Lonestatistik

Skånsk by testar ödrift

Foto: Eyematrix/Thinkstock

Den lilla byn Simris, belägen strax sydväst om Simrishamn vid Skånes östkust, ska testa så kallad ödrift. Energibolaget Eon ska undersöka hur byn klarar sig helt på egen förnybar energi.

För att testa så kallad ödrift kopplas byn Simris tillfälligt bort från det allmänna elnätet för att i stället klara sig med lokala energikällor. De huvudsakliga energikällorna för Simris blir en solcellsanläggning och ett vindkraftverk. De finns på plats sedan tidigare och är en av anledningarna till att Eon har valt byn för försöken. Storleken på anläggningarna stämmer enligt projektledaren väl överens med behovet av el i byn som omfattar runt 140 hushåll, huvudsakligen villor.

Men eftersom sol och vind är så kallade intermittenta energikällor – de levererar el endast när det är soligt respektive blåsigt – måste sol- och vindelen kompletteras med batterier och ett reservkraftverk. Reservkraftverket kommer att drivas med biodiesel, så kallad HVO.

Simrisprojektet är redan igång. Företaget har de tillstånd som behövs för att bygga batterilager, reservkraftverk och en ny nätstation. Enligt projektledaren Staffan Sjölander ska spaden sättas i backen i vår, och under sommaren 2017 ska det sättas i drift.

– Vi ser ju den här utvecklingen överallt, säger han. Det är så här framtiden kommer att se ut, med småskalig produktion, både i Sverige och i övriga Europa.

Batterierna som omfattar 330 kilowattimmar räcker till en eller kanske några timmars elkonsumtion för hela byn men inte mer. Därefter kopplas reservkraftverket in i det fall varken sol- eller vindkraft genererar el. Projektet ska pågå i tre år, fram till och med 2019. Sedan ska det utvärderas.

– Vi kommer att köra avgränsade tester, där vi kör ö-drift i en eller kanske två veckor i taget, säger Staffan Sjölander. Vi sprider ut ett tiotal sådana testperioder över året. Övrig tid kommer byn att vara kopplad till det allmänna elnätet precis som vanligt.

Vad är kriteriet för ett lyckat projekt?
– Vi hoppas att vi behöver köra reservkraftverket så lite som möjligt. Sedan är det väl rent tekniskt, att vi klarar regleringen.

Kommer man att försöka styra konsumtionen av el, som disk- och tvättmaskiner, till tidpunkter när det finns elöverskott?
– Det är inte helt klart ännu, men vi tittar på att fråga hushållen om vi kan få styra exempelvis värmepumpar. Men det blir också korta tidsperioder. Och det får inte påverka komforten i husen mer än marginellt, kanske någon grad.

Vilket intresse har ni mött från byborna?
– Det vet vi inte än. Vi har första träffen nu på torsdag.

Ni mötte motstånd mot ett liknande projekt på Åstön utanför Timrå i Medelpad?
– Ja, några där var väldigt emot och protesterade mot bygget av ett vindkraftverk. Det blev tudelat på ön.

Vad blir nu största utmaningen i projektet i Simris?
– Vi köper batterisystem, reservkraftverk och styrsystem från olika leverantörer, så det blir väl en utmaning att sy ihop alla delar och få dem att fungera bra tillsammans. En annan utmaning blir väl att få med kunderna – med den delen som handlar om att styra konsumtionen.

Hur stor del av all energi kommer solcellerna och vindkraftverket att stå för i slutändan?
– Vi har nyligen börjat mäta, och vi har fortfarande alldeles för lite data för att svara på det.

Sture Henckel

Kommentera

För att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna har vi en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan. Vi vill definitivt inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte god­känna kommentarer som anses irrelevanta, innehåller någon form av person­angrepp eller på annat sätt kan ses som stötande. Vi kontaktar alltid personer vars kommentarer inte godkänns och ber honom/henne att omformulera sig (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven).

Fält markerade med * är obligatoriska. Alla kommentarer granskas före visning.

