Kina en allt tuffare marknad

Det finns starka krafter för protektionism på flera håll i världen. Det är oroväckande för dem som tror på en öppen, regelbaserad handel, sade EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström när hon i förra veckan besökte Europahuset i Stockholm. Handeln med Kina har exempelvis blivit svårare. Men det finns också länder som nu går i motsatt riktning, däribland Kanada.

Nya frihandelsavtal mellan EU och Kanada respektive Japan å ena sidan. Den amerikanske presidenten Donald Trumps nya handelspolitik, Brexit och en tuffare marknad för utländska företag i Kina å den andra. Vi ser en ökande globalisering, men också allt starkare protektionistiska krafter på flera håll i världen. Detta var temat för ett seminarium i Europahuset i fredags dit bland andra EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström var inbjuden.

– Vi ser i dag ganska starka krafter för protektionism, olika hinder som reses upp på den globala scenen. Det är naturligtvis oroväckande för alla oss som tror på öppna ekonomier, öppna marknader, öppna samhällen och handel är ett väldigt medel, inte bara för att skapa välstånd, jobb, tillväxt och investeringar utan också som ett sätt att knyta människor närmare varandra, byta idéer, skapa kontakter, stötta entreprenörskap och skapa nya möjligheter. Från EU tror vi mycket på öppen, regelbaserad handel. Det har också varit nyckeln i alla år till EU:s framsteg, sade Cecilia Malmström inledningsvis.

EU har nästan 40 handelsavtal i kraft i dag, berättade Cecilia Malmström. Ett av de nyaste är Ceta, frihandelsavtalet mellan EU och Kanada, som trädde i kraft provisoriskt den 21 september i år. Avtalet kommer att när det gäller fullt ut att ha avskaffat 99 procent av alla tullavgifter mellan EU och Kanada, vilket väntas minska EU:s tullkostnader med 600 miljoner euro per år och öka EU:s handel med Kanada med drygt 25 procent. Cecilia Malmström ser Ceta som både modernt och progressivt och hoppas att det ska vara en modell för kommande avtal, där hållbar utveckling är en viktig del. Det går att skriva avtal där båda parter vinner, menar hon. Men det är inte något alla världens länder håller med om, eller agerar på.

Cecilia Malmström berättade att det kommer orossignaler från USA , men också signaler om svårigheter kring handel med Kina, där många företag är statligt ägda och subventionerade, samtidigt som utländska företag får allt fler krav på sig. Från EU:s sida är det en utveckling som bara blir värre, sade hon.

– Det finns en otäck protektionistisk tendens bland stora ekonomier. Då gäller det att vi andra jobbar ihop.

Stora Ensos vd Karl-Henrik Sundström berättade att bolaget arbetar två, tre veckor om året för den svenska och finska marknaden. Övriga veckor är produktionen riktat till andra länder. Bolaget har exempelvis nyligen investerat 830 miljoner euro i ett kartongbruk i Kina.

Enkla regler är viktigt, och att Brexit innebär minsta möjliga skada, sade Karl-Henrik Sundström. Men Brexit kommer att slå mot både Storbritanniens och EU:s tillväxt.

– Effekten av Brexit är att ingen vinner, båda förlorar, sade han.

Kina är Ericssons näst största marknad, värd ungefär 20 miljarder kronor årligen. Och den marknaden har blivit svårare, intygade Ulf Pehrsson, vice president på Ericsson. Det beror på att Kina har infört ett 50-tal begränsningar eller kontroller de senaste åren som bara gäller utländska företag. Samtidigt som den kinesiska hemmamarknaden blir allt mer stängd, spelar Kina en allt större roll globalt.

– Jag tror att man ska vara väldigt tydlig med att identifiera de delar av marknaden som håller på att stängas och föra en dialog om detta, för vi har ett ömsesidigt beroende, sade Ulf Pehrsson.

Ulf Pehrsson ser dock inte att världen i stort går i fel riktning när det gäller handel. Han är exempelvis inte orolig för utvecklingen i USA ur handelssynpunkt. Konkret har ingenting förändrats där, enligt Ulf Pehrsson, som fortsatt ser USA som en öppen och konkurrensutsatt marknad.

Även Svensk Handels medlemsföretag är oroliga över Brexit, berättade vd Karin Johansson. Svensk Handels medlemmar omsätter ungefär 30 miljarder kronor bara i Storbritannien. Även Kina är en utmaning, eftersom landet i handelssammanhang ses som ett utvecklingsland, trots att det är en jätte som svenska handelsföretag och konsumenter allt mer ifrån, sade Karin Johansson.

