Lonestatistik

Robotar – kollegor eller jobbtjuvar?

Bild: Fanatic Studio/Thinkstock

Bild: Fanatic Studio/Thinkstock

Kommer smarta maskiner bli våra kollegor, eller kommer de att ta våra jobb? Därom tvista de lärda, denna gång vid vetenskapskonferensen AAAS.

Gregory D Hager, professor vid Johns Hopkins University i Baltimore, USA, argumenterade vid ett seminarium på årets upplaga av vetenskapskonferensen AAAS för att maskiner bidragit till många positiva förändringar, till exempel har de gjort det möjligt att minska en del tungt, fysiskt arbete. Men inte ens dagens intelligenta varianter klarar sig utan människor.

Robotar och intelligenta maskiner kan hjälpa oss med allt från att flytta lådor på stora lager till att bistå kirurger vid operation, men bredvid maskinen står en människa.

– Jag får ofta frågan ”när kommer min kirurg att vara en robot?”. Jag förväntar mig inte att se det hända under min livstid, sade Gregory D Hager.

Skälet till detta är att robotar inte förstår mycket av det som pågår runt om dem. Även maskiner med inbyggda system som ska kunna lösa tidigare kända fel, kan stöta på problem som de inte kan lösa på egen hand.

– Människor är fortfarande den mest flexibla formen av adderat värde man kan ha, konstaterar Gregory D Hager.

läs mer

ingen1504_65Ingenjören nr 4/2015 handlade bland annat om hur våra arbetsplatser påverkas när allt fler jobbar med en robot. Läs reportaget här.

Något som förstärker detta argument är att smarta maskiner inte heller förstår sociala normer. En sjukhusrobot som ska leverera saker har inte lärt sig att väja för andra när den tar sig runt genom korridorerna. Den saknar god uppfostran helt enkelt, något som väckt mycket irritation bland dem som fått utvärdera maskinerna.

Även om Gregory D Hager inte tror på någon robotinvasion ser han vissa risker med att släppa innovationsarbetet helt fritt.

– Smarta maskiner kommer att orsaka åtskilliga störningar och då inte bara i negativ mening, utan också i betydelsen förändring. Därför måste vi tänka mer brett kring samarbeten, mellan forskare och företag, mellan akademi och stat.

Vid ett senare seminarium var stämningen betydligt mer tryckt när det handlade om vilken utveckling robotar och autonoma system kan resultera i. Om bara några år kommer vi se betydligt mer av intelligenta och semi-intelligenta system i samhället och de kommer att vara en del av vår vardag, enligt Bart Selman, professor i datavetenskap vid Cornell University.

Bara de senaste fem åren har han sett en oanad utveckling där datorer ser och hör på ett sätt som allt mer liknar människans sinnen. Datorer har supermänsklig syn och har bättre ansiktsigenkänning än vi har. Samtidigt börjar datorerna förstå människans värld allt bättre, sade Bart Selman.

En positiv del i den här utvecklingen är att självkörande bilar kan minska antalet dödsolyckor på vägarna, tror Bart Selman. Men de intelligenta maskinernas framfart hotar också våra jobb. Det var han och Moshe Vardi, professor i datavetenskap vid Rice University, överens om.

Enligt Moshe Vardi stannade jobbtillväxten i USA av runt år 2000 och detta berodde delvis på tekniken och autonoma system. Vi har bara sett början, tror han. Majoriteten av alla bilrelaterade jobb, ungefär 10 procent av alla amerikanska jobb, kommer att försvinna om hans prognos slår rätt.

Moshe Vardi jämförde utvecklingen med den som redan har skett inom tillverkningen i USA, där tillverkningsvolymerna i dag är rekordhöga, men antalet jobb inom tillverkning nådde sin topp 1980.

De jobb som enligt Moshe Vardi hotas mest av den tekniska utvecklingen är de som finns i mitten. De högkvalificerade jobben kräver fortfarande människor som utför dem och de lågkvalificerade är för dyra att automatisera. De intelligenta maskinerna kommer äta upp jobben från mitten och utåt, och bidra till att skapa större samhällsklyftor, tror Moshe Vardi. Några nya jobb kommer automatiseringen inte att skapa, enligt honom.

– Vi måste fundera på vad människor ska göra när maskiner kan göra nästan allt.

Wendell Wallach vid Yale University som arbetar med etikfrågor, betonade vikten av att säkerställa att tekniken förblir en god tjänare och att den inte blir en farlig mästare. Detta kräver både regelverk och forskning som tittar närmare på vilken social påverkan maskinerna har, anser han. Självkörande bilar kan bidra till färre olyckor på vägarna, men vem har ansvaret när något går fel?

– Frågan är om vi rör oss mot ett samhälle där man inte längre kommer att kunna hålla någon ansvarig om något händer?

Ania Obminska

Ingenjören 2/2017

Ingenjoren_2_2017_omslag_500Nummer 2 är ute nu! Klicka på omslaget och läs. Det finns också att ladda ner som pdf här, samt genom www.Qiozk.se. Äldre nummer hittar du under Magsinet/Arkiv i toppmenyn eller här.

Glastaket

Glastaket_Ingenjoren_2_2017_uppslag_500

Vad är egentligen jämställdhet? Handlar det bara om lön och kön på cheferna? I Ingenjören 2/2017 har vi träffat kvinnliga ingenjörer och ekonomer som berättar om en kultur på jobbet som präglas av utanförskap, sexistiska kommentarer och brist på respekt.

Nytänkaren

Stefan bygger hus_Ingenjoren_2_2017Byggindustrin är en konservativ bransch. Men Stefan Lindbäck, vd på familjeföretaget Lindbäcks Bygg i Piteå, tänker tvärtom. För honom är nytänkande en överlevnadsfråga.

Om kommentarer

Vi på redaktionen har bestämt oss för att ha en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan, för att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna.  Vi vill inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte godkänna kommentarer som innehåller någon form av personangrepp eller som på annat sätt kan ses som stötande. Vi kommer också att avvisa irrelevanta kommentarer.Om vi väljer att inte godkänna en kommentar, kontaktar vi i regel den som har skrivit kommentaren (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven) och ber honom/henne att omformulera sig. Tre veckor efter en artikel publicerats stänger vi kommentarerna till den.Vi prioriterar kommunikation med våra medlemmar framför anonyma kommentarer där det inte går att se vem som skriver.

LEDIGA JOBB

 

Trafikplanerare
Karlskrona kommun

Lokalsamordnare
Älvkarleby kommun

Underhållsingenjör
Smurfit Kappa

Teknikintresserad NFC
Polismyndigheten

24A Processimulerare
Innventia AB

Prod Spec Test Systems
DeLaval

Produktchef
Leine & Linde

Enhetschef gata, park och trafik
Upplands-Bro kommun

Avfallchef
Upplands-Bro kommun

Trainee Ingenjör 

Traineeprog. Skaraborg

Servicechef/-ansvarig
Parmaco AB, Stockholm

Tekniker riksmätplatsen

Strålsäkerhetsmyndigheten

Fysiker riksmätplatsen
Strålsäkerhetsmyndigheten

Projektingenjör Instrument
BillerudKorsnäs

puff_polhemspriset
Leda innovation
fackliganyheter