Volvo anpassar personalen för ny tid

Biltillverkaren Volvo Cars måste följa med sin tid. Därför avslutas kontrakten för flera hundra konsulter. Samtidigt anställer man inom forskning och utveckling. Akademikerna är helt med på noterna den här gången.

Volvo Cars meddelade för en tid sedan att de avslutar kontrakten för runt 400 konsulter som har jobbat på projekt som nu är färdiga, samtidigt som de siktar på att anställa några hundra ingenjörer inom forskning och utveckling.

– Volvo befinner sig i en övergångsfas, säger Anna Margitin som är ordförande för Akademikerklubben på Volvo Cars. Vi söker olika personer med olika styrkor för att kunna möta de framtida utmaningarna.

Volvo befinner sig i en process där företaget går mot allt högre grad av elektrifiering. I och med det kommer företaget att erbjuda en pluginhybridvariant av varje ny modell. Den första rena elbilen ska komma 2019.

Läs mer

Volvo Cars går mycket bra just nu. 2016 var ett rekordår med 534 000 sålda bilar. Företaget satsar mycket på mjukvara, och har bland annat öppnat ett nytt kontor i Lund. Se tidigare artikel i Ingenjören.

Men ungefär samtidigt som bensin- och dieselmotorerna gradvis ersätts av elmotorer, ska bilarna också bli alltmer självkörande. Volvo har flera projekt kring självkörande bilar, både i Sverige, i Storbritannien och i Kina, samt ett samarbetsprojekt med Uber.

Detta kräver i sin tur även ökade satsningar på så kallad aktiv säkerhet och på trådlös uppkoppling av bilens program och artificiella intelligens. Dessutom kommer alltmer underhållning i bilarna, något som ytterligare bidrar till att utvecklingen av ny programvara blir en allt viktigare kompetens för företaget.

Företaget har tidigare också gått ut med att det rör sig i en riktning där man behöver färre konsulter och fler tillsvidareanställda ingenjörer.

– I det här fallet sammanfaller fackets intressen med företagets, säger Anna Margitin. Vi vill ju att företaget ska fortsätta att vara livskraftigt.

Sture Henckel

Kommentera

För att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna har vi en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan. Vi vill definitivt inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte god­känna kommentarer som anses irrelevanta, innehåller någon form av person­angrepp eller på annat sätt kan ses som stötande. Vi kontaktar alltid personer vars kommentarer inte godkänns och ber honom/henne att omformulera sig (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven).

Fält markerade med * är obligatoriska. Alla kommentarer granskas före visning.

Ingenjören 2/2017

Ingenjoren_2_2017_omslag_500Nummer 2 är ute nu! Klicka på omslaget och läs. Det finns också att ladda ner som pdf här, samt genom www.Qiozk.se. Äldre nummer hittar du under Magsinet/Arkiv i toppmenyn eller här.

Glastaket

Glastaket_Ingenjoren_2_2017_uppslag_500

Vad är egentligen jämställdhet? Handlar det bara om lön och kön på cheferna? I Ingenjören 2/2017 har vi träffat kvinnliga ingenjörer och ekonomer som berättar om en kultur på jobbet som präglas av utanförskap, sexistiska kommentarer och brist på respekt.

Nytänkaren

Stefan bygger hus_Ingenjoren_2_2017Byggindustrin är en konservativ bransch. Men Stefan Lindbäck, vd på familjeföretaget Lindbäcks Bygg i Piteå, tänker tvärtom. För honom är nytänkande en överlevnadsfråga.

Om kommentarer

Vi på redaktionen har bestämt oss för att ha en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan, för att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna.  Vi vill inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte godkänna kommentarer som innehåller någon form av personangrepp eller som på annat sätt kan ses som stötande. Vi kommer också att avvisa irrelevanta kommentarer.Om vi väljer att inte godkänna en kommentar, kontaktar vi i regel den som har skrivit kommentaren (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven) och ber honom/henne att omformulera sig. Tre veckor efter en artikel publicerats stänger vi kommentarerna till den.Vi prioriterar kommunikation med våra medlemmar framför anonyma kommentarer där det inte går att se vem som skriver.

LEDIGA JOBB

 

Teknik- och utvecklingschef
Gästrike vatten

VP Strategic Sales
RISE, Göteborg

VP SME Office
RISE, Göteborg

VP Innovation Office
RISE, Göteborg

Teknisk säljare
Mekanex Maskin, Sollentuna

Forskare Biobaserade Mtrl  
RISE

Vi söker ingenjörer

BAE Systems Örnsköldsvik 

Internationell Systemsäljare
Hamamatsu, Stockholm

VA-konsult/projektör
Östersunds kommun

El & Instrumentingenjör
Waggeryd Cell AB

Projektledare/Ingenjör
Täby Brandskyddsteknik

Utv.ingenjör/Markn.analytiker
Domsjö Fabriker

Internationell affärsutvecklare
RISE, Stockholm

Traffic specialist

Inter IKEA Helsingborg

GIS-ingenjör
Linköpings kommun

Mätningsingenjör
Linköpings kommun

Exploateringsingenjör
Lunds kommun

Enhetschef
Landstinget Sörmland

Serviceansvarig Tekniker
Halton AB, Stockholm

Exploateringsingenjör
Skurups kommun

Byggnadsinspektör
Gällivare kommun

Forskningschef
VTI

Forskare och utredare
VTI

Professors in robotics
SDU, Odense

Process Engineer
Vattenfall

Engineering Manager
Vattenfall

Trafikplanerare 
Knivsta kommun

Trafikplanerare
Karlskrona kommun

fackliganyheter
puff_polhemspriset