Lonestatistik

Eget skapande kan öka teknikintresse

Foto: Monkeybusinessimages/Thinkstock

Foto: Monkeybusinessimages/Thinkstock

Genom att låta elever själva testa och skapa mer kan man se till att de behåller sitt intresse för natur- och teknikämnena högre upp i åldrarna, menar Jared Wilkins på det nationella centret för vetenskap och teknik i Australien, Questacon.

Det är inte ett bristande intresse utan bristande pedagogik som gör att inte fler elever väljer att läsa natur högre upp i åldrarna, enligt Jared Wilkins, chef för innovation på det nationella centret för vetenskap och teknik i Australien Questacon, som talade under vetenskapskonferensen AAAS i Washington D.C.

Naturundervisningen tappar lätt sin förankring till verkligheten och blir för abstrakt vilket får elever att tappa intresset högre upp i åldrarna, menar Jared Wilkins. Det är nämligen inte så illa att elever inte alls är så intresserade av natur- och teknikämnena. Som ett bevis för detta visade han upp resultaten från en australiensisk undersökning som visade att 70 procent av eleverna i primary school, upp till motsvarande mellanstadiet, tyckte att natur var intressant. Men i secondary school, där eleverna är mellan 12 och 18 år gamla, hade andelen sjunkit rejält och bara drygt 36 procent svarade samma sak. Skälet?

– De är ointresserade av hur naturämnena lärs ut, konstaterade Jared Wilkins.

Vad eleverna saknar, menar Jared Wilkins, är den handfasta, praktiska undervisningen. Därför började Questacon för sex år sedan testa nya metoder för att göra något åt problemet, hämtat från maker-idén.

Maker-rörelsen är en gör-det-själv-rörelse som har vuxit i rasande fart de senaste åren. I grunden handlar den om att bygga verkstäder där man har möjlighet att mötas, uppfinna och konstruera. Rörelsen är stor både i USA, där den betraktas mer som en gräsrotsrörelse, och i Asien där den snarare har kommit uppifrån. Förra året arrangerades drygt 150 maker fairs bara i USA.

Questacon började erbjuda skolor kit för att bygga egna verkstäder för första gången 2010, då riktade till 14–18-åringar. Målet var bland annat att engagera studenter i problemlösning, att få dem att tänka kritiskt, utveckla sina samarbetsförmågor och demonstrera exempel hämtade från verkligheten. Testskolorna fick fyra lådor med enklare byggmaterial. När eleverna fick bygga och prova sig fram såg man hur deras engagemang ökade och hur de själva började se kopplingen till olika naturämnen. Försöket blev så framgångsrikt att arbetet utökades till fler skolor. Också lärare blev mer engagerade i undervisningen, visade det sig.

För att uppmuntra elever till fortsatt förkovran i naturvetenskap och teknik har Questacon också börjat anordna regionala innovationsmässor, där elever i 14–18-årsåldern får möta innovatörer, uppfinnare och entreprenörer som kan hjälpa dem att realisera sina idéer. Förhoppningen är att fler ska välja att jobba inom den naturvetenskapliga och tekniska sfären.

Ania Obminska

Ingenjören 1/2017

Ingenjören 1_2017Nummer 1 är ute nu! Klicka på omslaget och läs. Det finns också att ladda ner som pdf här, samt genom www.Qiozk.se. Äldre nummer hittar du under Magsinet/Arkiv i toppmenyn eller här.

Utmaningen

I Ingenjören 1/2017 kan du läsa om Maja Reichard, som har lyckats kombinera en civilingenjörsutbildning på KTH med att delta i två Paralympics där hon tagit fem medaljer. Men sin största studieutmaning på KTH är hon ensam om. Du kan läsa texten som pdf här.
Utmaningen_2017_01

Dilemmat

Per-Anders Enkvist trodde att cirkulär ekonomi var ett buzzword som snart skulle ha snurrat klart. En rapport, en bok och flera års arbete senare har surrandet bara tilltagit. Intervjun kan du läsa i Ingenjören 1/2017, eller ladda ner artikeln som pdf här.Dilemmat_2017_01

Om kommentarer

Vi på redaktionen har bestämt oss för att ha en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan, för att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna.  Vi vill inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte godkänna kommentarer som innehåller någon form av personangrepp eller som på annat sätt kan ses som stötande. Vi kommer också att avvisa irrelevanta kommentarer.Om vi väljer att inte godkänna en kommentar, kontaktar vi i regel den som har skrivit kommentaren (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven) och ber honom/henne att omformulera sig. Tre veckor efter en artikel publicerats stänger vi kommentarerna till den.Vi prioriterar kommunikation med våra medlemmar framför anonyma kommentarer där det inte går att se vem som skriver.

LEDIGA JOBB

 

Projektledare
Älvkarlebyhus

Lantmätare
Borås stad

Stadsarkitekt

Nacka Kommun

Bygglovchef
Nacka Kommun

Elnätsprojektör
Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö AB

Kvalitetsingenjör

Liko Hill-Rom

Teknisk Säljare
Christian Berner AB

Projektchef
Sollentuna kommun

Kartingenjör
Norrköpings kommun

VA- och avfallschef
Tranås kommun

Mark-och exploateringsingenjör
Tranås kommun

Laboratorieingenjör
Innventia

Forskare
Innventia

Researcher
Innventia

Senior Serviceingenjör
AstraZeneca Sweden Biologics

Underhållsingenjör
AstraZeneca Sweden Biologics

Kraftsystemspecialist
Vattenfall

Technical Director
Maint Partner

Chef HSEQ
Domsjö Fabriker Ö-vik

Bygglovshandläggare
Tomelilla kommun

Proj byggnadsingenjör
GRID Arkitektur AB

Erfaren, ledande projektör
WSP Sverige AB

Banner_210x280px_Byggprojekt_Ingenjoren.se
puff_polhemspriset
Leda innovation
fackliganyheter