Volvo drar ner med 4 400

Cirka 4 400 tjänstemän och konsulter berörs av Volvokoncernens planerade personalminskning, en plan som offentliggjordes på torsdagen.

Cirka 4 400 tjänstemän och konsulter berörs av Volvokoncernens planerade personalminskning, en plan som offentliggjordes på torsdagen.

Den övervägande delen av personalminskningen på cirka 4 400 tjänstemän och konsulter runt om i världen, där tidigare meddelad personalminskning om 2 000 konsulter och anställda ingår, kommer att genomföras under 2014, skriver Volvo i sitt årsbokslut för 2013, som du kan läsa här.

Beslutet berör framför allt Group Trucks Operations, Group Trucks Technology, Group Trucks Sales and Marketing EMEA, IS/IT, Finans och Human Resources. Enligt Volvo är beslutet en konsekvens av den omvandling som koncernen genomgår. Koncernen sätter i gång arbetet med personalminskningarna omgående.

Volvokoncernens neddragningar kommer att spela en viktig roll i arbetet att nå koncernens strategiska och finansiella mål, enligt Olof Persson, vd och koncernchef, som under torsdagsförmiddagens presskonferens också sade att koncernen har det värsta bakom sig.

– Vår prestation förbättras, men vi har fortfarande mycket att göra för att åstadkomma det vi vill, sade Olof Persson.

Sveriges Ingenjörer har cirka 3 000 medlemmar i AB Volvo. Peteris Lauberts, akademikernas ordförande på Volvo Lastvagnar i Göteborg, poängterar att man ännu inte har börjat prata om varsel. Han säger att företagsledningen redan hösten 2013 såg en rationaliseringspotential i vissa stabs- och supportfunktioner, och att företaget som nu är färdigt med det nya motor- och lastvagnsprogrammet för Volvo och Renault går in i en ny fas där man inte behöver lika stora utvecklings- och industrialiseringsresurser.

Hur många ingenjörer kan det bli frågan om?
– Det vet vi inte än, men rationaliseringarna handlar om tjänstemän, globalt.

Vad kan facket göra nu, i denna situation?
– Vi använder all vår fackliga kompetens och erfarenhet. Vi diskuterar med företaget hela tiden. Vi kommer att yrka på att i första hand titta på konsulterna, och sedan prata om omplaceringar och i absolut sista hand övertalighet. Och i så fall avgångsvederlag. Vi vill undvika varsel, och i stället försöka lösa det internt.

Hur brukar det gå att prata med arbetsgivaren sådana här gånger, tycker du?
– Jag tycker nog att vi i regel har ett bra samarbete. Vi har ingen väsensskild uppfattning, utan företaget som helhet måste må bra, men att åtgärder som vidtas ska vara så humana som möjligt. Vi har att leva med varandra på sikt och det finns en förståelse från båda sidor i diskussionen.

Vad händer härnäst?
– Det vet vi inte, förrän företaget kallar till förhandlingar. Men de kan ju inte vänta för länge med det, för då blir ju folk väldigt oroliga.

Ania Obminska och Sture Henckel

1 kommentar

  • Emil

    Inte en dag för tidigt med tanke på den ofantliga ingenjörsbrist vi har i det här landet, eller hur var det nu egentligen?

    06 februari 2014

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Han är nörden i gillestugan som blev Excelkändis

Han är nörden i gillestugan som blev Excelkändis

Ingenjören David Stavegård har nära 18 000 prenumererar på ”torsdagstipset” där han visar smarta funktioner i Excel.  Själv är han mest stolt över att ingå i den exklusiva grupp som regelbundet träffar Microsofts Excelteam.
Fler artiklar