EU-beslut gynnar svensk skogsnäring

1
8615
Foto: Hellinnea/Mostphotos

När EU-parlamentet i förra veckan beslutade att inte förbjuda användning av timmer för produktion av biobränsle, jublade den svenska skogsbranschen. Samtidigt är flera miljöorganisationer och vissa forskare kritiska till att skogen används till bränsle.

Onsdagen den 17 januari höll EU-parlamentet en omröstning om tillverkning av biobränsle. För svensk skogsnäring var två av frågorna viktigast. Den första handlade om ifall EU skulle förbjuda användningen av skogsråvara som bioenergi. På den frågan blev det ett nej, det vill säga en seger för den svenska skogsnäringen.

Den andra viktiga frågan var om tallolja och skogsråvara ska räknas som förnybara bränslen. På den frågan blev det ett ja, alltså även det en seger för skogsbolagen.

Frågorna är viktiga eftersom skogsindustrin har utvecklat flera olika metoder för att omvandla skog till bränsle. Flera skogsbolag, exempelvis både SCA och Södra skogsägarna, har metoder för att omvandla timmer och massaved till biobränslen.

Beroende på vilken teknik man använder kan man framställa både bensin, diesel och etanol ur skogsråvara. Man räknar med att detta biobränsle under några år framöver fortsätter att vara dyrare än fossila bränslen, men skogsbaserade biobränslen kan bli avgörande för om Sverige ska ta sig ur fossilberoendet när det gäller drivmedel. På längre sikt, när ökad produktion driver ner priserna, kanske de dessutom kan komma att tävla i pris med fossila bränslen.

RenFuel är ett innovationsföretag som bygger på ett nytt sätt att behandla ämnet lignin som råvara i sin tillverkning av biobaserad olja som sedan kan raffineras till olika sorters biobränslen. Ligninet kommer ut som en restprodukt i massafabrikerna vid tillverkning av papper eller papp. Ligninet är svårt att använda, och i dag eldas det upp för elproduktion på plats i fabriken. Företaget samarbetar med både skogsindustrin och raffinaderier.

RenFuels vd Sven Löchen är positiv till EU-parlamentets beslut.

– Beslutet i EU-parlamentet var egentligen inte viktigt för RenFuels del, eftersom vi använder en restprodukt från massatillverkning som råvara. Den användningen är inte omstridd, men för branschen som helhet är det bra, säger han.

Han tycker dock att det var synd att EU-parlamentet behöll begränsningarna på hur stor andel av Europas bränslen som får komma från grödor. Han menar att även den sortens källa till biobränslen kommer att behövas för att göra Sverige fossilfritt.

I Sverige räknas omröstningen i EU-parlamentet som en seger för miljön, eftersom det kan bidra till att göra Europa och Sverige fossilfritt snabbare.

Men alla är inte överens om biobränslenas förträfflighet. Flera miljöorganisationer, exempelvis de svenska delarna av Greenpeace, Friends of the Earth och Climate Action har protesterat. De får också stöd av ett flertal forskare. En grupp på över 300 forskare skickade inför omröstningen ett gemensamt brev till EU-parlamentet, där de förklarar varför de är motståndare till att avverka skog för att göra biobränsle.

”Att hugga ner träd för att tillverka biobränsle frigör kol som annars skulle ha förblivit bundet i skogen, och att använda trä till annat än de sedvanliga träprodukterna bidrar till att avverkningen ökar även på andra ställen för att ersätta råvaran”, skriver de i brevet. Räknat per vikt, så ger trä som bränsle större utsläpp av koldioxid än fossila bränslen.

Den svenska skogsnäringen försvarar sig med att Sverige, tillsammans med Finland, har världens kanske mest ansvarsfulla skogsnäring, där skogsägaren är skyldig att återplantera skog på hyggena. Det gör att de nya träd som växer upp genast börjar agera som en kolsänka och därmed bidrar till att sänka koldioxidhalten i atmosfären.

Enligt forskarna hjälper det inte hela vägen fram. Även om skogen tillåts växa tillbaka, så bidrar trä som avsiktligt huggits ner för bränsle till en ökning av koldioxidhalten i atmosfären. ”Att skogen växer upp igen och ersätter fossila bränslen kan så småningom betala tillbaka kolskulden, men det tar lång tid”, skriver de i brevet.

Återigen försvarar sig skogsindustrin. Sveriges skogsareal ökar för varje år. Trots att stora mängder skog avverkas, växer ändå mer till. Det innebär att skogen hela tiden ökar sin kapacitet som kolsänka.

