Lonestatistik

Eget skapande kan öka teknikintresse

Foto: Monkeybusinessimages/Thinkstock

Foto: Monkeybusinessimages/Thinkstock

Genom att låta elever själva testa och skapa mer kan man se till att de behåller sitt intresse för natur- och teknikämnena högre upp i åldrarna, menar Jared Wilkins på det nationella centret för vetenskap och teknik i Australien, Questacon.

Det är inte ett bristande intresse utan bristande pedagogik som gör att inte fler elever väljer att läsa natur högre upp i åldrarna, enligt Jared Wilkins, chef för innovation på det nationella centret för vetenskap och teknik i Australien Questacon, som talade under vetenskapskonferensen AAAS i Washington D.C.

Naturundervisningen tappar lätt sin förankring till verkligheten och blir för abstrakt vilket får elever att tappa intresset högre upp i åldrarna, menar Jared Wilkins. Det är nämligen inte så illa att elever inte alls är så intresserade av natur- och teknikämnena. Som ett bevis för detta visade han upp resultaten från en australiensisk undersökning som visade att 70 procent av eleverna i primary school, upp till motsvarande mellanstadiet, tyckte att natur var intressant. Men i secondary school, där eleverna är mellan 12 och 18 år gamla, hade andelen sjunkit rejält och bara drygt 36 procent svarade samma sak. Skälet?

– De är ointresserade av hur naturämnena lärs ut, konstaterade Jared Wilkins.

Vad eleverna saknar, menar Jared Wilkins, är den handfasta, praktiska undervisningen. Därför började Questacon för sex år sedan testa nya metoder för att göra något åt problemet, hämtat från maker-idén.

Maker-rörelsen är en gör-det-själv-rörelse som har vuxit i rasande fart de senaste åren. I grunden handlar den om att bygga verkstäder där man har möjlighet att mötas, uppfinna och konstruera. Rörelsen är stor både i USA, där den betraktas mer som en gräsrotsrörelse, och i Asien där den snarare har kommit uppifrån. Förra året arrangerades drygt 150 maker fairs bara i USA.

Questacon började erbjuda skolor kit för att bygga egna verkstäder för första gången 2010, då riktade till 14–18-åringar. Målet var bland annat att engagera studenter i problemlösning, att få dem att tänka kritiskt, utveckla sina samarbetsförmågor och demonstrera exempel hämtade från verkligheten. Testskolorna fick fyra lådor med enklare byggmaterial. När eleverna fick bygga och prova sig fram såg man hur deras engagemang ökade och hur de själva började se kopplingen till olika naturämnen. Försöket blev så framgångsrikt att arbetet utökades till fler skolor. Också lärare blev mer engagerade i undervisningen, visade det sig.

För att uppmuntra elever till fortsatt förkovran i naturvetenskap och teknik har Questacon också börjat anordna regionala innovationsmässor, där elever i 14–18-årsåldern får möta innovatörer, uppfinnare och entreprenörer som kan hjälpa dem att realisera sina idéer. Förhoppningen är att fler ska välja att jobba inom den naturvetenskapliga och tekniska sfären.

Ania Obminska

Berätta om glastaket!

Nu ska Ingenjören titta närmare på det berömda glastaket. Därför vill redaktionen få kontakt med kvinnliga ingenjörer som vill berätta hur de det gick till när de knuffades åt sidan och hur det känns att inte bli tagen på allvar. Är du en av dem? Hör av dig till redaktionen! Läs mer här.

Ingenjören 1/2017

Ingenjören 1_2017Nummer 1 är ute nu! Klicka på omslaget och läs. Det finns också att ladda ner som pdf här, samt genom www.Qiozk.se. Äldre nummer hittar du under Magsinet/Arkiv i toppmenyn eller här.

Utmaningen

I Ingenjören 1/2017 kan du läsa om Maja Reichard, som har lyckats kombinera en civilingenjörsutbildning på KTH med att delta i två Paralympics där hon tagit fem medaljer. Men sin största studieutmaning på KTH är hon ensam om. Du kan läsa texten som pdf här.
Utmaningen_2017_01

Dilemmat

Per-Anders Enkvist trodde att cirkulär ekonomi var ett buzzword som snart skulle ha snurrat klart. En rapport, en bok och flera års arbete senare har surrandet bara tilltagit. Intervjun kan du läsa i Ingenjören 1/2017, eller ladda ner artikeln som pdf här.Dilemmat_2017_01

Om kommentarer

Vi på redaktionen har bestämt oss för att ha en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan, för att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna.  Vi vill inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte godkänna kommentarer som innehåller någon form av personangrepp eller som på annat sätt kan ses som stötande. Vi kommer också att avvisa irrelevanta kommentarer.Om vi väljer att inte godkänna en kommentar, kontaktar vi i regel den som har skrivit kommentaren (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven) och ber honom/henne att omformulera sig. Tre veckor efter en artikel publicerats stänger vi kommentarerna till den.Vi prioriterar kommunikation med våra medlemmar framför anonyma kommentarer där det inte går att se vem som skriver.

LEDIGA JOBB

 

Trafiktekniker
Kalmar kommun

Mätningsingenjör
Kalmar kommun

Bygglovshandläggare
Tomelilla kommun

Projektledare
Södra Munksjön Utv AB

Miljöskyddshandläggare
Länsstyr Södermanl län

Product Development Manager
Mondi

Projektledare
Värmdö kommun

Dokumentationsingenjör
Uniper i Sundsvall

Institutdirektør 
DTU Compute

Proj byggnadsingenjör
GRID Arkitektur AB

Platschef
Nordkalk

Lantmäteriingenjör
Örnsköldsviks kommun

Ingenjör, fokus på 3D
Örnsköldsviks kommun

Bygglovingenjör
Jönköpings kommun

Gata- och parkingenjör
Surahammars kommun

Projektledare
Gällivare kommun

Trafikplanerare
Gällivare kommun

Attraktivitetsutvecklare
Gällivare kommun

Projektledare Samhälls
Gällivare kommun

Erfarna projektledare
Uppsala Vatten och Avfall AB

Konstruktionschef
Strängbetong

Konstruktör
Fiskarhedenvillan

Bygglovsritare
Fiskarhedenvillan

Ingenjörer Med Teknik
Landstinget Blekinge

VA-ingenjör
Bodens kommun

Chef inom elnät
PiteEnergi

Erfaren, ledande projektör
WSP Sverige AB

Geotekniker
WSP Sverige AB

Broingenjör
Stockholms stad

ADEN-banner-ingenjören-210x280px
Leda innovation
fackliganyheter