Duellen om batterifabriken

I höst kommer beskedet var i Sverige det nystartade företaget Northvolts stora batterifabrik ska placeras. Åtta svenska kommuner har tävlat om att få husera fabriken och sex har sållats bort. Valet står nu mellan Västerås och Skellefteå.

För snart ett år sedan avslöjade Peter Carlsson, svensken som arbetat som logistikchef nära Elon Musk på Tesla, att han ska bygga en svensk ”gigafactory”, en gigantisk batterifabrik. Peter Carlssons företag Northvolt har tittat på åtta svenska städer för att se vad de kan erbjuda i fråga om mark, energi och goda logistiska förbindelser men också möjligheterna att attrahera kvalificerad arbetskraft, lokala förutsättningar för att skapa ett kluster av batterikompetens och engagemang från lokala beslutsfattare och näringsliv.

I somras kom beskedet att Northvolt har valt att gå vidare med två av kandidaterna: Västerås och Skellefteå.

Enligt Northvolt kommer batterifabriken att skapa omkring 2 500 nya jobb i den kommun som Nortvolt väljer. Rekryteringarna handlar främst om högspecialiserade ingenjörer, många från Asien och USA där ledande specialister inom batteriproduktion finns. Planerna är att fabriken ska öppna 2020.

Ingenjören har pratat med Sveriges Ingenjörers distriktsordförande i Västerbotten och Västmanland som båda är förväntansfulla och optimistiska. Många räknar med att den gigantiska batterifabriken inte bara kommer att skapa arbetstillfällen utan också få andra positiva effekter på näringslivet i kommunen.

Monica Normark

Monica Normark

Monica Normark, ordförande för förbundets distrikt i Västerbotten under åtta år, fram till i våras, ser flera faktorer som kan gynna Skellefteå i den här duellen.

– Northvolt har sagt att man vill komma igång med verksamheten så snabbt som möjligt och med den ambitionen tror jag att Skellefteå är ett det bästa alternativet. Tillgången till mark och kommunens stora engagemang talar för att det kommer att vara möjligt att ha en fabrik igång 2020, säger hon.

Regionen har också ingenjörer inom flera av de kompetensområden som Northvolt behöver. Inom gruvindustrin finns djup kunskap och lång erfarenhet av hantering av tungmetaller, miljövård och processutveckling för anrikningsverk och smältverk. Skellefteå Kraft har tillsammans med företag i regionen byggt upp stor kompetens inom elkraft och förnybar energi. Monica Normark ser många möjligheter till samarbeten med de industrier som sedan länge är etablerade där.

Tillgången till Vattenkraft i regionen som ger grön el kommer också att bli viktig i takt med hårdare miljökrav och en ökad miljömedvetenhet.

I regionen finns också ingenjörer, forskare och studenter vid Luleå tekniska universitet, Umeå universitet och universitetets campus i Skellefteå.

– Lärosätena erbjuder en stor bredd av kompetens inom teknik och olika ingenjörsinriktningar men också inom samhällsplanering och andra områden, säger Monica Normark.

Att tillgången till specialiserade ingenjörer i regionen skulle bli ett problem tror Monica Normark inte alls. Tvärtom.

– Botniabanan har knutit ihop städerna längs Norrlandskusten och inom pendlingsavstånd från Skellefteå arbetar idag flera tusen ingenjörer. Planerna på Norrbotniabanan, en förlängning av järnvägen från Umeå till Luleå, har kommit närmare beslut. I regeringens budgetproposition för 2017 skriver regeringen att man avser att påbörja den första etappen redan nästa år. Det är ett efterlängtat besked säger hon.

Det längre avståndet från Stockholm ser Monica Normark snarast som en fördel.

– Bostadsmarknaden är helt annorlunda här och för att inte tala om prisnivån. Utan att ta stora lån kan familjer köpa en tomt här och bygga ett nytt hus. Det är inga köer till förskolorna och på många sätt är livet enklare på en mindre ort. Här finns möjligheter till en hög livskvalitet för hela familjen.

Bertil Nordqvist

Bertil Nordqvist

Bertil Nordqvist, ordförande för förbundets distrikt i Västmanland, ser flera faktorer som talar för Västerås.

