Lonestatistik

Vision: Det ska vara lätt att göra rätt

Vision hör till de fackförbund som har kommit längst i sitt systematiska miljöarbete och är miljödiplomerade sedan 2009. I så stor utsträckning som möjligt har förbundet arbetat för att hitta system som gör det lätt att göra rätt.

Karin Neuhaus, miljösamordnare på Vision.

Karin Neuhaus, miljösamordnare på Vision.

Det hela började för snart tio år sedan med att några miljöintresserade anställda på Visions kansli tog initiativ till att titta närmare på förbundets miljöpåverkan. En miljögrupp bildades, en miljöutredning tillsattes och förbundet började jobba med ett miljöledningssystem, för att få till systematiskt arbete kring miljö, vilket innebar både kartläggning och årliga uppföljningar. Redan år 2009 blev Vision som första fackförbund miljödiplomerat.

– Många saker gav resultat redan första året, till exempel när vi tittade på hur vi kunde effektivisera vår energianvändning, berättar Karin Neuhaus, Visions miljösamordnare som var en av dem som tog initiativ till förbundets miljöarbete.

Visions miljöarbete

Vision skriver varje år en miljöberättelse där förbundet redogör för de miljöförbättrande åtgärder som förbundet har gjort sedan 2008. Bland annat följs elförbrukning, tjänsteresor med bil och tjänsteresor med flyg upp årligen.

Sedan Vision började kartlägga sitt miljöarbete 2008 har elförbrukningen i förbundshuset minskat från 874 MWH till 639 MWh och elen är sedan också 2010 miljömärkt. Tjänsteresor med flyg började förbundet mäta 2010. Då flög förbundets anställda och förtroendevalda totalt 1 093 000 kilometer, en siffra som har gått upp och ner genom åren, men förra året låg siffran på 1 141 435 kilometer, det vill säga mer än då nyckeltalet först började mätas. Antalet flygresor som understiger 50 mil har dock minskat.

År 2010 var antalet flygresor under 50 mil 155 stycken, att jämföra med 57 stycken år 2015. Utsläpp växthusgaser från flyg och bil har enligt Visions nyckeltal dock gått ned sedan det började mätas 2010. År 2010 uppgick utsläppen till 477 ton, men den högsta uppmätta siffran var året därpå då utsläppen beräknades till 550 ton. Förra året beräknades utsläppen till 365 ton. Fler siffror hittar du i Visions miljöberättelse.

Att alla nyckeltalen inte visar på en nedåtgående trend beror enligt Karin Neuhaus bland annat på att förbundet har växt, det vill säga förbundet har fått fler medlemmar och har anställt fler till kansliet (203 anställda på kansliet 2008 att jämföra med 241 förra året). Förbundsmötet, som i normala fall hålls vartannat år, innebär också mer resor dessa aktuella år. År 2014 höll förbundet också extra förbundsmöten.

Källa: Vision och Karin Neuhaus

Visions interna miljöarbete står på tre ben, förklarar Karin Neuhaus. Det är de tre områden där Vision såg att deras egen miljö- och klimatpåverkan var störst: energiförbrukningen på förbundets kontor, resor och maten. Datorer är inte längre på dygnet runt för att kunna uppdateras på natten, fönster har bytts ut till energieffektiva varianter, vilket också har lett till att kostnaden för uppvärmning av förbundshuset har minskat. Resor där avståndet är mindre än 50 mil ska inte göras med flyg, även om det kan göras vissa undantag av familjeskäl eller om tåget skulle ta för lång tid, men dessa undantagsfall har blivit allt mer ovanliga. (Att det blev just 50 mil som gräns beror på att man har utgått från de vanligaste sträckorna, där man vill att tåg ska väljas framför flyg.) Flygresor klimatkompenseras. På konferenser serveras mer vegetariska måltider än tidigare av miljöhänsyn och inget flaskvatten.

Visions förbundsmöte hölls i år i Malmö och var ett miljödiplomerat event. Alla som reste dit från Mälardalen och söderut fick ta tåget, vilket innebar att de flesta inte fick flyga, berättar Karin Neuhaus.

