”Att lagstifta om begränsad strejkrätt är allvarligt”

1
8392
Konflikten i Göteborgs hamn har i april pågått i två år. Foto: Mostphotos/Magnus Fyhr.

Hamnkonflikten i Göteborg har utvecklats till en fråga som riskerar att försvaga fackförbunden i Sverige. Sveriges Ingenjörers ordförande Ulrika Lindstrand förklarar varför hon är oroad över den utredning om inskränkt strejkrätt som arbetsmarknadsminister Ylva Johansson har tillsatt.

Vad kan en begränsning av strejkrätten innebära?
– En sådan begränsning som man spekulerar om skulle hota grundläggande fackliga rättigheter. Det riskerar också att rubba den maktbalans som finns på arbetsmarknaden. I dag finns det inte många andra fackliga rättigheter att ta till i de riktigt svåra konflikterna. Om man begränsar strejkrätten är det svårt att överblicka vad konsekvenserna kan bli.

Sveriges Ingenjörers ordförande Ulrika Lindstrand. Pressbild
Ulrika Lindstrand

På vilket sätt skulle det här bli ett problem för de enskilda medlemmarna?
– I grunden kan det handla om att det blir svårare att få till ett kollektivavtal på en arbetsplats. Dessutom är jag motståndare till principen att lagstifta. Vi tror på en modell där parterna sätter sig vid förhandlingsbordet och samtalar. Arbetsgivare och fack har en dialog, man lyssnar på varandra, förhandlar och kommer så småningom överens även om det ibland tar tid. Med lagstiftning riskerar samtalstonen att bli mer hård och kall. Tyvärr är det svårt att utvärdera baksidorna av lagstiftning innan den slår igenom och man ser hur den fungerar i praktiken.

Vad handlar konflikten om?

  • Konflikten mellan Svenska hamn-arbetarförbundet och företaget APM Terminals i Göteborg har pågått sedan i april 2016.
  • Hamnarbetar-förbundet, som organiserar merparten av hamnarbetarna i Göteborg, har inget kollektivavtal med arbetsgivarförbundet Sveriges Hamnar och är därmed inte bundna av fredsplikt. Det ger dem rätten att strejka för bättre villkor. Däremot finns ett kollektivavtal mellan arbetsgivarsidan och Transportarbetare-förbundet, ett stort LO-förbund som organiserar de flesta transportarbetare i Sverige.
  • Hamnarbetar-förbundet har inte accepterat hängavtal eftersom det ger dem för lite inflytande.
  • Under 2017 har Hamnarbetarför-bundet strejkat en dag samt haft blockad mot övertid och nyanställningar. Företaget svarade med sex veckors lockout under arbete kväll och natt.
  • Utredningen om strejkrätten som arbetsmarknads-minister Ylva Johansson har tillsatt kommer att bli klar i maj.

Ser du en risk för att man öppnar dörren på glänt för mer lagstiftning på arbets-marknaden?
– Det finns sådan en risk och det märker vi redan i samtalsklimatet där politikerna talar om lagstiftning om lägsta löner, om stora förändring i Las och nu om strejkrätten. Det är tråkigt att man inte tittar närmare på vad som är problemet. I det här fallet är det en lokal konflikt som pågått länge och som är väldigt infekterad. Att gå in och lagstifta på ett sätt om begränsar strejkrätten på hela arbetsmarknaden är väldigt allvarligt. Det här är en lokal konflikt och jag tycker inte att det är rätt väg att gå.

Ylva Johansson säger att den svenska modellen inte fungerar som den var tänkt. Har hon inte rätt?
– Nej, jag tycker faktiskt inte det. Det har varit medling i förhandlingarna och hittills har man inte kommit ända fram men jag har fått uppfattningen att det finns möjligheter att ta in medlare igen. Transport lär enligt uppgifter ha öppnat för diskussioner med hamnfyran för att hitta en lösning. Det finns fortfarande hopp för att nå en lokal lösning och jag tycker att den svenska modellen fungerar väl. Det måste finnas en vilja från båda parter att lösa problemen. Jag har givetvis inte full insyn i frågan men jag får signaler som tyder på att man inte har uttömd alla möjligheter.

IF Metall som försvarar utredningen menar att det är orimligt med flera avtal på samma arbetsplats, något som är vardag för tjänstemän. Är förutsättningarna för flera kollektivavtal på en arbetsplats annorlunda för arbetare än för tjänstemän?
– Det är svårt för mig att gå in och recensera andra förbund. Jag tror att skillnaderna till stor del har historiska förklaringar och traditioner. Det är nog också förklaringen till att samarbetat mellan förbund med olika avtal ibland fungerar bra men ibland mindre bra. Samarbetet mellan tjänstemannaförbund med olika avtal bygger på att man har både lokala och centrala samarbeten. Det är något som vi har jobbat väldigt länge med. Uppdelningen i branscher mellan LO-förbunden har en annan princip än de som finns på tjänstemannasidan. Där finns det ett förbund för LO på arbetsplatsen för arbetare, medan det är en skillnad på tjänstemannasidan – där arbetstagarna till exempel kan organiseras efter utbildning och yrke.

