Digital detox blir allt större fråga

517938214

Foto Rawpixel Ltd/Thinkstock

Det uppmärksammas alltmer att det ständiga kollandet av mejl och sociala media inte är bra för hjärnan. Hjärnforskare rekommenderar digital detox, och det finns till och med appar för det. Men inte minst för ungdomar, vana vid att ha mobilen som kontakt med omvärlden, kan det vara svårt att avstå.

517938214

Foto Rawpixel Ltd/Thinkstock

Det uppmärksammas alltmer att det ständiga kollandet av mejl och sociala media inte är bra för hjärnan. Hjärnforskare rekommenderar digital detox, och det finns till och med appar för det. Men inte minst för ungdomar, vana vid att ha mobilen som kontakt med omvärlden, kan det vara svårt att avstå.

Varje gång vi avbryts av ett meddelande på mobilen, tappar vi fokus på det vi håller på med, hävdar forskare. Vi tittar på mobilerna i genomsnitt 150 gånger per dag, och tappar varje gång fokus från något annat.

Ett nytt begrepp har därför vuxit fram de senaste åren. Digital detox brukar definieras som en tidsperiod då man avstår från smartphones, surfplattor och datorer. Det ses generellt som en möjlighet att minska stress och ångest och öka fokus på den fysiska omgivningen. Ironiskt nog finns det till och med ett flertal appar som ska hjälpa till med att stänga av mobilen och surfplattan.

En app heter just Digital Detox. Den erbjuder användaren att helt stänga av apparaten under en viss tid, från 30 minuter upp till en månad. När man väl har valt att stänga är det omöjligt att slå på apparaten innan tiden har gått ut. Endast nödsamtal fungerar. Moment heter en annan app med ett mildare angreppssätt. Den sätter en gräns för hur mycket mobilen eller surfplattan får användas varje dag. Appen Offtime blockerar alla samtal, utom vissa utvalda som kommer igenom. Ytterligare en, Antisocial, blockerar sociala media som Facebook och Instagram under en viss tid.

Workfulness heter ett utbildningsprogram i samma anda. Det är skapat av hjärnforskaren Katarina Gospic tillsammans med teleoperatören Telenor och bygger på att skapa tid på jobbet som är helt fri från digitala avbrott, för att öka sinnesnärvaron och därmed effektiviteten. Genom att bland annat lämna ifrån sig mobilen vissa tider, blir medarbetarna mer närvarande här och nu på arbetsplatsen.

Elin Häggberg

Elin Häggberg Foto Privat

Men det är heller ingen självklarhet att vilja avstå från epost och sociala medier. Yngre personer som mer eller mindre har växt upp med den digitala tekniken kan se annorlunda på frågan. Elin Häggberg, 26 år, teknikbloggare och student på digitala mediedesignprogrammet i Örebro, slängde alla sina appar för sociala medier under påskveckan. Hon gjorde det som ett experiment, ett samarbete med internetmuseet. Hon blev mest lättad när hon i slutet på veckan åter kunde använda sina invanda appar för att hålla kontakt med omvärlden.

Hon säger att experimentet fick henne att reflektera över sitt användande av sociala medier, och att det därmed också blev tydligt för henne själv hur hennes relation till tekniken ser ut och varför hon använder den.

Vad var jobbigast med att vara utan sociala medier i en vecka?
– Jag upplevde ingen avgiftningsabstinens. Snarare kände jag mig väldigt frånkopplad från världen. Det kändes tomt och tyst. Eftersom mitt informationsflöde minskade markant kändes det långsamt o lugnt, men på ett tråkigt sätt.

Vad tycker du att du lärde dig av experimentet?
– De som är mer negativa till sociala medier tycker att man slösar bort sin tid, att man blir beroende av likes och kommentarer, men jag märkte att det går bra att vara utan sociala medier. Men jag märkte också att jag inte heller fick särskilt mycket mer tid över. Jag blev inte så mycket mer avslappnad heller, det blev mest lite tråkigare faktiskt. Jag väljer ju att hålla på med sociala medier. Jag håller kontakt med fler på ett enklare sätt, och jag kopplar upp mig mot omvärlden och är mer delaktig.

Gav experimentet några bestående förändringar i ditt användande av sociala medier?
– Ja, jag har tagit bort flera notiser. Det är skönt att de inte kommer upp hela tiden. Nu går jag in själv o kollar.

Sture Henckel

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Han är nörden i gillestugan som blev Excelkändis

Han är nörden i gillestugan som blev Excelkändis

Ingenjören David Stavegård har nära 18 000 prenumererar på ”torsdagstipset” där han visar smarta funktioner i Excel.  Själv är han mest stolt över att ingå i den exklusiva grupp som regelbundet träffar Microsofts Excelteam.
Fler artiklar