Pendlandet gör oss tjocka och stressade

4
1449

Foto: John A Rizzo/Thinkstock
Foto: John A Rizzo/Thinkstock

Långa resor till och från jobbet påverkar hälsan. Pendlare äter fler kalorier i veckan och har mindre tid för att laga riktig mat och att träna.

Resorna till och från jobbet, med bil, tåg och buss, tar allt mer av vår tid. En färsk brittisk studie visar att den genomsnittliga restiden till och från jobbet ökar för varje år och det är männen som pendlar längst. Den genomsnittliga restiden till och från jobbet för manliga brittiska pendlare är 63 minuter och för kvinnor är den 50 minuter. Andelen britter som pendlar två timmar eller mer om dagen har sedan 2004 ökat med 72 procent.

Stockholmare pendlar i genomsnitt 1 timme och 12 minuter om dagen, vilket motsvarar 6,8 arbetsveckor om året.

Långa resor till och från jobbet i rusningstid har flera negativa effekter på hälsan. Pendlandet påverkar det mentala välbefinnandet och studier på pendlare som reser 61-90 minuter om dagen visar att pendlare med längre restid mår sämre. De som pendlar längst känner i lägre grad en mening med sitt liv, de känner sin mindre lyckliga, de har mer ångest, högre blodtryck och högre BMI.

Ju längre man pendlar till jobbet desto mindre tid finns det till att laga riktig mat, träna, umgås med familj och vänner och att sova. Till exempel äter britter som pendlar 800 kalorier extra i veckan enbart på grund av restiden. De som pendlar upp till 90 minuter om dagen förlorar också drygt 24 minuter träning per dag i jämförelse med dem som pendlar 60 minuter per dag.

Flera studier visar att kvinnor drabbas av fler negativa hälsoeffekter av pendlandet än männen.

Rapporten listar också pendlandets fyra främsta stressfaktorer. Dessa är: förseningar, överfulla bussar och tåg, osocialt beteende och för hög temperatur.

Studien tar också upp möjliga lösningar för att minska pendlarnas stress och ohälsa. Ett exempel är att tillåta mer flexibla arbetstider för att pendlarna ska kunna undvika att resa under de mest stressiga tiderna, samtidigt som de kan planera arbetsdagen på det sätt som passar dem bäst. En sådan möjlighet ansåg 58 procent av deltagarna i studien skulle förbättra deras hälsa.

Den brittiska studien pekar också på att möjligheten att arbeta på distans blivit allt vanligare. En studie i Storbritannien 2014 visade att distansarbete var normen för en tredjedel och enligt prognosen kommer omkring hälften att kunna arbeta på distans 2017. Bland en grupp britter som inte hade möjlighet att arbeta på distans svarade 83 procent att de skulle göra det om de fick möjligheten.

Karin Virgin

4 KOMMENTARER

  1. Jag läste också den första kommentaren. Den stämmer även in på Göteborg. När jag bodde i Göteborg fungerade det faktiskt bäst att cykla till. Det brukar gå fortare att ta sig fram och som sagt man förenar nytta med nöje och motion. Bussar är flexibla men när man tvingas byta och ska vänta 15 min på bytesbussen? En resa till jobbet med bil kunde ta 10 min. Med buss tog den 30 min p g a dålig synkning med bussarna.

  2. Hej!

    Jag pendlar till arbetet och behöver ca 120 minuter per T o R. Använder både bil, buss och mina egna ben i resan. Jag hinner med att träna. Jag kan sova på bussen när jag behöver. Ibland blir dock restiden längre och det blir den när Västtrafik inte klarar av att leva upp till det man lovat att man ska göra.

  3. Håller med Fredrik om att cykling är bra på många sätt. Kräver dock oftast möjlighet till dusch och omklädningsrum på jobbet vilket inte alla har. Vintertid är nog mörkret större problem än kylan.

  4. Öppen dörr: varför omnäms inte ens cykling?

