Företag satsar på forskning i nya affärsområden

0
5052
Mer forskningsresurser investeras i nya möjliga affärsområden. Foto: Mostphotos/Kato80.

I år kommer många företag att öka sina investeringar i forskning och utveckling. I en undersökning av Novus svarar nästan hälften av de tillfrågade företagen att deras forsknings och utvecklingsbudget kommer att öka som andel av omsättningen under 2018.

För tionde året har Novus på uppdrag av Awapatent genomfört en innovationsbarometer. Forskningschefer eller personer i ledningsgruppen på 200 företag inom IT/telekom, tillverkningsindustri, samt läkemedel/medicinteknik/bioteknik har svarat på frågor om innovation, forskning och patent.

Nära hälften av företagen, 48 procent, uppger att forsknings- och utvecklingsbudgeten kommer att öka under 2018. Drygt 20 procent svarar att man satsar mer än en fjärdedel av utvecklingsbudgeten inom nya affärsområden i år.

Magnus Hallin

– Större satsningar på nya områden är det som sticker ut mest i årets rapport och det är spännande. Tidigare år har satsningar på nya affärsområden stått för en mindre andel av budgeten. Företagen inser att det är nödvändigt att inte lägga alla resurser på det som är kärnverksamheten i dag. Det här är en bild av förändringshastigheten, säger Magnus Hallin, vd för Awapatent.

Bland de tillfrågade företagen svarade 64 procent att man planerar att öka anställda i Sverige inom forskning och utveckling. En lika stor andel uppger att det främsta hindret för att expandera forsknings- och utvecklingsverksamheten är svårigheten att hitta rätt kompetens.

Novus har också ställt frågor om planerna på att anställa utomlands och 17 procent svarar att antalet anställda inom FoU utomlands kommer att öka. Bland företagen som redan har anställda utomlands planerar fler, 31 procent, att öka antalet FoU-anställda utanför Sverige.

Trots allt större investeringar i forskning har ett av tre företag inget patent, designskydd eller varumärkesskydd för sina innovationer. Anledningen till detta är inte helt klar.

– Digitaliseringen är en stor förändring och det är rimligt att anta att en allt större andel av utvecklingsbudgeten går till utveckling av digitala tjänster och digitala plattformar. Inom det området kan det saknas kunskap om regelverket och om möjligheterna med skydd som patent och varumärkesskydd. Att inte se värdet av hur immateriella tillgångar kan användas för att stödja affärsstrategin kan vara en farlig slutsats, även i branscher där utvecklingshastigheten är hög, säger Magnus Hallin.

Karin Virgin