Behövs ingenjörer i bolagsstyrelser?

4
784

Det sitter fler ekonomer än ingenjörer i de tekniktunga företagens bolagsstyrelser. En del menar att den tekniska kompetensen kan bli lidande på grund av detta. Men är det verkligen ett problem? Ingenjören Roger Svensson, som jobbar på Ericsson och är med i företagets bolagsstyrelse, tycker inte det.

Ericssons bolagsstyrelse består av 17 personer varav 5 är ingenjörer och Roger Svensson är en av dem. Han sitter i styrelsen som arbetstagarrepresentantsuppleant och är alltså vald genom facket.

Roger Svensson. Foto: Ericsson.
Roger Svensson. Foto: Ericsson.

– Vi förväntas företräda samtliga arbetstagare i Sverige men informellt kan vi framföra vad facket tycker i olika frågor till ledningen, förklarar Roger Svensson som jobbar som global process arkitekt på Ericsson.

Han tycker att det är viktigt att ingenjörer sitter med i bolagsstyrelser och menar att de tillför en annan kompetens än exempelvis ekonomerna.

– Ingenjörer har lite mer is i magen för produktsegmentet och de inser att utvecklingen tar tid. Och innovation och utveckling måste få ta sin tid. För att få ett innovativt ingenjörsklimat så måste man ha haft perioder när tekniken inte har funkat. Det går inte att ha någon som skriker ” Gör något bra”, utan förståelsen att det kan ta tid är viktig, säger Roger Svensson.

Han ser det inte som ett problem att det finns fler ekonomer än ingenjörer i styrelsen och han upplever att han blir lyssnad på.

– Det är framförallt två kategorier av frågor som vi får besvara: driftsutveckling och tekniska diskussioner, och ja, vi har gehör, säger Roger Svensson.

Han tror att en orsak till varför det är fler ekonomer än ingenjörer i styrelserna beror på hur ägarstrukturerna ser ut då man rekryterar utifrån sin egen sfär för att få kontroll.

– Hade till exempel Jacob Wallenberg varit ingenjör hade det funnits betydligt fler ingenjörer i styrelsen, det har att göra med hur ägarbolagen ser ut.

Ett sätt att få in fler ingenjörer i styrelserna skulle kunna vara att lägga in mer ekonomi i ingenjörsutbildningen, tror Roger Svensson.

Ingenjörer i Styrelser

Ingenjören har tittat på några tekniktunga svenska företags styrelser och kan konstatera att även där är ekonomerna fler än ingenjörerna.
Sandvik: 5 ingenjörer av 12 styrelsemedlemmar.
LKAB: 4 ingenjörer av 13 styrelsemedlemmar.
ABB: 3 ingenjörer av 8 styrelsemedlemmar.
Volvo Group: 3 ingenjörer av 9 styrelsemedlemmar.

– Kunskaper i ekonomi behövs för att avancera i företagen, säger han. Ett annat sätt är att få in fler ingenjörer på ledande positioner, att de blir aktiva och synliga och på den vägen sen kan bli aktuella för styrelseuppdrag.

Enligt rapporten Lika barn leka bäst. En kartläggning över homogeniteten
i svenska börsbolagsstyrelser gjord av Stiftelsen AllBright dominerar ekonomer från Handelshögskolan i Stockholm de svenska börsbolagens styrelser.

Den absolut vanligaste utbildningsinriktningen är ekonomi, vilket 52 procent av ledamöterna har studerat. Näst vanligast är att man är ingenjör. Tillsammans är det de två inriktningarna som det är vanligast att ha dubbelexamen i och totalt står de för nästan tre fjärdedelar av ledamöterna. Läs rapporten här.

Läsarfråga: Tycker ni att fler ingenjörer borde ha plats i bolagsstyrelserna, och i så fall varför?

Anna Eriksson

4 KOMMENTARER

  1. Läste i veckan att VW ett av världens största bilföretag har som regel att både VD och Styrelseordförande skall vara ingenjörer. Det tycker jag är ett tydligt ställningstagande i frågan. Rätt kompetens på rätt plats. Sen är mångfald bra, skall vara en blandning av kompetenser men flest ingenjörer i tunga teknikbolag anser jag.

