör
Sandvik Materials Technology

Samhällsbyggnadschef
Östersunds kommun

Projektledare
Jönköpings Kommun

Provningsingenjör

GKN Drivelines

fackliganyheter
puff_polhemspriset