Ambitionen enligt Karin Neuhaus är att alla ska känna att det här är ett arbete som man gör tillsammans och är stolt över, så det inte blir något man gör vid sidan av.

– Det är bra att hitta engagerade personer inom organisationen och ta hjälp av dem. Det är också viktigt att ledningen står bakom ett sådant här arbete. Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt hitta system som gör det lätt att göra rätt, så att man lägger så lite som möjligt på individen. Vill man exempelvis att medarbetarna ska skriva ut dubbelsidigt ska det vara den automatiska inställningen, säger Karin Neuhaus.

Ania Obminska

Läs huvudartikeln om Sveriges Ingenjörers miljöarbete här.

Berätta om glastaket!

Nu ska Ingenjören titta närmare på det berömda glastaket. Därför vill redaktionen få kontakt med kvinnliga ingenjörer som vill berätta hur de det gick till när de knuffades åt sidan och hur det känns att inte bli tagen på allvar. Är du en av dem? Hör av dig till redaktionen! Läs mer här.

Ingenjören 1/2017

Ingenjören 1_2017Nummer 1 är ute nu! Klicka på omslaget och läs. Det finns också att ladda ner som pdf här, samt genom www.Qiozk.se. Äldre nummer hittar du under Magsinet/Arkiv i toppmenyn eller här.

Utmaningen

I Ingenjören 1/2017 kan du läsa om Maja Reichard, som har lyckats kombinera en civilingenjörsutbildning på KTH med att delta i två Paralympics där hon tagit fem medaljer. Men sin största studieutmaning på KTH är hon ensam om. Du kan läsa texten som pdf här.
Utmaningen_2017_01

Dilemmat

Per-Anders Enkvist trodde att cirkulär ekonomi var ett buzzword som snart skulle ha snurrat klart. En rapport, en bok och flera års arbete senare har surrandet bara tilltagit. Intervjun kan du läsa i Ingenjören 1/2017, eller ladda ner artikeln som pdf här.Dilemmat_2017_01

Om kommentarer

Vi på redaktionen har bestämt oss för att ha en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan, för att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna.  Vi vill inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte godkänna kommentarer som innehåller någon form av personangrepp eller som på annat sätt kan ses som stötande. Vi kommer också att avvisa irrelevanta kommentarer.Om vi väljer att inte godkänna en kommentar, kontaktar vi i regel den som har skrivit kommentaren (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven) och ber honom/henne att omformulera sig. Tre veckor efter en artikel publicerats stänger vi kommentarerna till den.Vi prioriterar kommunikation med våra medlemmar framför anonyma kommentarer där det inte går att se vem som skriver.

LEDIGA JOBB

 

Trafiktekniker
Kalmar kommun

Mätningsingenjör
Kalmar kommun

Bygglovshandläggare
Tomelilla kommun

Projektledare
Södra Munksjön Utv AB

Miljöskyddshandläggare
Länsstyr Södermanl län

Product Development Manager
Mondi

Projektledare
Värmdö kommun

Dokumentationsingenjör
Uniper i Sundsvall

Institutdirektør 
DTU Compute

Proj byggnadsingenjör
GRID Arkitektur AB

Platschef
Nordkalk

Lantmäteriingenjör
Örnsköldsviks kommun

Ingenjör, fokus på 3D
Örnsköldsviks kommun

Bygglovingenjör
Jönköpings kommun

Gata- och parkingenjör
Surahammars kommun

Projektledare
Gällivare kommun

Trafikplanerare
Gällivare kommun

Attraktivitetsutvecklare
Gällivare kommun

Projektledare Samhälls
Gällivare kommun

Erfarna projektledare
Uppsala Vatten och Avfall AB

Konstruktionschef
Strängbetong

Konstruktör
Fiskarhedenvillan

Bygglovsritare
Fiskarhedenvillan

Ingenjörer Med Teknik
Landstinget Blekinge

VA-ingenjör
Bodens kommun

Chef inom elnät
PiteEnergi

Erfaren, ledande projektör
WSP Sverige AB

Geotekniker
WSP Sverige AB

Broingenjör
Stockholms stad

ADEN-banner-ingenjören-210x280px
Leda innovation
fackliganyheter