Kommentarer (1 st)

  • I kombination med elbilarnas batterier (lokalförsörjning) är detta enligt min mening framtidens elanvändar system. Tekniken finns där, det är bara pengarräknarna, konkurrerande energikälla som sätter gränser (till viss del politiskt också). Lycka till alla i Simris
    Mvh Kristofer Sporrong testingenjör kontroll & skyddat kraftnät (HVDC).

Berätta om glastaket!

Nu ska Ingenjören titta närmare på det berömda glastaket. Därför vill redaktionen få kontakt med kvinnliga ingenjörer som vill berätta hur de det gick till när de knuffades åt sidan och hur det känns att inte bli tagen på allvar. Är du en av dem? Hör av dig till redaktionen! Läs mer här.

Ingenjören 1/2017

Ingenjören 1_2017Nummer 1 är ute nu! Klicka på omslaget och läs. Det finns också att ladda ner som pdf här, samt genom www.Qiozk.se. Äldre nummer hittar du under Magsinet/Arkiv i toppmenyn eller här.

Utmaningen

I Ingenjören 1/2017 kan du läsa om Maja Reichard, som har lyckats kombinera en civilingenjörsutbildning på KTH med att delta i två Paralympics där hon tagit fem medaljer. Men sin största studieutmaning på KTH är hon ensam om. Du kan läsa texten som pdf här.
Utmaningen_2017_01

Dilemmat

Per-Anders Enkvist trodde att cirkulär ekonomi var ett buzzword som snart skulle ha snurrat klart. En rapport, en bok och flera års arbete senare har surrandet bara tilltagit. Intervjun kan du läsa i Ingenjören 1/2017, eller ladda ner artikeln som pdf här.Dilemmat_2017_01

Om kommentarer

Vi på redaktionen har bestämt oss för att ha en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan, för att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna.  Vi vill inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte godkänna kommentarer som innehåller någon form av personangrepp eller som på annat sätt kan ses som stötande. Vi kommer också att avvisa irrelevanta kommentarer.Om vi väljer att inte godkänna en kommentar, kontaktar vi i regel den som har skrivit kommentaren (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven) och ber honom/henne att omformulera sig. Tre veckor efter en artikel publicerats stänger vi kommentarerna till den.Vi prioriterar kommunikation med våra medlemmar framför anonyma kommentarer där det inte går att se vem som skriver.

LEDIGA JOBB

 

Trafiktekniker
Kalmar kommun

Mätningsingenjör
Kalmar kommun

Bygglovshandläggare
Tomelilla kommun

Projektledare
Södra Munksjön Utv AB

Miljöskyddshandläggare
Länsstyr Södermanl län

Product Development Manager
Mondi

Projektledare
Värmdö kommun

Dokumentationsingenjör
Uniper i Sundsvall

Institutdirektør 
DTU Compute

Proj byggnadsingenjör
GRID Arkitektur AB

Platschef
Nordkalk

Lantmäteriingenjör
Örnsköldsviks kommun

Ingenjör, fokus på 3D
Örnsköldsviks kommun

Bygglovingenjör
Jönköpings kommun

Gata- och parkingenjör
Surahammars kommun

Projektledare
Gällivare kommun

Trafikplanerare
Gällivare kommun

Attraktivitetsutvecklare
Gällivare kommun

Projektledare Samhälls
Gällivare kommun

Erfarna projektledare
Uppsala Vatten och Avfall AB

Konstruktionschef
Strängbetong

Konstruktör
Fiskarhedenvillan

Bygglovsritare
Fiskarhedenvillan

Ingenjörer Med Teknik
Landstinget Blekinge

VA-ingenjör
Bodens kommun

Chef inom elnät
PiteEnergi

Erfaren, ledande projektör
WSP Sverige AB

Geotekniker
WSP Sverige AB

Broingenjör
Stockholms stad

ADEN-banner-ingenjören-210x280px
Leda innovation
fackliganyheter