”Ta vara på superstjärnorna”

0
88
Five bulbs on a blue background and one of them is glowing.

Foto: CasPhotography/Thinkstock
Foto: CasPhotography/Thinkstock

I många storföretag är det en handfull personer som ligger bakom en mycket stor andel av innovationerna. I veckan ordnade Sveriges Ingenjörer och Teknikföretagen ett seminarium om hur företagen bäst lockar dem till sig.

Sikta högt, se till att de trivs och låt dem briljera. Det var några av råden för hur företag ska locka till sig så kallade superstjärnor, när Sveriges Ingenjörer tillsammans med Teknikföretagen arrangerade ett seminarium på KTH.

Katarina Blomkvist, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Uppsala universitet, berättade om hur hon tillsammans med två forskarkolleger sedan 2007 har kartlagt patenten i ett stort antal dotterbolag till svenska storföretag – exempelvis Atlas Copco, Volvo, ABB, Aga, Alfa Laval, SKF och många fler.

Det visade sig, sade hon, att det ofta bara var en handfull personer som låg bakom en mycket stor del av patenten. Hon kallade de dessa upphovsmän för superstjärnor, och beskrev dem som personer som var kända och eftersökta på grund av sina talanger. Hon konstaterade också att de ofta är civilingenjörer.

Dessa superstjärnor är generellt mer uppkopplade och har fler internationella samarbeten än andra innovatörer. Superstjärnorna har också en tendens att flytta runt mellan olika företag och forskningscentra.

Hon använde också begreppet intraprenör, det vill säga en person som jobbar som en entreprenör, men inom ett företag. I en kommande studie har hon tittat på hur de här intraprenörerna ser ut.

– Den typiske intraprenören på ett svenskt storföretag är en 42-årig man i Stockholmsområdet som jobbar inom telekommunikation och IT. Han har inte varit på företaget längre än fem år, och sitter på en mellanchefsnivå.

Företagen har olika sätt att låta dessa superstjärnor jobba. Vissa företag säger sig aktivt uppmuntra innovatörerna att tänja på regler för att hålla liv i de lovande idéerna. Andra har utformat strategier för att ta projekten till genomförande medan ytterligare andra låter många småprojekt blomma, med vetskapen om att några måste få misslyckas.

Stefan Ytterbom, entreprenör och grundare av företaget Cake som utvecklar elektriska terrängmotorcyklar, menade att man lockar till sig de riktiga superstjärnorna genom att veta vart man är på väg. Han betonade också vikten av att – inom de givna ramarna – ge de här personerna stor frihet.

– Man kan locka till sig superstjärnorna med höga ambitioner, sade han. Laget är större än individen, men individen måste också få utrymme att briljera.

Enligt Katarina Blomkvist är företagen beroende av sina superstjärnor och måste därför tänka särskilt på dem. Hon sammanfattade det med att företagen måste anställa rätt personer från början och även försöka ta vara på deras vittgående nätverk. De måste också förstå att de här superstjärnorna jobbar lite olika, och försöka hålla kvar dem genom att skapa en miljö där de trivs med att arbeta.

Sture Henckel