Lonestatistik

En ingenjör lyfter företaget och orten

Sveriges Ingenjörers projekt Den första ingenjören lämnar pilotstadiet som har drivits i Jönköpings län. Projektet har varit en framgång och nu ska det spridas även till andra län.

I början av projektet var de små företagen skeptiska till idén att anställa ingenjörer.

– Företagsledare och ingenjörer har nog levt i olika världar, säger Annika Jederström som är projektledare på Sveriges Ingenjörer.

Pilotprojektet i Jönköpings län startade 2015, och företagen hade tidigare haft ganska liten kunskap om vad en ingenjör är och gör. Många företagare har tänkt att ”de är väl knappast intresserade av mitt lilla företag”. Ingenjörerna å sin sida får inte alls höra talas om de små företagen under utbildningen, och kan möjligen tro att de små företagen inte ger dem någon vidare chans att vidareutveckla sig.

Men projektledaren Annika Jederström tycker att ju mer hon har jobbat i projektet, desto mer positiva har alla blivit. De verkställande direktörerna för företagen blev verkligt engagerade.

Idén till projektet väcktes efter en studie genomförd 2005 av det danska ingenjörsförbundet IDA som visade på betydelsen av att anställa en första ingenjör i små företag. Det ledde till att Sveriges Ingenjörer, som då hette Civilingenjörsförbundet, lät konsultföretaget Ramböll göra en studie av värdet av en första ingenjör. Studien som pågick i sex år och omfattade 4 794 företag gav övertygande resultatet. De småföretag som anställde en ingenjör ökade produktiviteten och omsättningen rejält, och kunde dessutom anställa betydligt fler.

Målet med pilotprojektet har varit flera. Det viktigaste har varit att förändra attityderna hos både småföretagare och ingenjörer så att de får upp ögonen för varandra. Det skulle i sin tur få några av de små företagen i Jönköpings län att faktiskt anställa en första ingenjör. Tanken var också att utveckla olika slags verktyg för att underlätta processen i framtiden för andra små företag.

Annika Jederström började med att intervjua 45 ingenjörer som arbetade som enda ingenjörer på mindre företag. Därefter tog hon kontakt med industrins branschorganisationer och sökte utvecklingsmedel från Jönköpings län som bidrog med 5 miljoner kronor.

Arbetet som vidtog handlade sedan till stor del om att få företagen att förstå att de kunde ha nytta av en ingenjör och samtidigt att få ingenjörer att förstå att de små företagen fanns och att de kunde vara bra och intressanta arbetsgivare. Fakta, checklistor och ett särskilt verktyg, byggt på frågeställningar har tagits fram för att underlätta för ett företag att ta reda på om det var redo för att anställa en ingenjör.

läs mer

Se även hemsidan för Sveriges Ingenjörers projekt Den första ingenjören.

Tidigare artiklar i ingenjören om projektet kan du läsa här och här.

Ingenjörer på små företag måste i regel vara beredda på att jobba med olika saker. Arbetsuppgifterna varierar kraftigt. Det kan handla om att organisera och effektivisera produktionen, att mäta och följa upp, bara bollplank vid tillverkningen, att jobba med miljöcertifiering som inga företag kommer undan eller att jobba med nya effektivare affärssystem.

– Vi har räknat upp tio olika ingenjörsprofiler, säger Annika Jederström. Det handlar inte om ingenjörer från någon speciell inriktning, men de får gärna vara lite breda och de kan behöva både nyfikenhet, ödmjukhet och ett eget driv.

Resultatet hittills av pilotprojektet är att 90 procent av de kontaktade företagen vill anställa en ingenjör. Tretton företag har inlett en rekryteringsprocess och nio ingenjörer har anställts. Men projektet har även lett till andra saker. Företagsledningarna har öppnat upp för nytt tänkande och projektet har inte bara fått företagen att växa.

– När företagen anställer fler och ökar omsättningen, ökar också möjligheterna för orten att leva vidare, säger Annika Jederström.

Nästa steg blir att gå vidare med arbetet i andra län.

Sture Henckel

Kommentera

För att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna har vi en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan. Vi vill definitivt inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte god­känna kommentarer som anses irrelevanta, innehåller någon form av person­angrepp eller på annat sätt kan ses som stötande. Vi kontaktar alltid personer vars kommentarer inte godkänns och ber honom/henne att omformulera sig (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven).

Fält markerade med * är obligatoriska. Alla kommentarer granskas före visning.

Ingenjören 2/2017

Ingenjoren_2_2017_omslag_500Nummer 2 är ute nu! Klicka på omslaget och läs. Det finns också att ladda ner som pdf här, samt genom www.Qiozk.se. Äldre nummer hittar du under Magsinet/Arkiv i toppmenyn eller här.

Glastaket

Glastaket_Ingenjoren_2_2017_uppslag_500

Vad är egentligen jämställdhet? Handlar det bara om lön och kön på cheferna? I Ingenjören 2/2017 har vi träffat kvinnliga ingenjörer och ekonomer som berättar om en kultur på jobbet som präglas av utanförskap, sexistiska kommentarer och brist på respekt.

Nytänkaren

Stefan bygger hus_Ingenjoren_2_2017Byggindustrin är en konservativ bransch. Men Stefan Lindbäck, vd på familjeföretaget Lindbäcks Bygg i Piteå, tänker tvärtom. För honom är nytänkande en överlevnadsfråga.

Om kommentarer

Vi på redaktionen har bestämt oss för att ha en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan, för att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna.  Vi vill inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte godkänna kommentarer som innehåller någon form av personangrepp eller som på annat sätt kan ses som stötande. Vi kommer också att avvisa irrelevanta kommentarer.Om vi väljer att inte godkänna en kommentar, kontaktar vi i regel den som har skrivit kommentaren (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven) och ber honom/henne att omformulera sig. Tre veckor efter en artikel publicerats stänger vi kommentarerna till den.Vi prioriterar kommunikation med våra medlemmar framför anonyma kommentarer där det inte går att se vem som skriver.

LEDIGA JOBB

 

Trafikplanerare 
Knivsta kommun

Trafikplanerare
Karlskrona kommun

Lokalsamordnare
Älvkarleby kommun

Underhållsingenjör
Smurfit Kappa

Teknikintresserad NFC
Polismyndigheten

24A Processimulerare
Innventia AB

Prod Spec Test Systems
DeLaval

Produktchef
Leine & Linde

Enhetschef gata, park och trafik
Upplands-Bro kommun

Avfallchef
Upplands-Bro kommun

Trainee Ingenjör 

Traineeprog. Skaraborg

Servicechef/-ansvarig
Parmaco AB, Stockholm

Tekniker riksmätplatsen

Strålsäkerhetsmyndigheten

Fysiker riksmätplatsen
Strålsäkerhetsmyndigheten

Projektingenjör Instrument
BillerudKorsnäs

puff_polhemspriset
Leda innovation
fackliganyheter