Två elvägar byggs i Sverige 2017

6
974

Asplunduppslagmindre
Ingenjören skrev hösten 2014 om Gunnar Asplund och hans idé om elvägar Foto: Anna Simonsson

Ingenjören Gunnar Asplunds idé om elvägar med strömförande skenor i vägen är en av de två tekniska lösningar som om två år ska testas på fordon i trafik.

Från början var de elva, sedan fyra och nu två. Trafikverket, Vinnova och Energimyndigheten inledde för tre år sedan en innovationsupphandling för att utveckla teknik för elvägar. Från 11 aktörer med idéer valdes fyra ut som fick finansiering för att detaljprojektera småskaliga testbanor. En av dessa var Gunnar Asplund, civilingenjören bakom flera av ABBs banbrytande innovationer inom kraftöverföring. Med det nybildade bolaget Elways och flera samarbetspartner inom konsortiet RUAB (Rosersbergs utvecklings AB), bland andra NCC Roads, har han i flera år utvecklat en idé som har tror är energilösningen i framtidens bilar.

Förra veckan kom beskedet från Vinnova, Trafikverket och Energimyndigheten om vilka två av de fyra som får ytterligare stöd för att testa sin lösning för elvägar i verklig miljö.

– Det blir spännande att följa de konkreta projekten så att vi kan få bättre kunskap om hur stor potentialen för effektivisering verkligen är, samtidigt som vi bidrar till att utveckla samhällets beredskap att ta emot radikalt nya lösningar inom energi- och transportområdet, säger Energimyndighetens generaldirektör Erik Brandsma, i ett pressmeddelande.

Elways lösning handlar om att lägga en strömförande skena nedsänkt i vägen. Bilar som vill ladda från elskenan monterar en rörlig arm bak på bilen med en kontakt som ”hittar” spåret i vägen.

Gunnar Asplund är glad över beskedet att få möjlighet att utveckla tekniken vidare och att en kort sträcka elväg kommer att byggas i verklig miljö, utanför testbanan. Han ser två huvudsakliga förklaringar till att hans lösning har så stor potential.

– Vår styrka är dels att vi har ett system som kostar förhållandevis lite per kilometer väg, dels att vårt system fungerar på alla fordon, både lastbilar och personbilar. Det vi inte har bevisat än är några tekniska detaljer som ännu inte är helt utarbetade men allt ser lovande ut, säger Gunnar Asplund.

Elways kommer under de kommande två åren att fortsätta att testa och utveckla tekniken på sin 350 meter långa testbana i närheten av Arlanda. Planen är att 2017 bygga en två kilometer lång elväg på sträckan mellan Arlanda och logistikcentralen i Rosersberg. Där omlastas gods och körs i skytteltrafik med lastbilar till och från flyget.

Asplund
Gunnar Asplund. Foto: Anna Simonsson

– När vi tar elvägen i drift kommer en eldriven lätt lastbil att köra godset. De nedsänka strömskenorna kommer att finnas på två kilometer av den tio kilometer långa vägen. Lastbilen har också ett batteri som snabbladdas när den kör på elvägen och laddningen räcker sedan hela vägen till start och mål. Vid en av terminalerna ska det också finnas uttag för snabbladdning under lastning och lossning, förklarar Gunnar Asplund.

– Nu har vi utvärderats av Vinnova och Trafikverket i två år och fått grönt ljus för att gå vidare. Det är ett kvitto på att vi har åstadkomit något som många tror på, säger han.

 Den andra aktör som också beviljats stöd för att bygga en elväg i verklig drift är Siemens i samarbete med Scania och Bombardier. I Gävle kommer man att testa deras teknik som innebär att en strömavtagare på lastbilshyttens tak matar ner strömmen till en elhybridmotor i lastbilen.

Karin Virgin

 

 

 

 

6 KOMMENTARER

  1. Jättebra! Der här tror jag på! I ett senare skede kan vi kanske förse vägnätet med mycket el-energi som skapas längs med vägen! (Johan Löfqvist, pensionerad läkare som skulle blivit ingenjör)

  2. ”– Vår styrka är dels att vi har ett system som kostar förhållandevis lite per kilometer väg, dels att vårt system fungerar på alla fordon, både lastbilar och personbilar. Det vi inte har bevisat än är några tekniska detaljer som ännu inte är helt utarbetade men allt ser lovande ut, säger Gunnar Asplund.”

