LTH i Helsingborg satsar på otekniskt

0
44

Två högskoleingenjörsutbildningar vid LTH:s campus i Helsingborg har startat särskilda temadagar för att teknologerna ska få med sig vissa icke-tekniska färdigheter, något som universitetet bedömer att arbetsgivare är intresserade av.

Projektet som går under namnet Ing-dagarna har testkörts i ett par år. Eleverna på Datateknik och Elektroteknik med automation på LTH i Campus Helsingborg har fått delta i flera temadagar där de tränar sig på andra färdigheter än de rent tekniska. De har fått träna sig i ämnen som etik, internationalisering och skrivande. Nu har projektet gjorts permanent. Ingenjören frågade den programan-svariga, Christin Lindholm, om projektet.

Varför har ni startat dessa temadagar?
– Det har utvecklats över tid. Studenterna behöver tekniska kunskaper, men även en del icke tekniska förmågor för att vara gångbara på arbetsmarknaden. I universitetets utbildning ska det ingå etik och hållbart tänkande.

Vilka ”otekniska” ämnen är det frågan om?
– I den första introduktionskursen har vi med övningar i gruppdynamik, värdegrund och ingenjörsmässigt skrivande. Gruppdynamiken handlar till exempel om vad som gäller i en grupp. Om jag gör ett åtagande, vad innebär det, och vilka mål har vi i gruppen? Under andra terminen får studenterna stifta bekantskap med de digitala spår vi lämnar efter oss i vardagen.

Hur går undervisningen till?
– I kursen Datorkommunikation tittar vi på de digitala spår man lämnar efter sig på webben när man söker Google och använder bankkort. Vi tänkte oss en vanlig dag för en människa som larmar huset, tar ut pengar och åker kommunalt till jobbet. Där loggar man in på dator och går ut på sociala media, köper resor på nätet och så vidare. Om man exempelvis handlar på nätet, så sparas det, och så får man riktad reklam sedan. Har du loggat in på jobbet, så kan arbetsgivaren se när du kom och gick.

Vad tycker studenterna om de här temadagarna?
– De tycker nog att det är spännande. Vi jobbar i grupper som får redovisa för varandra, och det har blivit ganska livliga diskussioner om vad är bra och mindre bra med det här. Vem kan utnyttja spåren på ett felaktigt sätt?

Får de betyg?
– Nej, men det är ett obligatoriskt moment. De studenter som är intresserade kan välja tre aktiviteter inom det icke-tekniska området och jobba vidare med dem för att bli certifierade. Vi har haft diskussioner med arbetsgivare, som säger att de gärna anställer personer som har internationell erfarenhet, som kan kommunicera eller har deltagit i teamwork, och detta är något som studenterna kan ha i sitt CV.

Kommer ni att utöka detta?
– Det är först nu som vi börjar med certifieringen i icke-tekniska kunskaper. Innan vi går vidare ska vi bjuda in folk från näringslivet till fokusgrupper för utvärdering.

Sture Henckel