Postnords pensioner i riskzonen

De ekonomiska problemen i Postnord riskerar att sänka de anställdas pensioner. Företaget har tidigare kommit överens med facken att återförsäkra de anställdas pensioner med kreditförsäkringar. Men försäkringsbolaget PRI tackade nej på grund av de stora risker det skulle innebära att försäkra Postnords pensionspengar.

I oktober 2016 kom Postnord överens med flera fackförbund, även Sveriges Ingenjörer, om att företaget hos försäkringsbolaget PRI skulle teckna en ny så kallad kreditförsäkring för de anställdas pensionspengar. Sådana kreditförsäkringar tecknas för att de anställdas pensioner ska betalas ut även om företaget – i det här fallet Postnord – skulle få problem med att betala ut pensionerna, exempelvis vid en konkurs.

Postnord är till 40 procent ägt av danska staten och till 60 procent ägt av den svenska. Det är sedan tidigare känt att särskilt den danska verksamheten går dåligt och har behövt skära ner på personal. Men många av de danska anställda har avtal som lovar dem så mycket som tre årslöner om de blir uppsagda.

Företaget har tagit ut 980 miljoner kronor under 2016, för olika pensionsutbetalningar. För att kunna göra det beslutade Postnord att börja räkna med en högre avkastning på pensionsstiftelsernas värdepapper. Från att tidigare ha räknat med en avkastning på 0,8 procent per år, ändrade man till en beräknad årlig avkastning på 4,0 procent. Med detta sätt att räkna kan man gräva djupare i kassan, eftersom nya pengar förväntas komma in i en snabbare takt än förut. Den högre procentsatsen har dock kritiserats av pensionsexperter som helt orealistisk.

Mats Rosén, branschansvarig ombudsman på Sveriges Ingenjörer, tycker att det känns minst sagt äventyrligt.

– Vi har ju fått igenom att tjänstemännen numera har rätt till ytterligare pensionsinbetalningar för att möjliggöra flexpension även på det här avtalsområdet, säger han. I stället för att lyfta ut pengar ur pensionsstiftelserna borde man väl snarare se till att säkra att framtida utbetalningar kan göras.

Postnord ansökte om kreditförsäkring hos försäkringsbolaget PRI i november 2016. PRI tänkte länge innan de svarade. När svaret kom i mars 2017 innehöll det betydligt hårdare krav på säkerheter än vad Postnord hade väntat sig och ansåg sig klara av. Någon kreditförsäkring kunde inte tecknas. Svaret från PRI blev därmed i praktiken ett nej.

Eftersom Postnord inte ser ut att få någon kreditförsäkring på de premisser som det var tänkt, vill företaget nu frångå den redan påskrivna överenskommelsen med fackförbunden. Nya förhandlingar mellan facken och företaget har påbörjats.

Sture Henckel

Ingenjören 3/2017

 Ingenjoren 3_2017_omslag_700pxNummer 3 är ute nu! Klicka på omslaget och läs. Det finns också att ladda ner som pdf här, samt genom www.Qiozk.se. Äldre nummer hittar du under Magsinet/Arkiv i toppmenyn eller här.

Resan

Carlos liv gar i zumbatakt Ingenjoren 3_2017

Carlos Ibañez var en blyg kille på KTH. Sedan kom zumban in i hans liv och förändrade allt. Nu lever han på att stå på en scen och dansa, omringad av tjejer. Läs Ingenjörens intervju med Carlos från nummer 3/2017 som pdf här eller här för att läsa artikeln direkt i din webbläsare.

Utmaningen

Easy is no fun Ingenjoren 3_2017

Säger du till Sara Hermansson att något är svårt blir hon bara mer motiverad att göra det. Redan som 26-åring blev hon chef på Scania och fick ansvaret att leda arbetet med att utveckla framtidens elektrifierade bussar och lastbilar. Läs vårt kortmöte med Sara Hermansson från Ingenjören 3/2017 som pdf här eller klicka på omslaget för att läsa direkt i din webbläsare.

Glastaket

Glastaket_Ingenjoren_2_2017_uppslag_500

Vad är egentligen jämställdhet? Handlar det bara om lön och kön på cheferna? I Ingenjören 2/2017 har vi träffat kvinnliga ingenjörer och ekonomer som berättar om en kultur på jobbet som präglas av utanförskap, sexistiska kommentarer och brist på respekt.

Om kommentarer

Vi på redaktionen har bestämt oss för att ha en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan, för att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna.  Vi vill inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte godkänna kommentarer som innehåller någon form av personangrepp eller som på annat sätt kan ses som stötande. Vi kommer också att avvisa irrelevanta kommentarer.Om vi väljer att inte godkänna en kommentar, kontaktar vi i regel den som har skrivit kommentaren (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven) och ber honom/henne att omformulera sig. Tre veckor efter en artikel publicerats stänger vi kommentarerna till den.Vi prioriterar kommunikation med våra medlemmar framför anonyma kommentarer där det inte går att se vem som skriver.

LEDIGA JOBB


GIS-ingenjör
Skara kommun

Arbetsmiljöingenjör
St1 Refinery AB

Systemingenjör miljötålighetsteknik
Saab

Verksamhetschef Park & Gata
Örebro kommun

Kart- och Mätingenjör
Svedala kommun

VA-ingenjör
Älmhults kommun

Driven energioptimerare
Diös Fastigheter AB

GIS-ingenjör
Kumla kommun

Gatuingenjör
Älmhults kommun

Recovery specialist
Adven Sweden AB, Stockholm

VA-Planerare
Knivsta kommun

Processäkerhetsingenjör
Domsjö Fabriker

Sr Forsknings o utv ingenjör
Domsjö Fabriker

Teknisk Affärsutvecklare
Hamamatsu, Stockholm

Gatuingenjör
Sollentuna

Driftledare Gata
Sollentuna

Processäkerhetsingenjör
St1 Refinery AB

Forskningsingenjör
RISE

Projektingenjör 

Jönköpings kommun

Exploateringsingenjör
Ronneby kommun

Institutdirektør
DTU Kemi

Projektledare Gata
Knivsta kommun

Bygg- och projektledare
Sundsvalls kommun

Projektör till gatuavdelningen
Sundsvalls kommun

Varsågod extra förmånlig ränta för dig. SEB
Vill du studera medan du arbetar? Läs en MBA på distans vid STF Business Academy.
Standardiseringen - ditt strategiska verktyg. Svensk Elstandard
fackliganyheter