Postens ledning får hård kritik

Förtroendet för ledningen har sjunkit dramatiskt bland Saco-medlemmarna på Posten. I Saco-Postens årliga enkät svarar bara 20 procent av medlemmarna att de är nöjda med företagsledningen.

Förtroendet för ledningen har sjunkit dramatiskt bland Saco-medlemmarna på Posten. I Saco-Postens årliga enkät svarar bara 20 procent av medlemmarna att de är nöjda med företagsledningen.

Efter två omorganisationer med neddragningar inom Posten, numera PostNord, där ca 700 tjänster i administrationen försvunnit på elva månader sviktar förtroendet för ledningen allvarligt. Under omorganisationen våren 2014 försvann omkring en fjärdedel av tjänstemännen och i dagarna avslutas förhandlingarna av nästa etapp där ytterligare en fjärdedel (av den bantade gruppen) försvinner.

Ulf Sjödin

Ulf Sjödin

– Medarbetarna upplever tyvärr bara neddragningar och att ledningen främst jobbar med att sänka kostnaderna. När ledningen pratar för lite affärsutveckling och framtidsmöjligheter har de anställda svårt att känna något engagemang. Det finns inte någon anställd som inte begriper att det här inte är den sista neddragningen, men man vill höra något annat också, säger Ulf Sjödin, ordförande för Saco-föreningen på PostNord.

I den årliga enkäten som genomförs av Saco-föreningen på företaget svarade 41 procent förra året att de vara nöjda med ledningen. Nu är det inte mer än 20 procent som har förtroende för PostNords ledning. Endast 31 procent uppger dessutom att de skulle rekommendera PostNord som arbetsgivare.

Fler är också missnöjda med personalpolitiken. Förra året var 46 procent nöjda med den, i år är det bara 17 procent.

– Det beror säkert på olika saker, ständiga omorganisationer och neddragningar, oklara roller och nya befattningar, brist på kompetensutveckling är några exempel men många reagerar också negativt när till och med fruktkorgarna togs bort. Jag är tveksam över att det är rätt prioritering och det har blivit en symbolfråga, säger Ulf Sjödin.

Akademikerna tycker också att informationen från ledningen har försämrats kraftigt medan den lokala Saco-föreningen fortfarande får bra betyg. På frågan ”Får du bra information från arbetsgivaren? svarade 49 procent nej. 89 procent tycker att de får bra information från Saco-föreningen.

Ulf Sjödin tycker att förtroendet för ledningen har sjunkit mer dramatiskt än väntat men han ser samtidigt några positiva signaler i enkäten. En är att kvinnorna verkar trivas bättre.

– Förra året gjorde de kvinnliga akademikerna en djupdykning. De var mer besvikna än sina manliga kolleger på flera punkter, bland annat hur deras kompetens tillvaratogs och om de kände sig rätt avlönade. Därför har vi haft särskilda möten med våra kvinnliga medlemmar där vi lyssnade och tillvaratog deras synpunkter. I årets enkät kan vi glädja oss åt förbättringen. Deras svar på flera frågor visar att de är mer nöjda.

En annan positiv utveckling handlar om relationen till den närmaste chefen. Fler tycker att deras arbete uppskattas av cheferna, att deras synpunkter och idéer efterfrågas och tillvaratas och fler är nöjda med ledningen inom den egna enheten.

– Efter den stora omorganisationen i våras fick 61 procent av medarbetarna nya chefer. Det har varit en utmaning för många men jag tycker att enkätsvaren tydligt visar att man har lyckats få ihop ett bra klimat på de lokala enheterna, säger Ulf Sjödin.

Nu hoppas han på mer arbetsro under året och att PostNords ledning tar kritiken på allvar.

– Jag skulle önska att vi slipper den här typen av stora neddragningar framöver och att man istället löser övertalighet genom naturliga avgångar. Folk mår inte bra av den här oron, det påverkar deras prestationer och bilden av företaget blir väldigt mörk. Ett företag fyllt av tappade sugar som väntar på nästa neddragning är ingen betjänt av, säger Ulf Sjödin.

Per Mossberg

Per Mossberg

Per Mossberg, kommunikationsdirektör på PostNord säger att ledningen tar kritiken på allvar även om man naturligtvis måste beakta att det är synpunkter från en mindre del av koncernens medarbetare. Men han påpekar också att företagets egen fokusmätning visar samma trend.

– Även den undersökningen visar att förtroendet för ledningen har sjunkit och förklaringen är utan tvekan den genomgripande förändringsprocess som vi har gått igenom, säger han.

– Vi har beslutat om ett antal åtgärder. Det handlar bland annat om att bli bättre på att implementera den strategiska inriktningen och att bättre förklara varför vi genomför den här förändringen för framtiden. Vi har också dragit slutsatsen att ledningen måste bli mer synlig, säger Per Mossberg.

 Karin Virgin

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Tapani Isoaho

Nya akademikerfacket på Klarna: ”Vill ha transparent process för utköp”

För första gången finns nu en lokal Akademikerförening på Klarna. ”Vi kände att vi ingenjörer och andra med högre utbildning ska kunna föra fram vad vi tycker”, säger den nyvalde ordföranden.
Fler artiklar