Gruva först med 5G

0
1464

Boliden
Foto: Boliden

Femte generationens mobilnät väntas ge industrin en rejäl knuff. Det är också i industrin som den först testas. En av de första platser där det nya mobilnätet byggs är en gruva i Norrland.

Tillsammans med flera andra företag arbetar nu Ericsson med att installera ett femte generationens mobilkommunikationssystem i Bolidens gruva i Kankberg utanför Skellefteå. Torbjörn Lundahl, ansvarig för Ericssons svenska forskningsprogram för 5G, leder arbetet.

När påbörjade ni det här projektet?
– Det är ett Vinnovaprojekt som blev godkänt i maj. Men vi började på allvar i augusti och har sedan jobbat under hösten. Det första vi jobbar med nu är att planera radioinstallationerna. Vi etablerar radiokommunikation i vissa delar av gruvan.

Gör ni det här i flera gruvor?
– Det här projektet handlar bara om den här gruvan. Vi forskar på hur man applicerar tekniken och vad krävs för 5G för den här tillämpningen.

Deltagare i Projektet

Projektet som går under namnet PIMM (Pilot for Industrial Mobile Communication in Mining) är ett samarbete mellan Ericsson, Boliden, ABB, SICS Swedish ICT, TeliaSonera, Volvo Construction Equipment, Wolfit och Luleå tekniska universitet.

Men vad kan då egentligen 5G som 4G inte kan?
– Det är flera saker. Datavolymerna är i storleksordningen 1 000 gånger högre på systemnivå. Dessutom blir fördröjningen, från att du skickar signalen till dess att den kommer fram, betydligt mindre. Det sista är oerhört viktigt för fjärrstyrning. Om man sitter med en styrspak med ljud o bild så måste man även få rätt känsla i spaken, så kallad haptisk feedback. Det blir jättesvårt att styra om du får en fördröjning. Den får vara max 1-2 millisekunder. Idag har man runt 40 millisekunder.

Hur kan 5G vara så mycket snabbare än 4G?
– Alla protokoll och handskakningar i kedjan från sensor till server och tillbaka optimeras med avseende på fördröjningar för dessa användningsfall.

Finns det fler skillnader?
– En annan viktig parameter är batteriernas livslängd. Ska du ha sensorer där ute i gruvan så kan du inte springa och byta batterier jämt och ständigt. Där handlar det om att skapa extremt låg energiåtgång för att få en lång batteritid. Det ingår i kravspecifikationen för 5G.

Vilka är utmaningarna att installera 5G i en gruva?
– Gruvmiljön är ganska krävande. Gruvgångarna är svåra i sig, och dessutom kan det komma ganska stora maskiner i vägen. Radioplanering är en jätteutmaning som är intressant rent tekniskt.

Vad är målet med projektet?
– Det är förstås att effektivisera driften, men också att höja säkerheten. Men det finns också en möjlighet att få en hävstång globalt. Dels kan Boliden använda tekniken i andra gruvor, och både vi och de andra företagen som deltar kan marknadsföra våra produkter globalt, till andra gruvor utomlands.

Hur bidrar den nya tekniken till bättre säkerhet i gruvan?
– I dag har man ingen mobiltäckning nere i gruvan. I händelse av en olycka, när räddningsfolk kommer dit, måste de i dag ha med sig en speciell kommunikationsradio. Det systemet är inte lika lätthanterat. Boliden vill ha ett heltäckande nät för både ovan jord och nere i gruvan. Man vill hela tiden ha koll på både människor och maskiner. Man kan till exempel sätta upp geofencing med virtuellt staket kring en maskin, och stoppa driften om en person kommer för nära den.

Hur stor är den här satsningen?
– Vinnova finansierar projektet med 9 miljoner kronor. Då tillför industrin minst lika mycket, så är det alltid i Vinnovaprojekt. Boliden tillhandahåller ju en gruva, Volvo en gruvlastare som ska fjärrstyras, och vi står för radioutrustningen. Den exakta kostnaden delger vi inte, men för Ericsson är detta en del i vår totala satsning på 5G-utveckling.

När ska detta vara fungerande i gruvan?
– Radioinstallationerna är klara nu. Och sedan påbörjar vi körningarna allteftersom. Totalt sett ska projektet vara avslutat i mitten av 2017.

Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Henrik Dahlin

Ta tag i din gamnacke och ömmande muskler

Har du gamnacke och ömmande muskler? Då är det hög tid att stärka kroppen på jobbet. Och det kan handla om allt från enkla förändringar till övningar som bygger upp styrka. Här är tips...

Ingenjörer i industrin testkör kurser för yrkesverksamma

Ingenjörer vid SSAB och LKAB testkör kurser som kan bli framtidens modell för kompetensutveckling inom basindustrin.
Konflikt på jobbet

Tio råd – Så hanterar du konflikter bättre på jobbet

Har ni konflikter på jobbet ibland? Då är det som på andra arbetsplatser, konstaterar experten Lars Larsson. Men det går att lära sig hantera konflikterna och styra dem mot något vettigt. 

”Urholkningen av resurser måste stoppas”

Sveriges Ingenjörer efterlyser mer resurser till högskolan i den kommande forskningspropositionen.

Statlig delpension är ett lotteri

Antalet nya statliga delpensioner har minskat markant de senaste åren och att få ansökan beviljad är lite som att spela på lotto.
Kvinna som mediterar medan kollegorna försöker prata med henne.

Åtta råd – så får du tillbaka fokus på jobbet

Mycket att göra och många bollar i luften är ett ideal idag - men hjärnan är inte gjord för det och det gör oss splittrade och mindre effektiva. Här är tipsen för att lära sig fokusera igen.

ABB-ingenjörernas löner halkar efter

På nio år har civilingenjörerna på ABB tappat nio procentenheter i lön jämfört med snittet för privatanställda civilingenjörer i Sveriges Ingenjörer.

”Arbetsgivaren vill köpa ut mig. Får de göra så?”

Vill arbetsgivaren köpa ut dig? Ta kontakt med någon som kan arbetsrätt så att du inte gör något misstag om du väljer att skriva på.

Distrikt Västmanland planerar fler studiebesök

Under 2019 arrangerade distrikt Västmanland ett studiebesök på Mälarenergis kraftvärmeverk och medlemskvällar om AI och rymden. Snart kommer programmet för 2020.

Slut på kreativitet? Hitta knepen som fungerar

Brainstorming eller promenadmöten? Hör de två civilingenjörerna berätta hur de gör för att öka sin kreativitet och när de får sina bästa idéer.