  2. Jag tycker att det verkar vettigt att ett företag som tillverkar högteknologiska produkter styrs till majoriteten av ingenjörer så att de förstår sin verksamhet. Undrar om banker ens funderar över att ha VD:ar och styrelseledamöter som inte behärskar ekonomi? Eller advokatbyråer som styrs av personer som inte är jurister?

  3. Det som (tyvärr) definierar vad som utgör ett väl utfört arbete för de flesta ekonomer är att leverera en bra vinst till varje pris, det är inte förenligt med kvalitet och långsiktighet, vilket torde vara ledord för ett väl utfört arbete för en ingenjör värd namnet.

    Världen hade nog överlag sett bra mycket bättre ut med mindre kortsiktigt och ansvarslöst ledarskap.

  4. Det behövs fler ingenjörer för att få innovation tänk. Ekonomers intresse är att dra ner kostnader, vilket vi ser väldigt tydligt i Ericsson och innovationen blir lidande. Man dopar sig till ett resultat, eftersom man växer inte utan försöker dra ner kostnader. Carl-Henrik Svanberg sa nyligen i samband när man avlöste Volvos VD att man når inte innovation enbart med kostnadsbesparingar. När ska Ericsson sparka Hans Vestberg och vända på kulturen och ta tillbaka sin innovation.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ärkebiskopen samtalade med ingenjörer om artificiell intelligens

Under hösten har Sveriges Ingenjörer bjudit in experter med olika bakgrund till samtal om artificiell intelligens. Runt bordet möttes ingenjörer, filosofer, jurister och teologer för att bidra med olika infallsvinklar på etiska frågor kring...

Nya varsel på Sony Mobile”Många är ledsna”

Sony Mobile har varslat 200 anställda om uppsägning vid mobilverksamheten i Lund. Just nu pågår genomgången av vilka som får gå, men många har redan fått beskedet.  Varsel om uppsägningar är inget nytt för Sony...

Enkla bilder och ett tydligt budskap – Så når du ut med din forskning

Att nå ut med sin forskning och kunna förmedla den på ett begripligt sätt är i grunden en demokratifråga. Det tycker årets vinnare av Forskar Grand Prix, Rezan Güler, som här delar med sig...

Semester till jul ingen rättighet

I år är det arbetstagarnas jul. Med några få semesterdagar kan du få ihop en lång sammanhängande ledighet. Men hur ser reglerna egentligen ut med ledighet kring jul? Och kan din arbetsgivare vägra att...

Västmanland vill arrangera fler ingenjörskvällar under 2019

Nästa år fyller Sveriges Ingenjörers distrikt Västmanland tio år. På årsmötet i november blev Bertil Nordqvist omvald till ordförande. Hans ambition är att distriktsstyrelsen får möjlighet att lära sig något användbart både för jobbet...
Dagens nyheter rapporterar om rättegången.

Nya uppgifter från förhören med Maria Ågren i AD

Två tjänstemän i Regeringskansliet ville att Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren skulle skriva på ett strafföreläggande för att undvika en offentlig rättegång. Det är nya uppgifter som framkommit under de förhör som nu pågår i...

Svenska studenter hotar bojkotta företag som inte tar miljöansvar

Nu hotar svenska studenter att välja bort arbetsgivare som inte tar miljö- och klimatfrågorna på större allvar. Det svenska Studentmanifestet som nu samlar namnunderskrifter är inspirerat av studenter i Frankrike. Där har över 20...

Svenska ingenjörer efterfrågas i Kina

Den kinesiska tillverkningsindustrin är i omvandling, både när det gäller vad som produceras och hur. Med det öppnas också nya jobbmöjligheter för svenska ingenjörer. Här är fem tips för dig som funderar på att...
kommunikationsexperten Annmarie Palm

”Vett och etikett på jobbet gör att vi mår bättre”

När kommunikationsexperten Annmarie Palm hjälpte företag att bete sig bra mot sina kunder märkte hon att beteendet internt, mellan kollegor, ofta också behövde en uppryckning. Nu ger hon medarbetare vett och etikett-råd för jobbet....

Nordiska ingenjörer har bidragit till riktlinjer kring AI och etik

Hur kan vi tillvarata möjligheterna med artificiell intelligens men undvika riskerna? Några svar finns i de riktlinjer och rekommendationer som ingenjörer, studenter och företagsledare från de nordiska länderna nyligen har enats om. Artificiell intelligens, AI,...