    OM ovan INTE är ett avhugget citat har Asplund skjutit sig i foten. Det går inte att bortse från två- och trehjuliga fordon och risken att skenan blir ett spår som påverkar styrande hjul på dessa fordon. Lyckas man få strömskenan att ligga i vägbanan utan att sticka upp eller sjunka ner oavsett vägbanetemperatur återstår bara att strömavtagarspårets bredd hålls tillräckligt smal.

    Att man inte gör beprövade trådbusslösningar istället är kanske viljan att skapa nya patent för att håva in riskkapitalbolagspengar.

  3. Det blir intressant att se hur skenor i vägen fungerar vintertid, men tanken är lockande. Stömavtagare i luften är mer beprövat och fungerar men den test man enligt artikeln skall göra i Gävle skulle jag vilja kalla utanför Sandviken. (Elller mellan Sandviken och västerut mot Storvik för att vara mer exakt!)

  4. Hej! Finns det någon möjlighet att få vara med och kolla på när de olika testen sker? Är civ maskin student och finner detta väldigt intressant

  5. Det skulle vara intressant att höra hur man tänker lösa de miljömässiga utmaningarna – smuts, vatten, snö, is, salt, m.m.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Enkla bilder och ett tydligt budskap – Så når du ut med din forskning

Att nå ut med sin forskning och kunna förmedla den på ett begripligt sätt är i grunden en demokratifråga. Det tycker årets vinnare av Forskar Grand Prix, Rezan Güler, som här delar med sig...

Semester till jul ingen rättighet

I år är det arbetstagarnas jul. Med några få semesterdagar kan du få ihop en lång sammanhängande ledighet. Men hur ser reglerna egentligen ut med ledighet kring jul? Och kan din arbetsgivare vägra att...

Västmanland vill arrangera fler ingenjörskvällar under 2019

Nästa år fyller Sveriges Ingenjörers distrikt Västmanland tio år. På årsmötet i november blev Bertil Nordqvist omvald till ordförande. Hans ambition är att distriktsstyrelsen får möjlighet att lära sig något användbart både för jobbet...
Dagens nyheter rapporterar om rättegången.

Nya uppgifter från förhören med Maria Ågren i AD

Två tjänstemän i Regeringskansliet ville att Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren skulle skriva på ett strafföreläggande för att undvika en offentlig rättegång. Det är nya uppgifter som framkommit under de förhör som nu pågår i...

Svenska studenter hotar bojkotta företag som inte tar miljöansvar

Nu hotar svenska studenter att välja bort arbetsgivare som inte tar miljö- och klimatfrågorna på större allvar. Det svenska Studentmanifestet som nu samlar namnunderskrifter är inspirerat av studenter i Frankrike. Där har över 20...

Svenska ingenjörer efterfrågas i Kina

Den kinesiska tillverkningsindustrin är i omvandling, både när det gäller vad som produceras och hur. Med det öppnas också nya jobbmöjligheter för svenska ingenjörer. Här är fem tips för dig som funderar på att...
kommunikationsexperten Annmarie Palm

”Vett och etikett på jobbet gör att vi mår bättre”

När kommunikationsexperten Annmarie Palm hjälpte företag att bete sig bra mot sina kunder märkte hon att beteendet internt, mellan kollegor, ofta också behövde en uppryckning. Nu ger hon medarbetare vett och etikett-råd för jobbet....

Nordiska ingenjörer har bidragit till riktlinjer kring AI och etik

Hur kan vi tillvarata möjligheterna med artificiell intelligens men undvika riskerna? Några svar finns i de riktlinjer och rekommendationer som ingenjörer, studenter och företagsledare från de nordiska länderna nyligen har enats om. Artificiell intelligens, AI,...
Emma Wiesner, Fredrik Federley och Abir Al-Sahlani.

Ingenjör med i toppen på Centerns lista till Europaparlamentet

Den 26 maj nästa år är det val till Europaparlamentet. Och på Centerpartiets lista ser energiingenjören Emma Wiesner ut att bli ett av toppnamnen. Emma Wiesner är civilingenjör inom energi från Uppsala universitet och jobbar...

Osäkra anställningar präglar forskarvärlden

Visstidsanställningar är vanligare inom universitet och högskola än i samhället i stort och särskilt tydligt är det inom de tekniska områdena. Inte ens en doktorsexamen säkerställer en anställningstrygghet. Det framgår av en rapport från...