– Det är en utmaning. Kina har subventionerade fraktkostnader för att det ses som en utvecklingsland i de här sammanhangen. En annan utmaning är att konsumenten som handlar från Kina ses som en direktimportör och ska vara ansvarig för produktsäkerhet, tullar och moms, något som varenda handelsföretag ska betala och säkra upp för. Så Kina konkurrerar inte på lika villkor, sade Karin Johansson, men hon tror att kraven på Kina kommer att öka.

Ania Obminska

Kommentera

För att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna har vi en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan. Vi vill definitivt inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte god­känna kommentarer som anses irrelevanta, innehåller någon form av person­angrepp eller på annat sätt kan ses som stötande. Vi kontaktar alltid personer vars kommentarer inte godkänns och ber honom/henne att omformulera sig (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven).

Fält markerade med * är obligatoriska. Alla kommentarer granskas före visning.

Ingenjören 3/2017

 Ingenjoren 3_2017_omslag_700pxNummer 3 är ute nu! Klicka på omslaget och läs. Det finns också att ladda ner som pdf här, samt genom www.Qiozk.se. Äldre nummer hittar du under Magsinet/Arkiv i toppmenyn eller här.

Resan

Carlos liv gar i zumbatakt Ingenjoren 3_2017

Carlos Ibañez var en blyg kille på KTH. Sedan kom zumban in i hans liv och förändrade allt. Nu lever han på att stå på en scen och dansa, omringad av tjejer. Läs Ingenjörens intervju med Carlos från nummer 3/2017 som pdf här eller här för att läsa artikeln direkt i din webbläsare.

Utmaningen

Easy is no fun Ingenjoren 3_2017

Säger du till Sara Hermansson att något är svårt blir hon bara mer motiverad att göra det. Redan som 26-åring blev hon chef på Scania och fick ansvaret att leda arbetet med att utveckla framtidens elektrifierade bussar och lastbilar. Läs vårt kortmöte med Sara Hermansson från Ingenjören 3/2017 som pdf här eller klicka på omslaget för att läsa direkt i din webbläsare.

Glastaket

Glastaket_Ingenjoren_2_2017_uppslag_500

Vad är egentligen jämställdhet? Handlar det bara om lön och kön på cheferna? I Ingenjören 2/2017 har vi träffat kvinnliga ingenjörer och ekonomer som berättar om en kultur på jobbet som präglas av utanförskap, sexistiska kommentarer och brist på respekt.

Om kommentarer

Vi på redaktionen har bestämt oss för att ha en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan, för att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna.  Vi vill inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte godkänna kommentarer som innehåller någon form av personangrepp eller som på annat sätt kan ses som stötande. Vi kommer också att avvisa irrelevanta kommentarer.Om vi väljer att inte godkänna en kommentar, kontaktar vi i regel den som har skrivit kommentaren (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven) och ber honom/henne att omformulera sig. Tre veckor efter en artikel publicerats stänger vi kommentarerna till den.Vi prioriterar kommunikation med våra medlemmar framför anonyma kommentarer där det inte går att se vem som skriver.

LEDIGA JOBB


GIS-ingenjör
Skara kommun

Arbetsmiljöingenjör
St1 Refinery AB

Systemingenjör miljötålighetsteknik
Saab

Verksamhetschef Park & Gata
Örebro kommun

Kart- och Mätingenjör
Svedala kommun

VA-ingenjör
Älmhults kommun

Driven energioptimerare
Diös Fastigheter AB

GIS-ingenjör
Kumla kommun

Gatuingenjör
Älmhults kommun

Recovery specialist
Adven Sweden AB, Stockholm

VA-Planerare
Knivsta kommun

Processäkerhetsingenjör
Domsjö Fabriker

Sr Forsknings o utv ingenjör
Domsjö Fabriker

Teknisk Affärsutvecklare
Hamamatsu, Stockholm

Gatuingenjör
Sollentuna

Driftledare Gata
Sollentuna

Processäkerhetsingenjör
St1 Refinery AB

Forskningsingenjör
RISE

Projektingenjör 

Jönköpings kommun

Exploateringsingenjör
Ronneby kommun

Institutdirektør
DTU Kemi

Projektledare Gata
Knivsta kommun

Bygg- och projektledare
Sundsvalls kommun

Projektör till gatuavdelningen
Sundsvalls kommun

Varsågod extra förmånlig ränta för dig. SEB
Vill du studera medan du arbetar? Läs en MBA på distans vid STF Business Academy.
Standardiseringen - ditt strategiska verktyg. Svensk Elstandard
fackliganyheter