Här finns redan idag flera stora teknikföretag som ABB och Bombardier och i hela Västmanland arbetar omkring 5000 ingenjörer.

– Att välja Västerås innebär fördelar både för Northvolt och för de exportföretag som redan finns i Västmanland. Här finns både möjligheter till samarbeten som stärker svensk industri och den kompetens som Northvolt kommer att behöva för att tillverka batterier. För Northvolt kan det också vara värdefullt med idéer och kompetens om hur man kan använda batterierna, mer än i bilar. I Västerås har flera stora internationellt verksamma exportföretag, inom både energisystem, energiöverföring och drivöverföring.

På ABB Corporate Research finns ett par hundra forskare som är verksamma inom ett brett område. Mälardalens högskola utbildar ingenjörer inom energiteknik automation och miljö.

– Jag ser också ett möjligt framtida samarbete mellan Northvolt och ABB inom några områden som växer inom ABB, nämligen smarta elnät, energiöverföring och energilagring. Hela elförsörjningen i Sverige och Norden förändras när vi installerar mer sol och vindkraft och det leder till ett större behov energilagring. Där kan batterier bli en lösning i framtiden, säger Bertil Nordqvist.

Men han tror inte bara att det är ABB som kan hitta synergier tillsammans med Northvolt. Tillsammans med Bombardier finns det möjligheter att samarbeta kring utveckling av batterier i tåg för kortare sträckor på icke elektrifierade banor.

Bertil Nordqvist tror också att en bra bostadsmarknad i Västerås och pendlingsavstånd från Stockholm och Örebro underlättar rekrytering av kvalificerad arbetskraft. Möjligheten att kunna bo i Stockholm kan vara en fördel i rekryteringen av internationella experter.

Bertil Nordqvist tycker att Northvolts planer är glädjande besked oavsett om fabriken hamnar i Västerås eller Skellefteå.

– Men det viktigaste, som jag ser det, är att fabriken hamnar i Sverige.

Karin Virgin

Kommentarer (7 st)

  • Hej Kuno!
    Hur stor del av ett batteri består av elektronik, elkraft och automation ? I stort sett ingenting. Däremot vill jag påstå att ett batteri handlar ganska mycket om kemi, atomstrukturer och elektrokemiska reaktioner och den kunskapen finns det ganska gott om inom den gruvnära industrin. Gruvbrytning är inte bara en fråga om att ”knacka sten”.
    Du säger också att det är ”självklart” mycket lättare att hitta hög kompetens som vill flytta till Mälardalen…. Varför är det ”självklart”? Det där som är självklart har jag ofta svårt att begripa, så du får gärna förklara lite tydligare.

  • Enda anledningen till att placera fabriken i Skellefteå är att man kanske då på kort sikt kan få bättre lån och bidrag (glesbygdsstöd) På lång sikt tjänar givetvis företaget pengar på att ha kortare(=billigare) leveranser för sina produkter till kund samt kortare(=billigare) leveranser av material till fabriken. Kompetensen i regionen runt Västerås är också mångfalt större än runt Skellefteå. Gruvingenjörer i all ära men ingenstans i Sverige finns större kompetens runt el, elektronik, elkraft och automation än i Västerås. Det blir självklart mycket lättare att hitta hög kompetens som vill flytta till Mälardalen än till Norrland.

  • Jag förstår inte satsningen!!!
    Vi har ingen lithiumgruva!!!!
    Ny teknik kommer Borde vara mer intressant att lägga krut på kolbaserade batterier!!!!
    Om man ska slåss med alla andra jättar som nu etablerar sig på marknaden då bör man komma med nya och miljövänligare och bättre kolbaserade batterier!!!!
    Eller varför inte lägga massor med krut att skapa den bästa supraledaren!!!
    Det här tenderar stt bli ett stålverk 80!!

  • Är bara rädd att detta är bara ett luftslott. Påminer lite om Morphic. Ekonomin är också väldigt svag. Man ska bygga för 40 miljarder men har ca 0,1 miljard i egen ficka.
    Med andra ord kan de inte bekosta fabriken själva utan måste förlita sig på lån och riskkapital.
    Men jag hoppas det går vägen. Vore kanonkul.

