Chefer gör inte vad de tror de gör

0
2196
Simon Elvnäs. Foto: Sofia Runarsdotter/Pressbild
Simon Elvnäs. Foto: Sofia Runarsdotter/Pressbild

Ledare tror sig göra andra saker än de faktiskt gör och lägger för mycket tid på fel saker, konstaterar KTH-forskaren Simon Elvnäs i sin nya bok som bygger på studier av drygt 500 chefer.

Du tror kanske att du har gett dina medarbetare tydliga instruktioner, men missar viktiga delar som gör jobbet möjligt att utföra. Eller så tror du att medarbetarna har fått den återkoppling de behöver och vill ha, men har egentligen inte sagt mer än ett ”mmm” eller ett ”aaa”.

Ledarens bild av sig själv stämmer sällan överens med verkligheten. Det kan Simon Elvnäs, arbetsterapeut och forskare vid KTH, konstatera efter att tillsammans med sin forskningsgrupp ha studerat över 500 ledare inom olika branscher och kartlagt deras beteenden, vilket han berättar om i sin nya bok ”Effektfull”. Ledare gör varken det de ska göra, vill göra eller tror att de gör.

Simon Elvnäs. Foto: Sofia Runarsdotter/Pressbild
Simon Elvnäs. Foto: Sofia Runarsdotter/Pressbild

– Många ledare har för otydliga målsättningar och ser inte kopplingen mellan målen och vad de gör. Många lägger också för mycket tid på fel saker, de gör inte sitt jobb och kanske för mycket av andras. Då har man automatiskt för lite tid till att göra rätt saker.

En bra ledare är enligt Simon Elvnäs någon som påverkar det hen har avsikt att påverka, och åstadkommer det hen vill åstadkomma. En effektfull ledare planerar, provar, utvärderar och utvecklar. Systematiskt och regelbundet. Hen är också väl insatt i medarbetarnas behov. Men det har alltså visat sig vara lättare sagt än gjort. Många chefer har för lite tid för struktur och ägnar för mycket tid åt impulsivitet, säger Simon Elvnäs. Men det är å andra sidan otroligt lätt att bli en bättre ledare, menar han.

Den som vill bli en bättre chef kan, liksom forskningsgruppen gjorde, utgå från filmade observationer. Genom att filma dig själv under ett möte får du möjlighet att se dig själv utifrån, så du kan reflektera över vad du faktiskt gör och hur du faktiskt framstår. Du kan också prata med dina medarbetare om vad som är bra och dåligt med ditt chefskap. På det här sättet får du reda på vad du kan träna på och förbättra.

Ania Obminska