Lonestatistik

Skralt miljötänk på förbundskansliet

Flera fackförbund har begränsat hur anställda och förtroendevalda får flyga. Foto: Top Photo Corporation/Thinkstock

Flera fackförbund har av miljö- och klimatskäl begränsat hur anställda och förtroendevalda får flyga. Foto: Top Photo Corporation/Thinkstock

För att uppfylla Parisavtalets åtaganden måste alla minska sin miljöpåverkan. Vad gör Sveriges Ingenjörers kansli? Förbundet vill ju verka för ett hållbart samhälle.

Parisavtalet och vår Klimat- och miljöpåverkan

Parisavtalet har som mål att utsläppen ska minska så att den globala temperaturökningen hålls så långt under 2 grader som möjligt, helst inte mer än 1,5 grader. Förhandlingarna ska i nästa steg konkretisera hur detta ska gå till.

Enligt statistik från Naturvårdsverket släpptes 53,4 miljoner ton växthusgaser ut i Sverige förra året. Det är en minskning med mindre än 1 procent jämfört med året innan, samtidigt som de totala utsläppen som svensk konsumtion leder till har varit i stort sett oförändrad och andelen av våra konsumtionsutsläpp i andra länder har ökat med 50 procent.

Enligt Naturvårdsverket är också flygets klimatpåverkan stor och ökande. Utsläppen från inrikes transporter, där inrikes flyg ingår, står för 33 procent av våra inrikes utsläpp. Industrin står för 27 procent av våra inrikes utsläpp medan jordbruket, med bland annat metanutsläpp från idisslare, står för 13 procent av utsläppen i Sverige.

Kött är det livsmedel som påverkar miljön mest. Djurproduktionen står för nästan 15 procent av världens totala utsläpp av växthusgaser. Som ett exempel orsakar nötkött 23–39 kg växthusgaser/kg kött. Att minska på sin köttkonsumtion kan få stor effekt, uppger Livsmedelsverket.

Källa: Naturvårdsverket och Livsmedelsverket

Lärarförbundet har en miljö- och klimatpolicy och väger in miljöaspekter i alla sina beslut, även resor. Unionen har en resepolicy som innebär att man endast flyger när restiden är över 3,5 timmar och att flygresorna ska miljökompenseras. Vision, som hör till de fackförbund som har kommit längst i sitt miljöarbete och är miljödiplomerade sedan år 2009, har inte bara begränsat sina resor så att de som har ett avstånd under 50 mil inte får göras med flyg, förutom i särskilda undantagsfall. De har också sett över sin energiförbrukning och maten, de två andra områden där förbundet identifierat sin miljö- och klimatpåverkan som störst. Vision gör också årliga uppföljningar av hur det går att förbättra sig på dessa områden. På konferenser serveras inget flaskvatten och de vegetariska måltiderna är fler än tidigare, av miljöskäl.

– Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt hitta system som gör det lätt att göra rätt, så att man lägger så lite som möjligt på den enskilda individen, berättar Visions miljösamordnare Karin Neuhaus. (Läs en längre intervju med Karin Neuhaus om Visions miljö- och klimatarbete här.)

Sveriges Ingenjörer har en ambition att skapa framtidens hållbara samhälle och skriver i sitt miljöpolitiska program bland annat: ”Miljökrav ska inte ses som något vid sidan om, utan istället är förbättringar i miljön en del av samhällets moderniseringsprocess.” Förbundet vill även att ”Sverige omgående vidtar kraftfulla åtgärder för minskad klimatpåverkan” och skriver att vi alla har ett ansvar för att inom våra områden bidra till minskad miljöbelastning. Frågan, som också aktualiseras av Parisavtalet som i ett nästa steg ska konkretiseras för att minska vår klimatpåverkan, blir då vilken roll Sveriges Ingenjörer och det egna förbundskansliet spelar?

I dagsläget har Sveriges Ingenjörer inget systematiskt arbete kring förbundets egen miljö- och klimatpåverkan, även om det har skett förändringar som att Ingenjörshuset numer har ett grönt elavtal och Citykonferensen är Svanenmärkt, vilket innebär att dagkonferensen uppfyller miljökrav inom bland annat energi, vatten, avfall och kemikalier. I den resepolicy som gäller för förbundets anställda och förtroendevalda ställs inga krav på att man ska välja tåg framför flyg för miljöns skull. Det som står är att resor ska planläggas så att de blir så kostnadseffektiva som möjligt.

– Säger demokratiorganisationen åt oss att vi ska se över vårt miljöarbete, så gör vi självklart det. För närvarande styrs vi av budget och verksamhetsmål, säger Sveriges Ingenjörers förbundsdirektör Richard Malmborg.

Sveriges Ingenjörers ordförande Ulrika Lindstrand. Pressbild

Sveriges Ingenjörers ordförande Ulrika Lindstrand. Pressbild

Förbundsordförande Ulrika Lindstrand säger att förbundsstyrelsen traditionellt sett inte har detaljkontrollerat kansliet i miljöarbetet, utan har överlåtit detta arbete till kansliet, men i de kallelser som går ut inför möten finns instruktioner om att man ska välja tåg före flyg. De som flyger inom förbundsstyrelsen bor i Skåne och Norrland, övriga tar sig till Stockholm oftast med tåg.