Forskarna bakom brevet vill dock för klimatets skull se så mycket ved i skogen som möjligt, för det är bara då det är bundet och borta från atmosfären.

I brevet gör de dock en viktig åtskillnad. Biobränsle gjort av restprodukter är en annan sak. Eftersom restprodukterna ändå förr eller senare bryts ner till koldioxid bidrar sådan teknik till att minska nettoutsläppet av koldioxid eftersom det ersätter motsvarande mängd fossilt bränsle.

Sture Henckel

1 KOMMENTAR

  1. Hej
    Detta är en knivig fråga. Jag tycker att man inte får använda timmer till att elda med dvs i en panna. Men av artikeln framgår att man vill använda timmer till att göra typ etanol eller olja som också är ett typ av biobränsle. Tycker att man får använda massaved till att göra etanol och olja men inte timmer. Timmer ska användas för att bygga hus och liknande dvs olika träprodukter som plank, limträ, skivor, brädor.
    Anders L

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Nya regler dåligt anpassade för det moderna arbetslivet

I det moderna arbetslivet blir det allt mindre viktigt var och när medarbetarna arbetar. Trots det tar de nya föreskrifterna för arbetsplatsens utformning inte upp den problematiken, snarare tvärtom. Det är tio år sedan Arbetsmiljöverkets...

”Jag vill förändra bilden av teknikkonsulter”

”Jag stör mig lite på att vi uppfattas som en begåvad bemanningsbransch”, säger Magnus Höij, förbundsdirektör för nya arbetsgivarorganisationen Innovationsföretagen. Innovationsföretagen är ett nytt bransch- och arbetsgivarförbund inom Almega och en ny medlemsorganisation inom Svenskt...
Projektgruppen för IGEday.

Rekordmånga företag öppnar dörrarna för att locka tjejer till teknik

Den 29 mars går årets Introduce a girl to engineering-day (IGEday) av stapeln. 184 arbetsplatser slår upp dörrarna för att tjejer ska lära sig mer om ingenjörs- och teknikyrken. Och det är en klart...

Almega erbjuder snabbspår för arbetstillstånd

Företagen skriker efter kompetens, inte minst inom it-branschen. Men att skaffa arbetstillstånd för personer utanför EU kan ta tid. Därför har Almega nu certifierat sig för att hjälpa sina medlemsföretag i den processen. Det råder...
Sanna och Mattias Fager

Kär på jobbet? Ta det försiktigt och pejla läget

Är du kär i någon på jobbet? Tänk då på att försiktigt pejla av om känslorna är besvarade. Om du får ett nej ska ni ju ändå kunna jobba ihop. Här ger en HR-expert,...

Årets miljöpristagare: ”När Trump blir avundsjuk på oss har vi lyckats”

Svante Axelsson, i dag på Fossilfritt Sverige och tidigare på Naturskyddsföreningen, får Sveriges Ingenjörers miljöpris 2019 - för att han ser möjligheterna. ”Har man problem vill man inte älta dem, då vill man ha...
Demokratiöversynsgruppen

Förslag från demokratiöversynen: Inför ”Ingenjörernas Davos”

Beslutande Ingenjörsfullmäktige vart tredje år i stället för varje – med ett ”Ingenjörernas Davos” och en fördjupad diskussion däremellan. Det är ett av förslagen från Sveriges Ingenjörers demokratiöversyn. Nu är en remiss ute för...
Några av medlemmarna i Östergötlands distriktsstyrelse, från vänster: Tobias Åresten, Lars Häger, Michael Kamdem och Sonia Sangari.

Distrikt Östergötland lockar med populär Nobelföreläsning

Michael Kamdem heter Sveriges Ingenjörers nya distriktsordförande i Östergötland. Alla årets aktiviteter är inte bokade än men den stora favoriten – Nobelföreläsningen – kan ingenjörerna i Östergötland se fram emot igen. Michael Kamdem, ny ordförande...

Maria Ågren: ”Domen kan bli viktigare för andra än för mig”

Under sju dagar i december var Maria Ågren, tidigare generaldirektör för Transportstyrelsen, huvudperson i den rättegång som pågick i Arbetsdomstolen. Den 27 februari kommer domen och därmed svaret på om regeringen gjorde rätt som...

Slopad ämnespeng kan slå mot ingenjörsutbildningar

Mer fokus på samarbete, större långsiktighet och en ökad andel direkta forskningsanslag till högskolorna. Det är huvuddragen i de förändringar som Styr- och resursutredningen, STRUT, föreslår. "Svårt att analysera effekterna" och "risk för mindre...