    Ok om mam tågpendlar från en annan stad, men när Stockholm nämns, så kan man ganska ofta komma fram inom samma tid som med bil eller kollektivtrafik. Hade infrastrukturen varit riktig bra för cykling, så finns god chans att medelresan blir snabbare med cykel, även vintertid. Man kan ju betala dyrt för att åka skidor när det är kallt…

    Inte heller behöver man cykla varje dag om det är långt. Ändå har man då i alla fall löst biten med bristande motion. Dessutom får man i samband med träning apetit efter mat som är bättre för kroppen.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ilska över lönerna inom industrin: ”Vi behöver ett nytt avtal”

Industrins rekordvinster under förra året syntes inte i akademikernas lönekuvert. Besvikelsen startade uppropet #ShowUsTheMoney. Nu har årets löneförhandlingar inletts och flera arbetsgivare verkar oberörda av kritiken.  I januari 2018 redovisade flera stora industriföretag historiska vinster...
Överkryssad deklaration

Avdrag för fackavgift tas bort – men det kan gå att få avdrag ändå

Som en följd av att M/KD-budgeten röstades igenom i riksdagen tas avdragsrätten för fackföreningsavgiften bort från 1 april. Men ett kryphål gör att det kan gå att få avdraget för hela 2019 ändå –...
Per Tore Eidsvik, ordförande för Sveriges Ingenjörer distrikt Väst.

Genombrott för distrikt Väst

Sveriges Ingenjörer i distrikt Väst har flyt. Antalet aktiviteter har dubblerats och alla i styrelsen valdes om på årsmötet nyligen. Nu väntar ett år med både studiebesök, ölprovning och kurser.   Per Tore Eidsvik, ordförande...

Nya regler dåligt anpassade för det moderna arbetslivet

I det moderna arbetslivet blir det allt mindre viktigt var och när medarbetarna arbetar. Trots det tar de nya föreskrifterna för arbetsplatsens utformning inte upp den problematiken, snarare tvärtom. Det är tio år sedan Arbetsmiljöverkets...

”Jag vill förändra bilden av teknikkonsulter”

”Jag stör mig lite på att vi uppfattas som en begåvad bemanningsbransch”, säger Magnus Höij, förbundsdirektör för nya arbetsgivarorganisationen Innovationsföretagen. Innovationsföretagen är ett nytt bransch- och arbetsgivarförbund inom Almega och en ny medlemsorganisation inom Svenskt...
Projektgruppen för IGEday.

Rekordmånga företag öppnar dörrarna för att locka tjejer till teknik

Den 29 mars går årets Introduce a girl to engineering-day (IGEday) av stapeln. 184 arbetsplatser slår upp dörrarna för att tjejer ska lära sig mer om ingenjörs- och teknikyrken. Och det är en klart...

Almega erbjuder snabbspår för arbetstillstånd

Företagen skriker efter kompetens, inte minst inom it-branschen. Men att skaffa arbetstillstånd för personer utanför EU kan ta tid. Därför har Almega nu certifierat sig för att hjälpa sina medlemsföretag i den processen. Det råder...
Sanna och Mattias Fager

Kär på jobbet? Ta det försiktigt och pejla läget

Är du kär i någon på jobbet? Tänk då på att försiktigt pejla av om känslorna är besvarade. Om du får ett nej ska ni ju ändå kunna jobba ihop. Här ger en HR-expert,...

Årets miljöpristagare: ”När Trump blir avundsjuk på oss har vi lyckats”

Svante Axelsson, i dag på Fossilfritt Sverige och tidigare på Naturskyddsföreningen, får Sveriges Ingenjörers miljöpris 2019 - för att han ser möjligheterna. ”Har man problem vill man inte älta dem, då vill man ha...
Demokratiöversynsgruppen

Förslag från demokratiöversynen: Inför ”Ingenjörernas Davos”

Beslutande Ingenjörsfullmäktige vart tredje år i stället för varje – med ett ”Ingenjörernas Davos” och en fördjupad diskussion däremellan. Det är ett av förslagen från Sveriges Ingenjörers demokratiöversyn. Nu är en remiss ute för...