– Fler exempel är att fullmäktigedelegaterna från Skåne alltid åker tåg, med få undantag. Men visst finns det utrymme för förbättringar, tydliga instruktioner och intentioner, säger Ulrika Lindstrand.

Till årets fullmäktige efterfrågade Birger Back, Lena Hellberg och Sverker Hanson, i egenskap av fullmäktigedelegater för Samhällsbyggarlistan, ett miljöledningssystem för Sveriges Ingenjörer där förbundet skulle certifieras och att förbundets miljöpolitiska program skulle kompletteras med förbundets åtaganden.

– Jag arbetar nära samhällsplanering och byggbranschen och har gått från att vara ganska skeptisk till att bli mer positiv till certifiering. Det ställer krav som inte går att förhandla bort. Om man har en miljöcertifiering går det in i hela arbetet. Som organisation som samlar ingenjörer är det viktigt att arbeta aktivt med de här frågorna, säger Sverker Hanson som också är ledamot i förbundsstyrelsen.

Någon certifiering blir det inte, men Sverker Hanson tycker att ett miljöledningssystem är viktigare än certifiering. Fullmäktige beslutade att man skulle överlämna motionen till förbundsstyrelsen som planeringsunderlag, men också att avslå föreslaget att komplettera förbundets miljöpolitiska program med förbundets åtaganden.

– Motionens behandling i fullmäktige innebär att vi skall gå vidare med miljöarbetet på kansliet, men inte ansöka om någon speciell certifiering, då det ofta är kostbart och tar mycket tid att förbereda. Motionen är överlämnad till förbundsstyrelsen som underlag till verksamhetsplaneringen, så nu händer det! Hur bred omfattningen kommer att bli är svårt att sia om i dagsläget, men spontant tycker jag att vi bör ha ett brett anslag när vi ser över våra rutiner. Motionen skall behandlas under 2017, berättar Ulrika Lindstrand.

Ania Obminska

Kommentarer (1 st)

  • Det viktigaste miljöarbetet förbundet kan göra är att integrera miljöfrågorna i alla viktiga beslut och processer t ex hur man placerar sina pengar osv. Inte fokus på att begränsa sitt resande eller mäta källsorteringen på kontoret. Det blir ofta suboptimeringar när man tänker så. Om t ex 10 personer måste resa till Stockholm eller förbundets representant (en) ut i landet för att möte dem så är ju den resan dessutom rena miljövinsten. Men ska man bara mäta sitt eget resande så missar man ju det helt.

Ingenjören 1/2017

Ingenjören 1_2017Nummer 1 är ute nu! Klicka på omslaget och läs. Det finns också att ladda ner som pdf här, samt genom www.Qiozk.se. Äldre nummer hittar du under Magsinet/Arkiv i toppmenyn eller här.

Utmaningen

I Ingenjören 1/2017 kan du läsa om Maja Reichard, som har lyckats kombinera en civilingenjörsutbildning på KTH med att delta i två Paralympics där hon tagit fem medaljer. Men sin största studieutmaning på KTH är hon ensam om. Du kan läsa texten som pdf här.
Utmaningen_2017_01

Dilemmat

Per-Anders Enkvist trodde att cirkulär ekonomi var ett buzzword som snart skulle ha snurrat klart. En rapport, en bok och flera års arbete senare har surrandet bara tilltagit. Intervjun kan du läsa i Ingenjören 1/2017, eller ladda ner artikeln som pdf här.Dilemmat_2017_01

Om kommentarer

Vi på redaktionen har bestämt oss för att ha en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan, för att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna.  Vi vill inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte godkänna kommentarer som innehåller någon form av personangrepp eller som på annat sätt kan ses som stötande. Vi kommer också att avvisa irrelevanta kommentarer.Om vi väljer att inte godkänna en kommentar, kontaktar vi i regel den som har skrivit kommentaren (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven) och ber honom/henne att omformulera sig. Tre veckor efter en artikel publicerats stänger vi kommentarerna till den.Vi prioriterar kommunikation med våra medlemmar framför anonyma kommentarer där det inte går att se vem som skriver.

LEDIGA JOBB

 

Projektledare
Älvkarlebyhus

Lantmätare
Borås stad

Stadsarkitekt

Nacka Kommun

Bygglovchef
Nacka Kommun

Elnätsprojektör
Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö AB

Kvalitetsingenjör

Liko Hill-Rom

Teknisk Säljare
Christian Berner AB

Projektchef
Sollentuna kommun

Kartingenjör
Norrköpings kommun

VA- och avfallschef
Tranås kommun

Mark-och exploateringsingenjör
Tranås kommun

Laboratorieingenjör
Innventia

Forskare
Innventia

Researcher
Innventia

Senior Serviceingenjör
AstraZeneca Sweden Biologics

Underhållsingenjör
AstraZeneca Sweden Biologics

Kraftsystemspecialist
Vattenfall

Technical Director
Maint Partner

Chef HSEQ
Domsjö Fabriker Ö-vik

Bygglovshandläggare
Tomelilla kommun

Proj byggnadsingenjör
GRID Arkitektur AB

Erfaren, ledande projektör
WSP Sverige AB

puff_polhemspriset
Leda innovation
fackliganyheter