Löneförhandlingarna vid AB Volvo har avbrutits

4
16736
Foto: Mostphotos

Akademikerna vid AB Volvo har satt ner foten och ajournerat löneförhandlingarna.
– Vår VD Martin Lundstedt har vädjat till oss ”to go the extra mile”. Våra med-lemmar har slitit hårt och nu bör det finnas ekonomiska förutsättningar att be-tala tillbaka, säger Therése Koggdal i Akademikerföreningens styrelse.

Strax före jul informerade Akademikerföreningen vid AB Volvo sina medlemmar om att man har ajournerat löneförhandlingarna. Facket och arbetsgivaren har inte kommit överens om grundprinciperna i förhandlingarna av lönerna för 2018.

Avtalet är sifferlöst men garanterar att en pott om minst 2 procent av medlemmarnas löner ska fördelas.

AB Volvo har haft många tuffa år då lönerna inte har höjts mer än den lägsta nivå som avtalet garanterar. Anställda har sagts upp eller slutat genom frivilliga paketlösningar, för att krympa kostymen och under den snabba konjunkturnedgången för tio år sedan gick akademikerna med på att frysa lönerna temporärt för att medverka till att rädda den ekonomiska situationen.

Thereése Koggdal

– Våra medlemmar har verkligen ställt upp när det var nödvändigt. Vår VD vädjade 2015 till oss att göra vårt yttersta ”to go the extra mile” Nu har vi nått det resultat som alla har hoppats på. Företaget går äntligen bättre än på mycket länge och nu bör det finnas ekonomiska förutsättningar att betala tillbaka, säger Therése Koggdal i Akademikerföreningens styrelse.

Akademikerna menar att förutsättningarna för lönerevisionen borde spegla det engagemang som anställda har lagt ner. Under förra årets lönerevision summerade akademikerna fem huvudpunkter som finns med i förhandlingsprotokollet som undertecknats av fack och arbetsgivare. Dessa punkter är en viktig input till 2018 års förhandlingar menar akademikerna.

Efter fyra möten upplever Akademikerföreningen inte att arbetsgivaren är villig att diskutera de brister som man har påpekat. Det handlar om att cheferna måste få tydligare mandat och att lönesystemet och löneboxarna får en större transparens för att medlemmarna ska kunna förstå sin framtida möjliga karriär- och löneutveckling. Men framför allt handlar det om att göra en gemensam strukturanalys av lönerna. I dag görs den ensidigt av arbetsgivaren.

Peter Månsson

– En känsla är att cheferna är återhållsamma med att ge de högre prestationsbedömningarna för att man inte har ett tillräckligt stort löneutrymme att fördela. Den marknadslönestatistik som arbetsgivaren köper in för att bygga en lönestruktur kan vi inte utvärdera eftersom vi inte får tillgång till de källor som den bygger på. I arbetsgivarens lönestruktur ser majoriteten av akademikerna på Volvo överbetalda ut och vi kan konstatera att det inte överensstämmer vid jämförelse med Sacos statistik, säger Peter Månsson, ordförande i Akademikerföreningens styrelse.

Enligt avtalet har medlemmar som är missnöjda med sin löneutveckling rätt att begära ett förstärkt lönesamtal där medlemmen får med sig en facklig representant som stöd.

– Många medlemmar avstår från att begära ett förstärkt lönesamtal eftersom det vet att det är näst intill omöjligt att påverka arbetsgivarens bud. Istället börjar fler och fler se sig omkring och söka andra jobb, säger Therése Koggdal.

– Akademikerföreningens argument stärks också genom de löneenkäter som vi har skickat ut efter de två senaste lönerevisionerna, säger Peter Månsson.

Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer, tycker att det är problematiskt på det sätt som AB Volvo hanterar avtalet.

Camilla Frankelius

– Det här avtalet är konstruerat som ett dragspel. Det är tydligt skrivet att man kan komma överens om både lägre och högre löner. I dåliga tider har akademikerna vid AB Volvo hållit igen och ställt upp för företaget. I goda tider måste det synas i lönekuvertet att man har gjort ett bra jobb, säger hon.

