Så kan storföretag bli bättre på innovation

WiT 2Många storföretag är uppbyggda kring att undvika risk, men vill de kunna mäta sig med startups och bli banbrytande inom innovation måste de tänka om, enligt Sara Sjöberg ansvarig för digital omvandling på Accenture, som talade på Women in Tech-konferensen tidigare i veckan.

I dag är det inte tekniken som sätter käppar i hjulet för företag som vill bli bättre på att driva innovation, enligt Sara Sjöberg, ansvarig för digital omvandling på konsultföretaget Accenture. Den stora utmaningen är att möta konsumenterna och deras högt ställda förväntningar.

Hon tog Uber som exempel. Den som använt Uber och tycker att tjänsten är väldigt enkel att använda börjar förvänta sig samma användarvänlighet av andra produkter och tjänster, vare sig de finns inom samma bransch eller inte.

 – Företag som jag jobbar med kan ibland drabbas av en sorts digital panik. De känner att de måste göra något och att deras kunder har högt ställda förväntningar på dem, men de vet inte var de ska börja. Företagen börjar springa och det kostar en massa pengar. Men satsar de på rätt saker?

Många storföretag i dag är uppbyggda kring att undvika risk, kring att hela tiden veta vad nästa steg kommer att bli och hur mycket pengar det man utvecklar förväntas generera. Men vill storföretagen bli bättre på att ta fram banbrytande innovationer måste de vara beredda att flytta en del av sitt kapital från områden som går bra till områden där dessa garantier inte finns, sade Sara Sjöberg. Det gäller att se på företagets alla delar och sätta upp rimliga ambitionsnivåer för var och en. Var ska man satsa lite mer?

WiT 2017webbDet funkar inte längre att ha cementerade strukturer med avdelningar som har egna prioriteringar och inte samarbetar över gränserna. Då utgår man inte från vad kunden vill ha eller behöver, enligt Sara Sjöberg.

Samarbeten i alla led, där man inte stirrar sig blind på befattningar, men också att öppna upp för samarbeten med andra företag är viktigt för att få idéer som kan generera nya, banbrytande innovationer.

– Genom att sätta kunden i främsta ledet kan företagen undvika många trattar. Företagen måste veta på ett ungefär var de ska, men inte vara låsta vid den idén, för då kan de gå miste om viktiga saker.

Slack är ett exempel på hur ett företag som gjort som man ska, enligt Sara Sjöberg. Från början var tanken att Slack skulle satsa på onlinespel, men allt mejlande fram och tillbaka mellan dem som skulle involveras fick företaget att att ta fasta på en annan idé: att bygga ett modernt och smidigt kommunikationsverktyg.

Att vara modig och tänka stort är nyckeln till banbrytande innovation, sade Sara Sjöberg. En bra idé måste vara tillräckligt öppen för att kunna anpassas, men tillräckligt specifik att kunna testas.

– Du måste tänka stort, ha dina visioner, verkligen tro på dina hypoteser och ha hela organisationen med på idén, men sedan måste du börja smått och tidigt våga lansera testversioner och prototyper till kunder. Då kan du få värdefull feedback om vad kunderna vill ha och tidigt ta reda på vilka brister som finns och åtgärda dem, eller inse att idén inte funkar så att du kan testa något annat.

Ania Obminska

Ingenjören 2/2017

Ingenjoren_2_2017_omslag_500Nummer 2 är ute nu! Klicka på omslaget och läs. Det finns också att ladda ner som pdf här, samt genom www.Qiozk.se. Äldre nummer hittar du under Magsinet/Arkiv i toppmenyn eller här.

Glastaket

Glastaket_Ingenjoren_2_2017_uppslag_500

Vad är egentligen jämställdhet? Handlar det bara om lön och kön på cheferna? I Ingenjören 2/2017 har vi träffat kvinnliga ingenjörer och ekonomer som berättar om en kultur på jobbet som präglas av utanförskap, sexistiska kommentarer och brist på respekt.

Nytänkaren

Stefan bygger hus_Ingenjoren_2_2017Byggindustrin är en konservativ bransch. Men Stefan Lindbäck, vd på familjeföretaget Lindbäcks Bygg i Piteå, tänker tvärtom. För honom är nytänkande en överlevnadsfråga.

Om kommentarer

Vi på redaktionen har bestämt oss för att ha en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan, för att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna.  Vi vill inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte godkänna kommentarer som innehåller någon form av personangrepp eller som på annat sätt kan ses som stötande. Vi kommer också att avvisa irrelevanta kommentarer.Om vi väljer att inte godkänna en kommentar, kontaktar vi i regel den som har skrivit kommentaren (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven) och ber honom/henne att omformulera sig. Tre veckor efter en artikel publicerats stänger vi kommentarerna till den.Vi prioriterar kommunikation med våra medlemmar framför anonyma kommentarer där det inte går att se vem som skriver.

LEDIGA JOBB

 

Byggledare
Ängelholms kommun

Projektledare
Ängelholms kommun

Mark- och exploateringsingenjör
Finspångs kommun

Byggnadsingenjör/er

Mönsterås kommun

Ledningsnätsingenjör
Mönsterås kommun

Enhetschef
Älvdalens kommun

Trafikingenjör
Jönköpings kommun

Förvaltningsingenjör
Specialfastigheter AB

Produktionsingenjör
Sandvik Materials Technology

Logistikansvarig
ShoreLink

VA-Projektör/ingenjör

Borgholms Energi

Utvecklingsingenjör
Holmen Paper AB

Planarkitekt/Planingenjör

Västm.-Dal. miljö- och byggförv.

Samhällsbyggnadschef
Östersunds kommun

Projektledare
Jönköpings Kommun

Teknisk chef
Svenska Skogsplantor

Provningsingenjör

GKN Drivelines

Projektledare/Ingenjör
Täby Brandskyddsteknik

fackliganyheter
puff_polhemspriset