Skånsk by testar ödrift

Foto: Eyematrix/Thinkstock

Den lilla byn Simris, belägen strax sydväst om Simrishamn vid Skånes östkust, ska testa så kallad ödrift. Energibolaget Eon ska undersöka hur byn klarar sig helt på egen förnybar energi.

För att testa så kallad ödrift kopplas byn Simris tillfälligt bort från det allmänna elnätet för att i stället klara sig med lokala energikällor. De huvudsakliga energikällorna för Simris blir en solcellsanläggning och ett vindkraftverk. De finns på plats sedan tidigare och är en av anledningarna till att Eon har valt byn för försöken. Storleken på anläggningarna stämmer enligt projektledaren väl överens med behovet av el i byn som omfattar runt 140 hushåll, huvudsakligen villor.

Men eftersom sol och vind är så kallade intermittenta energikällor – de levererar el endast när det är soligt respektive blåsigt – måste sol- och vindelen kompletteras med batterier och ett reservkraftverk. Reservkraftverket kommer att drivas med biodiesel, så kallad HVO.

Simrisprojektet är redan igång. Företaget har de tillstånd som behövs för att bygga batterilager, reservkraftverk och en ny nätstation. Enligt projektledaren Staffan Sjölander ska spaden sättas i backen i vår, och under sommaren 2017 ska det sättas i drift.

– Vi ser ju den här utvecklingen överallt, säger han. Det är så här framtiden kommer att se ut, med småskalig produktion, både i Sverige och i övriga Europa.

Batterierna som omfattar 330 kilowattimmar räcker till en eller kanske några timmars elkonsumtion för hela byn men inte mer. Därefter kopplas reservkraftverket in i det fall varken sol- eller vindkraft genererar el. Projektet ska pågå i tre år, fram till och med 2019. Sedan ska det utvärderas.

– Vi kommer att köra avgränsade tester, där vi kör ö-drift i en eller kanske två veckor i taget, säger Staffan Sjölander. Vi sprider ut ett tiotal sådana testperioder över året. Övrig tid kommer byn att vara kopplad till det allmänna elnätet precis som vanligt.

Vad är kriteriet för ett lyckat projekt?
– Vi hoppas att vi behöver köra reservkraftverket så lite som möjligt. Sedan är det väl rent tekniskt, att vi klarar regleringen.

Kommer man att försöka styra konsumtionen av el, som disk- och tvättmaskiner, till tidpunkter när det finns elöverskott?
– Det är inte helt klart ännu, men vi tittar på att fråga hushållen om vi kan få styra exempelvis värmepumpar. Men det blir också korta tidsperioder. Och det får inte påverka komforten i husen mer än marginellt, kanske någon grad.

Vilket intresse har ni mött från byborna?
– Det vet vi inte än. Vi har första träffen nu på torsdag.

Ni mötte motstånd mot ett liknande projekt på Åstön utanför Timrå i Medelpad?
– Ja, några där var väldigt emot och protesterade mot bygget av ett vindkraftverk. Det blev tudelat på ön.

Vad blir nu största utmaningen i projektet i Simris?
– Vi köper batterisystem, reservkraftverk och styrsystem från olika leverantörer, så det blir väl en utmaning att sy ihop alla delar och få dem att fungera bra tillsammans. En annan utmaning blir väl att få med kunderna – med den delen som handlar om att styra konsumtionen.

Hur stor del av all energi kommer solcellerna och vindkraftverket att stå för i slutändan?
– Vi har nyligen börjat mäta, och vi har fortfarande alldeles för lite data för att svara på det.

Sture Henckel

Kommentarer (1 st)

  • I kombination med elbilarnas batterier (lokalförsörjning) är detta enligt min mening framtidens elanvändar system. Tekniken finns där, det är bara pengarräknarna, konkurrerande energikälla som sätter gränser (till viss del politiskt också). Lycka till alla i Simris
    Mvh Kristofer Sporrong testingenjör kontroll & skyddat kraftnät (HVDC).

Ingenjören 3/2017

 Ingenjoren 3_2017_omslag_700pxNummer 3 är ute nu! Klicka på omslaget och läs. Det finns också att ladda ner som pdf här, samt genom www.Qiozk.se. Äldre nummer hittar du under Magsinet/Arkiv i toppmenyn eller här.

Resan

Carlos liv gar i zumbatakt Ingenjoren 3_2017

Carlos Ibañez var en blyg kille på KTH. Sedan kom zumban in i hans liv och förändrade allt. Nu lever han på att stå på en scen och dansa, omringad av tjejer. Läs Ingenjörens intervju med Carlos från nummer 3/2017 som pdf här eller här för att läsa artikeln direkt i din webbläsare.

Utmaningen

Easy is no fun Ingenjoren 3_2017

Säger du till Sara Hermansson att något är svårt blir hon bara mer motiverad att göra det. Redan som 26-åring blev hon chef på Scania och fick ansvaret att leda arbetet med att utveckla framtidens elektrifierade bussar och lastbilar. Läs vårt kortmöte med Sara Hermansson från Ingenjören 3/2017 som pdf här eller klicka på omslaget för att läsa direkt i din webbläsare.

Glastaket

Glastaket_Ingenjoren_2_2017_uppslag_500

Vad är egentligen jämställdhet? Handlar det bara om lön och kön på cheferna? I Ingenjören 2/2017 har vi träffat kvinnliga ingenjörer och ekonomer som berättar om en kultur på jobbet som präglas av utanförskap, sexistiska kommentarer och brist på respekt.

Om kommentarer

Vi på redaktionen har bestämt oss för att ha en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan, för att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna.  Vi vill inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte godkänna kommentarer som innehåller någon form av personangrepp eller som på annat sätt kan ses som stötande. Vi kommer också att avvisa irrelevanta kommentarer.Om vi väljer att inte godkänna en kommentar, kontaktar vi i regel den som har skrivit kommentaren (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven) och ber honom/henne att omformulera sig. Tre veckor efter en artikel publicerats stänger vi kommentarerna till den.Vi prioriterar kommunikation med våra medlemmar framför anonyma kommentarer där det inte går att se vem som skriver.

LEDIGA JOBB


GIS-ingenjör
Skara kommun

Arbetsmiljöingenjör
St1 Refinery AB

Systemingenjör miljötålighetsteknik
Saab

Verksamhetschef Park & Gata
Örebro kommun

Kart- och Mätingenjör
Svedala kommun

VA-ingenjör
Älmhults kommun

Driven energioptimerare
Diös Fastigheter AB

GIS-ingenjör
Kumla kommun

Gatuingenjör
Älmhults kommun

Recovery specialist
Adven Sweden AB, Stockholm

VA-Planerare
Knivsta kommun

Processäkerhetsingenjör
Domsjö Fabriker

Sr Forsknings o utv ingenjör
Domsjö Fabriker

Teknisk Affärsutvecklare
Hamamatsu, Stockholm

Gatuingenjör
Sollentuna

Driftledare Gata
Sollentuna

Processäkerhetsingenjör
St1 Refinery AB

Forskningsingenjör
RISE

Projektingenjör 

Jönköpings kommun

Exploateringsingenjör
Ronneby kommun

Institutdirektør
DTU Kemi

Projektledare Gata
Knivsta kommun

Bygg- och projektledare
Sundsvalls kommun

Projektör till gatuavdelningen
Sundsvalls kommun

Varsågod extra förmånlig ränta för dig. SEB
Vill du studera medan du arbetar? Läs en MBA på distans vid STF Business Academy.
Standardiseringen - ditt strategiska verktyg. Svensk Elstandard
fackliganyheter