Tid och misstag viktiga för innovation

2
121

BIld: baramee2554/Thinkstock
BIld: baramee2554/Thinkstock

Innovativa anställda vill företag ha för att säkra utveckling och konkurrenskraft. Men det räcker inte bara att önska sig innovation, för att få resultat måste man också organisera jobbet rätt.

Trots att vi pratar enormt mycket om hur viktig innovationskraften är och mäter den på längden och på tvären har det inte hänt så mycket på området.

– Jag läste nyligen Jan Carlzons Riv pyramiderna som ju är från 1985 och där skriver han om exakt de här frågorna. Alla vill ha innovation men att fånga den och bygga in den i organisationerna kräver ihärdigt arbete.

Leif Denti är forskare vid Göteborgs universitet och doktorerade i innovationspsykologi 2009. I sin avhandling försökte han sätta fingret på vad som gör företag innovativa och hur sambandet ledarskap – innovationskraft ser ut. In sin forskning granskade han flera svenska industriföretag närmare.

– Min avsikt var inte att säga vilka som var bra eller dåliga utan att försöka se vad som skilde framgångsrikt innovationsarbete från mindre framgångsrikt, säger Leif Denti. Viss fanns det de företag som var bättre men främst var det nog avdelningar här och var som var duktiga.

Leif Denti talar om det dilemma som innovation ställer företagen inför. För att säkra konkurrenskraft och vara lönsamma behöver man innovation och nytänkande. Men att vara innovativ kräver tid och under den tiden hakar man efter med det vanliga jobbet och är mindre produktiv.

– Vi människor fokuserar på nuet, säger Leif Denti. Även om vi inser att i längden måste vi vara innovativa prioriterar vi att lösa våra dagliga arbetsuppgifter framför att halka efter. Vill man ha innovation är därför mitt
första råd att sätta av tid till det.

Leif Denti menar att så litet som två timmar varannan vecka kan räcka för att ge utrymme för anställda att tänka nytt.

– Öronmärkt tid men också att det måste vara ok att misslyckas är mina två viktigaste råd till den organisation som vill få fart på innovationen, säger han. Har man en organisation där man söker fel och inte accepterar att innovation också innebär risk för misslyckande så är det en kraftfull signal om att det är bästa att inte göra något nytt.

Jenny Grensman

Comments are closed.