  • Jag har själv erfarenhet av forskning och entreprenörskap i Övre Norrland, men har också en stor respekt för all den kompetens som också finns i Västmanland. I Skellefteå finns den entreprenörsanda och förmåga till att samla sig kring en sådan här satsning, men knappast i Västerås. Där har man redan så mycket som engagerar. Skulle det bli Västmanland, så tror jag mer på någon annan av det landskapets kommuner. Men finns tillräcklig drivkraft hos de kommuner som ligger ”i skuggan av” Västerås? Jag tvivlar. Mitt tips: Skellefteå vore en logisk vinnare.

  • Vad gäller Umeå så finns det dock varken särskilt mycket lediga tomter eller förskoleplatser för tillfället, men det kanske är bättre i Skellefteå/Luleå?

  • Namnet Northvolt har en viss inverkan på var det ska placeras. Blir det Västerås måste namnet ändras till typ Middelswedenvolt.

Ingenjören 3/2017

 Ingenjoren 3_2017_omslag_700pxNummer 3 är ute nu! Klicka på omslaget och läs. Det finns också att ladda ner som pdf här, samt genom www.Qiozk.se. Äldre nummer hittar du under Magsinet/Arkiv i toppmenyn eller här.

Resan

Carlos liv gar i zumbatakt Ingenjoren 3_2017

Carlos Ibañez var en blyg kille på KTH. Sedan kom zumban in i hans liv och förändrade allt. Nu lever han på att stå på en scen och dansa, omringad av tjejer. Läs Ingenjörens intervju med Carlos från nummer 3/2017 som pdf här eller här för att läsa artikeln direkt i din webbläsare.

Utmaningen

Easy is no fun Ingenjoren 3_2017

Säger du till Sara Hermansson att något är svårt blir hon bara mer motiverad att göra det. Redan som 26-åring blev hon chef på Scania och fick ansvaret att leda arbetet med att utveckla framtidens elektrifierade bussar och lastbilar. Läs vårt kortmöte med Sara Hermansson från Ingenjören 3/2017 som pdf här eller klicka på omslaget för att läsa direkt i din webbläsare.

Glastaket

Glastaket_Ingenjoren_2_2017_uppslag_500

Vad är egentligen jämställdhet? Handlar det bara om lön och kön på cheferna? I Ingenjören 2/2017 har vi träffat kvinnliga ingenjörer och ekonomer som berättar om en kultur på jobbet som präglas av utanförskap, sexistiska kommentarer och brist på respekt.

Om kommentarer

Vi på redaktionen har bestämt oss för att ha en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan, för att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna.  Vi vill inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte godkänna kommentarer som innehåller någon form av personangrepp eller som på annat sätt kan ses som stötande. Vi kommer också att avvisa irrelevanta kommentarer.Om vi väljer att inte godkänna en kommentar, kontaktar vi i regel den som har skrivit kommentaren (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven) och ber honom/henne att omformulera sig. Tre veckor efter en artikel publicerats stänger vi kommentarerna till den.Vi prioriterar kommunikation med våra medlemmar framför anonyma kommentarer där det inte går att se vem som skriver.

LEDIGA JOBB


Forskare, oorganisk kemi

RISE

Exploateringsingenjör
Malmö stad

Projektledare - bygg

Fortifikationsverket

Gruppchef Underhållsteknik
AstraZeneca Sweden Biologics

Markförvaltare
Håbo kommun

Expert Food Contact Mat
Rise Innventia AB

Gatuingenjör
Malmö Stad

Kalkylsamordnare
Malmö Stad

VA-utredningsingenjör
Nyköpings kommun

Forskingsingenjör
RISE

Regulatory Coordinator

Boule Medical AB

Teknisk skribent
Boule Medical AB

Processingenjör
Boule Medical AB

Senior Mjukvaruutvecklare
Boule Medical AB

Medicinteknisk ingenjör
Region Skåne

Lean Förbättringsledare
Kubikenborg Aluminium

Exploateringsingenjör
Alingsås kommun

34_Prompt_webb

Teknologvalet 2017

35 Leda innovation webb
fackliganyheter
puff_polhemspriset