Volvo Cars tar stort investeringslån

0
10819
Bild: Oleg Gapeenko/Mostphotos
Bild: Oleg Gapeenko/Mostphotos

Volvo Cars får låna 245 miljoner euro, drygt 2,4 miljarder kronor, av Europeiska investeringsbanken för bland annat utveckling av energieffektiva motorer och en ny batteribil.

Jättelånet från Europeiska investeringsbanken, EIB, på 245 miljoner euro ska bidra till Volvo Cars forskning och utveckling inom ramen för fyra områden:

  1. Energieffektiva motorer.
  2. Aktiva säkerhetssystem och funktioner, som kollisionsvarningssystem och utrustning för förbättrat förarstöd.
  3. Ny plattform för uppkopplade fordon och infotainment, med nytt system för att ringa nödsamtal och förbättrad navigering.
  4. Utveckling och tillverkning av en ny batteribil senast 2019.

– Vi är glada att kunna stödja en europeisk biltillverkare i att hantera det disruptiva teknikskiftet mot e-mobilitet och självkörande fordon. Volvo Cars forsknings- och utvecklingsprojekt bidrar till att göra deras bilar säkrare, renare och grönare, vilket gynnar oss alla, säger EIB:s vicepresident Alexander Stubb, ansvarig för EIB:s finansieringsverksamhet i länder i Nordeuropa, i ett pressmeddelande.

Volvo Cars har redan tidigare gått ut med att bolaget från år 2019 inte längre kommer att tillverka bilar med rena förbränningsmotorer utan att bilarna som tillverkas då kommer att vara elektrifierade.

Investeringslånet kommer inte att leda till några nyrekryteringar, berättar Johan Larsson, presstalesman på Volvo Cars, för Ingenjören. Hur pengarna kommer att fördelas mellan siterna och projekt är inte klart.

– Det som är positivt för oss med det här investeringslånet är att vi får en större flexibilitet. Vi kommer i högre grad att kunna välja vilka projekt vi ska fokusera på och när, säger Johan Larsson.

Ania Obminska

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Barn demonstrerar för klimatet

Ingenjörer stöttar Greta Thunberg och hennes supporters

Det är inte bara Greta Thunberg som demonstrerar för klimatet på fredagar. I den globala manifestationen den 24 maj deltar också föreningen Ingenjörer för miljön. ”Det är inte bara något för ungdomar, utan för...

Sveriges ingenjörer sticker ut i granskning av fackförbund

Nyligen publicerade TCO:s tidning Arbetsvärlden listor med löner och arvoden för förbundsdirektörer, kanslichefer och ordföranden i fackförbunden. Sveriges Ingenjörer finns både i toppen och botten. Läs listorna och kommentarer. I Arbetsvärldens sammanställning hamnar Sveriges Ingenjörers...
Fingrar som pekar mot en man.

”Hjälp! Jag är anklagad för sexuella trakasserier!”

”Hjälp, jag är anklagad för sexuella trakasserier. Ska jag bli av med jobbet nu?” Den frågan får Sveriges Ingenjörers rådgivning ibland. Här berättar ombudsman Friedrich Heger hur det brukar fungera och vad förbundet svarar....

Trenden har vänt: Nu satsar Sony i Lund

Efter år av tuffa neddragningar kommer nu ett positivt besked till Sony Mobile i Lund. Företagsledningen vill ta vara på den spetskompetens som finns i Lund och satsar på ett globalt forsknings- och utvecklingscentrum...

Hög tid att nominera till Polhemspriset

Känner du en ingenjör som borde få uppmärksamhet för sin idérikedom? Skicka då in en nominering till Polhemspriset. "Det är ett pris som hyllar ingenjörskonsten", säger Bo Olsson, ordförande i nomineringskommittén. Polhemspriset är Sveriges äldsta...
ÅF Pöyrys vd Jonas Gustavsson tillsammans med sin Advisory board: Azra Malagic, Linnea Bendrot, Filippa Rexed och Sheva Rostam.

Är inte 23 år längre – ÅF:s vd tar råd från ingenjörsstudenter

Under ett år har fyra teknologer varit rådgivare åt ÅF Pöyrys vd. De tycker att arbetsgivare som vill anställa unga ingenjörer behöver lyssna på vad unga vill. Här är deras råd. Ingenjören träffar tre...

Zenuity har rekryterat hundratals ingenjörer – ser ingen ingenjörsbrist

Zenuity är företaget som har vuxit från 200 till 650 anställda på två år och som fortfarande rekryterar. 95 procent av medarbetarna är ingenjörer. – Vi känner inte av någon ingenjörsbrist, säger Louise Bichler,...

”Kollektivavtal, vad är poängen med det?”

"Vad är poängen med kollektivavtal. Det finns väl lagar som reglerar sådant?". Malin Bjerkhede, ombudsman på Sveriges Ingenjörer, förklarar vad du bör se upp med om ditt företag saknar kollektivavtal. Min arbetsgivare saknar kollektivavtal. Vad...

Distrikt Värmland ordnar innovationsmingel och AI-föreläsning

Många ingenjörer i Värmlandsregionen är data- eller IT-ingenjörer och i skogsindustrin finns många småföretagare. Därför satsar distrikt Värmland på ett innovationsmingel och en AI-föreläsning under hösten. Nu vill man få mer fart på distriktsverksamheten.  Per...

Konjunktur på högvarv, men ingenjörer får inte del av framgången

Konjunkturen är fortsatt stark inom de ingenjörstäta företagen och potentialen att öka innovationskraften är stor nu när ekonomin går bra. Trots det har få företag ett belöningssystem kopplat till innovationer och många medarbetare upplever...