Postnords pensioner i riskzonen

0
1764
Foto: Kalle von Hausswolff/Pressbild
Foto: Kalle von Hausswolff/Pressbild

De ekonomiska problemen i Postnord riskerar att sänka de anställdas pensioner. Företaget har tidigare kommit överens med facken att återförsäkra de anställdas pensioner med kreditförsäkringar. Men försäkringsbolaget PRI tackade nej på grund av de stora risker det skulle innebära att försäkra Postnords pensionspengar.

I oktober 2016 kom Postnord överens med flera fackförbund, även Sveriges Ingenjörer, om att företaget hos försäkringsbolaget PRI skulle teckna en ny så kallad kreditförsäkring för de anställdas pensionspengar. Sådana kreditförsäkringar tecknas för att de anställdas pensioner ska betalas ut även om företaget – i det här fallet Postnord – skulle få problem med att betala ut pensionerna, exempelvis vid en konkurs.

Postnord är till 40 procent ägt av danska staten och till 60 procent ägt av den svenska. Det är sedan tidigare känt att särskilt den danska verksamheten går dåligt och har behövt skära ner på personal. Men många av de danska anställda har avtal som lovar dem så mycket som tre årslöner om de blir uppsagda.

Företaget har tagit ut 980 miljoner kronor under 2016, för olika pensionsutbetalningar. För att kunna göra det beslutade Postnord att börja räkna med en högre avkastning på pensionsstiftelsernas värdepapper. Från att tidigare ha räknat med en avkastning på 0,8 procent per år, ändrade man till en beräknad årlig avkastning på 4,0 procent. Med detta sätt att räkna kan man gräva djupare i kassan, eftersom nya pengar förväntas komma in i en snabbare takt än förut. Den högre procentsatsen har dock kritiserats av pensionsexperter som helt orealistisk.

Mats Rosén, branschansvarig ombudsman på Sveriges Ingenjörer, tycker att det känns minst sagt äventyrligt.

– Vi har ju fått igenom att tjänstemännen numera har rätt till ytterligare pensionsinbetalningar för att möjliggöra flexpension även på det här avtalsområdet, säger han. I stället för att lyfta ut pengar ur pensionsstiftelserna borde man väl snarare se till att säkra att framtida utbetalningar kan göras.

Postnord ansökte om kreditförsäkring hos försäkringsbolaget PRI i november 2016. PRI tänkte länge innan de svarade. När svaret kom i mars 2017 innehöll det betydligt hårdare krav på säkerheter än vad Postnord hade väntat sig och ansåg sig klara av. Någon kreditförsäkring kunde inte tecknas. Svaret från PRI blev därmed i praktiken ett nej.

Eftersom Postnord inte ser ut att få någon kreditförsäkring på de premisser som det var tänkt, vill företaget nu frångå den redan påskrivna överenskommelsen med fackförbunden. Nya förhandlingar mellan facken och företaget har påbörjats.

Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Färre olyckor när säkerheten beskrivs utan ord

En bild kan vara långt mer effektiv än det skrivna ordet. Det är idén bakom Tysta boken, en bilderbok om säkerhet som rönt stor framgång inom byggbranschen. För NCC har den varit ett effektivt...

Allt du behöver veta som doktorand – snart kommer svaren

Som doktorand är det inte alltid glasklart vilka rättigheter och skyldigheter man har. I oktober bjuder Sveriges Ingenjörer in ingenjörer till ett webbinarium där ombudsmannen Friedrich Heger berättar om doktorandernas villkor och svarar på...

Långsamma migrationsbeslut hindrar internationalisering

Snabbare handläggning av Migrationsverket, enklare regelverk och fler stipendier till utländska studenter. Det är några av synpunkterna på regeringens utredning om internationalisering av högskolan. En delrapport från utredningen om internationalisering av högskolan har varit på...

Chalmers mål: 40 procent kvinnliga professorer om tio år

Nu pågår förberedelserna inför att Chalmers i januari startar sitt 10 år långa jämställdhetsprojekt Genie, Gender Initiative for Excellence. 300 miljoner kronor  kommer att stoppas in i projektet och ett av målen är att...
Johan Edfeldt

Civilingenjörens författardebut har väckt kollegornas bokdrömmar

Ett äventyr i en magisk värld, en resa i kunskap och vikten av att våga vara annorlunda. Det är huvudingredienserna i civilingenjören Johan Edfeldts debutbok "Den försvunna färgen". Den var Johan Edfeldts mellanstadielärare som väckte...

Sju miljarder fattas för högre utbildning

Ersättningsbeloppen till högre utbildning har successivt urholkats sedan mitten på 1990-talet. Totalt skulle högskolor och universitet behöva sju miljarder för att nå samma ersättningsnivå per student. Det motsvarar en hel årskull nybörjare. Samtidigt som lärosätenas...

Var fjärde riskerar att bli inlåst på jobbet

Har du någon gång upplevt känslan att du inte trivs på jobbet men inte kan få ett likvärdigt jobb någon annanstans? Det kallas för inlåsning och ny forskning visar att det kan leda till...

KTH kritiserar Unionens rapport om nedlagda distanskurser

Enligt en undersökning av fackförbundet Unionen har Kungliga Tekniska högskolan (KTH) lagt ner flest distanskurser av alla svenska lärosäten. Per Berglund, utbildningsansvarig på KTH, anser dock att Unionens redovisning är missvisande. En ny rapport från...
Fredrik "Benke" Rydman dansar med en ABB-robot på Stockholms stadsteaters stora scen.

Robotteknologi rockade scenen

En robot som rör sig med böljande rörelser. Musik som vibrerar i golvet. Ingenjören satt i publiken när ABB:s IRB 6620 dansade i premiärföreställningen av Våroffer på Stockholms stadsteater. Och det var en mäktig och suggestiv...
Ingenjörer som ser ut att komma in i riksdagen: Helena Gellerman, L, Björn Söder, SD, Emma Hult, MP, Josef Fransson, SD, Lars Hjälmered, M, Anne Oscarsson, SD, Mattias Bäckström Johansson, SD, och Annicka Engblom, M.

Antalet ingenjörer i riksdagen ser ut att minska kraftigt – SD har flest

Ännu är osäkerheten stor om både mandatfördelning och eventuella personröster, men enligt valnattsresultatet ser antalet ingenjörer i riksdagen ut att sjunka ännu mer än Ingenjören tidigare bedömt: Från 13 till 8. Den gångna mandatperioden satt...