En debattartikel nyligen varnade för så kallad avtalsshopping och hävdade att det skulle bli mer attraktivt inom vissa tjänstesektorer att teckna avtal med Sacoförbund som har sifferlösa avtal än andra förbund som har en procentsats i sitt avtal. Är det en rimlig uppfattning att sifferlösa avtal är billigare för arbetsgivarna?
– Att man har sifferlösa avtal innebär inte att utrymmet för löneökningar är noll. Avtalen bygger på en modell med lokala förhandlingar där parterna förhandlar fram en siffra som utgår från det ekonomiska utrymmet och framtidsutsikterna. Det klart att det finns en risk att man bara tittar på de övergripande villkoren i avtalen och väljer det som kan tycker är enklast. Det vill vi absolut inte öppna dörren för. Gör man så riskerar man att fackförbunden ställs mot varandra och då har vi inga möjligheter att skydda våra medlemmar. Det blir ett race to the bottom. Dessutom riskerar arbetsgivaren att förlora en samtalspartner och då handlar det om att börja individförhandla. Den arbetsmarknadsmodellen tror jag inte på.

Karin Virgin

1 KOMMENTAR

  1. Verksamheten i hamnen i Göteborg är kritisk för stora delar av Sverige. Därför blir kraven på de som förhandlar större. Kanske blir även kraven på de som är anställda högre. Integritet och ansvar. Klart man kan ha olika fackförbund som förhandlar för olika grupper av anställda. Det hindrar ju inte ett samarbete mellan fackförbunden. Det hindrar inte heller att båda parter måste ta sitt ansvar. Dvs fortsätta arbeta under förhandlingarna. Avtalet är ju ofta retroaktivt från ett visst datum. Ok strejk ger mer tryck på arbetsgivaren.
    Anders L

Comments are closed.

SENASTE NYTT

Heléne Robson

Sveriges Ingenjörer redo att agera när utredningen om strejkrätt blir klar

Regeringens utredning om strejkrätten skulle ha blivit klar till den 31 maj, men nu har slutdatum ändrats till 20 juni. På Sveriges Ingenjörer avvaktar man för att se hur förslaget blir – och är...
Riksdagslistor

Tio ingenjörer på riksdagslistorna i Gävleborg

Tio ingenjörer i Gävleborg finns med på riksdagslistor inför valet i höst. Hälften av dem bor i samma kommun - och det är inte Gävle. Det visar en genomgång som Ingenjören nu gör av...

Snart varannan damernas bland tekniska chefer i kommunerna

Ingenjör kvinna och chef. Den kombinationen är betydligt vanligare inom offentlig sektor än inom privat. Inom kommuner och landsting är nästan fyra av tio tekniska chefer kvinnor – betydligt högre andel än i privat...

Utmaning att beräkna vårfloden

Vattenregleringsföretagen har stort behov av hydrologiska och meteorologiska data för sina vårflodsprognoser, också från fjällområden där det är ont om mätstationer. I år kunde vårflödena lätt ha blivit övermäktiga. Björn Norell är hydrolog på Vattenregleringsföretagen....
Riksdagslistor

Bara ett parti har gotländska ingenjörer på riksdagslistan

Bara ett riksdagsparti har ingenjörer boende på Gotland på sin riksdagslista inför valet i september. Det visar en genomgång som Ingenjören nu gör av listorna för respektive län.  Det är Moderaterna som är ensamma om att...
Riksdagslistor

Sex ingenjörer i Dalarna på riksdagslistorna

Fem riksdagspartier i Dalarna har inte en enda ingenjör med på sina listor till riksdagsvalet i höst. Men tre partier har det. Det visar en genomgång som Ingenjören nu gör av listorna för respektive...
Sveriges Ingenjörers förbundsstyrelse

Åtta platser i styrelsen uppe för omval – nu vill valberedningen få förslag

I höst ska åtta personer väljas till Sveriges Ingenjörers styrelse. Och nu vill valberedningen få in förslag. Många förslag. ”Föreslå personer du har förtroende för – det räcker så. Man behöver inte ge en...

Digitalisering måste inte vara innovation

Nu kan medlemmar i Sveriges Ingenjörer vara med på inspirerande workshops för att fila på idéer för olika sätt att digitalisera verksamheten. Projektet heter Kickstart digitalisering och handlar lika mycket om att komma ikapp...
Riksdagslistor

Nio ingenjörer på Blekinges riksdagslistor

Nio ingenjörer i Blekinge finns med på partiernas riksdagslistor inför valet i september. Det visar en genomgång som Ingenjören nu gör av listorna för respektive län. Variationen är stor mellan partierna. Här är alla namn...

Glasögon ger expertblick

Det finns ett stort behov av kompetensöverföring inom högteknologisk industri, men mycket av kunskapen är omedveten och svår att lära ut. Med glasögon som registrerar bärarens fokus kan eleven låna expertens vana blick. Inom verkstadsindustrin...