topbanner_agrovast_170816

Volvo anpassar personalen för ny tid

Biltillverkaren Volvo Cars måste följa med sin tid. Därför avslutas kontrakten för flera hundra konsulter. Samtidigt anställer man inom forskning och utveckling. Akademikerna är helt med på noterna den här gången.

Volvo Cars meddelade för en tid sedan att de avslutar kontrakten för runt 400 konsulter som har jobbat på projekt som nu är färdiga, samtidigt som de siktar på att anställa några hundra ingenjörer inom forskning och utveckling.

– Volvo befinner sig i en övergångsfas, säger Anna Margitin som är ordförande för Akademikerklubben på Volvo Cars. Vi söker olika personer med olika styrkor för att kunna möta de framtida utmaningarna.

Volvo befinner sig i en process där företaget går mot allt högre grad av elektrifiering. I och med det kommer företaget att erbjuda en pluginhybridvariant av varje ny modell. Den första rena elbilen ska komma 2019.

Läs mer

Volvo Cars går mycket bra just nu. 2016 var ett rekordår med 534 000 sålda bilar. Företaget satsar mycket på mjukvara, och har bland annat öppnat ett nytt kontor i Lund. Se tidigare artikel i Ingenjören.

Men ungefär samtidigt som bensin- och dieselmotorerna gradvis ersätts av elmotorer, ska bilarna också bli alltmer självkörande. Volvo har flera projekt kring självkörande bilar, både i Sverige, i Storbritannien och i Kina, samt ett samarbetsprojekt med Uber.

Detta kräver i sin tur även ökade satsningar på så kallad aktiv säkerhet och på trådlös uppkoppling av bilens program och artificiella intelligens. Dessutom kommer alltmer underhållning i bilarna, något som ytterligare bidrar till att utvecklingen av ny programvara blir en allt viktigare kompetens för företaget.

Företaget har tidigare också gått ut med att det rör sig i en riktning där man behöver färre konsulter och fler tillsvidareanställda ingenjörer.

– I det här fallet sammanfaller fackets intressen med företagets, säger Anna Margitin. Vi vill ju att företaget ska fortsätta att vara livskraftigt.

Sture Henckel

Ingenjören 3/2017

 Ingenjoren 3_2017_omslag_700pxNummer 3 är ute nu! Klicka på omslaget och läs. Det finns också att ladda ner som pdf här, samt genom www.Qiozk.se. Äldre nummer hittar du under Magsinet/Arkiv i toppmenyn eller här.

Resan

Carlos liv gar i zumbatakt Ingenjoren 3_2017

Carlos Ibañez var en blyg kille på KTH. Sedan kom zumban in i hans liv och förändrade allt. Nu lever han på att stå på en scen och dansa, omringad av tjejer. Läs Ingenjörens intervju med Carlos från nummer 3/2017 som pdf här eller här för att läsa artikeln direkt i din webbläsare.

Utmaningen

Easy is no fun Ingenjoren 3_2017

Säger du till Sara Hermansson att något är svårt blir hon bara mer motiverad att göra det. Redan som 26-åring blev hon chef på Scania och fick ansvaret att leda arbetet med att utveckla framtidens elektrifierade bussar och lastbilar. Läs vårt kortmöte med Sara Hermansson från Ingenjören 3/2017 som pdf här eller klicka på omslaget för att läsa direkt i din webbläsare.

Glastaket

Glastaket_Ingenjoren_2_2017_uppslag_500

Vad är egentligen jämställdhet? Handlar det bara om lön och kön på cheferna? I Ingenjören 2/2017 har vi träffat kvinnliga ingenjörer och ekonomer som berättar om en kultur på jobbet som präglas av utanförskap, sexistiska kommentarer och brist på respekt.

Om kommentarer

Vi på redaktionen har bestämt oss för att ha en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan, för att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna.  Vi vill inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte godkänna kommentarer som innehåller någon form av personangrepp eller som på annat sätt kan ses som stötande. Vi kommer också att avvisa irrelevanta kommentarer.Om vi väljer att inte godkänna en kommentar, kontaktar vi i regel den som har skrivit kommentaren (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven) och ber honom/henne att omformulera sig. Tre veckor efter en artikel publicerats stänger vi kommentarerna till den.Vi prioriterar kommunikation med våra medlemmar framför anonyma kommentarer där det inte går att se vem som skriver.

LEDIGA JOBB

 

Erfaren bygglovhandläggare
Håbo kommun

Exploateringsingenjör
Sollentuna kommun

Markingenjör
Sollentuna kommun

Chief Engineer ECH
Kalmar Global

Ingenjör Automation
Kalmar Global

Ingenjör Elkraft
Kalmar Global

Ingenjör Mekanik
Kalmar Global

Ingenjör mekanik (R&D)
Kalmar Global

Head of Division ICT
RISE, Stockholm

Divisionchef Samhällsbyggnad
RISE,Göteborg

Fysiker radonlaboratoriet
Strålsäkerhetsmyndigheten

Driftingenjör
Rottneros Bruk AB

Underhållsingenjör Aut.
Vallviks Bruk AB

Underhållsingenjör Återv.
Vallviks Bruk AB

Projektteam AgTech och Energi
Agroväst Livsmedel AB

Byggchef 
Karlstads kommun

Projektledare, exploatering
Järfälla kommun

Chef, Kart- och modellenheten
Stockholms stad

Mjukvaruingenjör
Binar Elektronik AB

Byggprojektledare
Skurupshem

Projektledare
Svedala kommun

Produktionschef
Ahlstrom-Munksjö

Förpackningsutvecklare
RISE Innventia AB

Production Engineering Manager
DeLaval

GIS-Ingenjör
Hässleholms kommun

Gatuingenjör
Ängelholms kommun

Produktionsingenjör
Kubikenborg Aluminium

Ingenjör m. materialkunskap
Recotech

Produktionsingenjör
Sandvik Materials Technology

34_Prompt_webb
fackliganyheter
puff_polhemspriset