Tvättrobot på önskelistan

Konsumenter vill se mer av hjälpfulla hem, digitala plånböcker och husrobotar, åtminstone om man ska tro en konsumentrapport för 2015.

Konsumenter vill se mer av hjälpfulla hem, digitala plånböcker och husrobotar, åtminstone om man ska tro en konsumentrapport för 2015.

Nu är det bara fem år kvar till år 2020. Hur kommer världen att ha förändrats till dess? I en trendrapport för 2015 från Ericsson Consumer Labs har smartphone-användare i 10 storstäder i världen fått ge sin syn på framtidens tekniska prylar och digitala trender.

Med den mobila teknikens framfart är snart det mesta är uppkopplat och tillgängligt, trendspanar företaget i rapporten. Utifrån svaren från konsumenterna i undersökningen drar Ericsson Consumer Labs bland annat slutsatsen att vi redan om några år kan ha vinkat hejdå till både sedlar och mynt. Nästan hälften av de 5 024 smartphone-användarna i undersökningen som svarade på frågan, 48 procent, har svarat att de skulle föredra att använda sin telefon för att betala för varor och tjänster. Om fem år, 2020, tror fyra av fem, eller 80 procent, att smartphones ska ha ersatt plånboken helt.

360px-2008_Taipei_IT_Month_Day2_Taipei_City_Government_Intelligent_Housekeeping_Robot

Husrobotar är inget nytt. Denna, tillverkad av National Taiwan University, är från 2008. Foto: Rico Shen/Wikimedia Commons

Över hälften, 64 procent, av dem som svarade på frågor om hemmasysslor (också 5 024 personer) tror även på husrobotarnas framfart. Till 2020 tror de att husrobotarna som hjälper till med vardagssysslor kommer att bli vanliga. Helst vill de som har svarat se robotar som fixar tvätten, men på önskelistans topp tre finns också robotar som hjälper en att förstå hur man ska använda ny teknik och robotar som lagar enklare mål mat.

Något annat konsumenterna i undersökningen vill se är sensorer, som kan skicka varningar om till exempel vattenläckor skulle uppstå hemma, till mobilen.

Rapporten bygger på svar från smartphone-ägare i åldrarna 15–69 år i 10 storstäder i världen, däribland London, Moskva och Shanghai. I majoriteten av de trender som utpekas i rapporten, sju av tio stycken, är underlaget svar från 5 024 personer, men Ericsson ConsumerLab uppger att rapporten ger en statistiskt representativ bild av vad 85 miljoner frekventa internetanvändare tycker.

En annan undersökning med framtidsfokus, där 6 000 18–30-åringar i sex länder (Tyskland, Storbritannien, Italien, Nederländerna, Spanien och Tjeckien) svarat, visar bland annat att de tyska svarande är mer framtidsoptimistiska än andra. Men samtidigt som majoriteten av de tyska svarande tror att sektorn informations- och kommunikationsteknologi erbjuder de bästa jobbutsikterna har var tredje svarat att de inte har någon avsikt alls att börja jobba inom den, medan bara 13 procent svarar att de definitivt är öppna för att göra det.

Majoriteten av de tyska svarande var inte heller så sugna på att jobba för en startup eller starta ett företag i den digitala ekonomin.70 procent ville inte jobba för ett startup-företag och 77 procent ville inte starta företag i den digitala ekonomin. Det var desto vanligare bland undersökningens spanska och italienska deltagare, där framtidstron var mer pessimistiskt. Inte ens var tredje ung spansk i undersökningen, 29 procent, trodde att de kommer att ha ett bättre liv än deras föräldrageneration, att jämföra med 49 procent av de tyska unga. Detta kan förklaras med den rådande ekonomin i respektive land.

Ania Obminska

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Han är nörden i gillestugan som blev Excelkändis

Han är nörden i gillestugan som blev Excelkändis

Ingenjören David Stavegård har nära 18 000 prenumererar på ”torsdagstipset” där han visar smarta funktioner i Excel.  Själv är han mest stolt över att ingå i den exklusiva grupp som regelbundet träffar Microsofts Excelteam.
Fler artiklar