Hon ser också att löneboxarna blir en inlåsningseffekt för medlemmarna.

– Företaget lutar sig tillbaka och säger att lönerna inte kan höjas när man har slagit i lönetaket i sin box. Vårt avtal är inte konstruerat på det visat och man har rätt att få en lönehöjning när man har gjort en bra insats.

Hon tycker inte heller att AB Volvo tillräckligt tydligt visar skälen till varför man håller igen när det ekonomiska läget i företaget är så gynnsamt.

– Det är jätteviktigt att ge tillbaka till alla som har jobbat hårt för att vända utvecklingen i företaget, säger Camilla Frankelius.

Akademikerna på Volvo har nu begärt ett besök av de centrala parterna för löne-konsultation där parterna ska diskutera avtalet och försöka nå en samsyn om avtalets principer.

Karin Virgin

4 KOMMENTARER

  1. Situationen på Volvo är bekant. Känns som vi har suttit i exakt samma sits de senaste 10 åren.
    Central konsultation har inte lett någonstans.

    Problemet är att nuvarande avtal används av företagen som ett pottavtal – vi ar hamnat precis på eller jämnt under sista femton åren. Om siffran i avtalet alltid ses som ett tak av arbetsgivarna, då kanske vi borde ha högre siffror i avtalet?

  2. Jag har erfarenhet av så kallade Central förhandling där får klubben hjälp av de centrala partena. Jag var en förespråkare för Central förhandling och med en annan i styrelsen la mycket energi på det. Tyvärr det hjälpte inte alls. Motpartens förhandlare var/ brukar vara så väldigt skickligare eller är det annat hinder i vägen som man inte vet om. I vilket fall vill jag bara säga lägg inte mycket hopp på centraförhandling. Kunde de göra bra förhandlingar för medlemmar hade de gjort det! Ni själva på lokala nivå kan förhandla bättre! Lycka till!

  3. Vi upplever samma situation på vårt jobb, vad för Sveriges Ingenjörer för att stödja klubbarna och få till bättre avtal?

Lämna ett svar till Lars Ljungberg Avbryt svar

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

It-utvecklare på Datscha

It-utvecklarna som strök (nästan) alla möten i november

It-utvecklarna på Datscha kände att de ständigt blev avbrutna av frågor och möten. Då bestämde man sig för att stryka både möten och frågor i en månad.  

Fler lediga jobb att söka

Suget efter ingenjörer är stort, även inom branscher som normalt inte förknippas med ingenjörsyrket. Nu finns en helt ny tjänst för jobbsök på Ingenjören.se.

Svenska ingenjörer får ansvar för underhåll av JAS-motorn

GKN Aerospace i Trollhättan får ansvar för service och underhåll för motorn till JAS 39E. Det meddelade Försvarsmakten förra veckan, ett beslut som möttes av stor glädje.

Den första ingenjören gjorde underverk i företaget

På Lundbergs Pressgjuteri i Vrigstad ökade omsättningen med 60 procent på tre år när företaget anställde sin första ingenjör Claes Adelin som teknisk säljare.

Här är avtalskraven för IT-ingenjörer och teknikkonsulter

Högre löner, ökad jämställdhet och tydligare reglering av arbetstiden är de viktigaste avtalskraven som Sveriges Ingenjörer ställer på IT&Telekomföretagen och Innovationsföretagen.
Positiv nyfiken engagerad

Är ni så positiva, nyfikna och engagerade som värdeorden säger?

Många företag och organisationer har värdeord och värdegrund. Men många missar att använda dem i praktiken.

Blandade känslor bland anställda när Ringhals stänger

Avvecklingen av Ringhals 1 och 2 kommer att pågå i många år framöver. "Det är en väldigt långsam process, på gott och ont" säger Akademikerföreningens ordförande på Ringhals.

Sverige kan tvingas lagstifta om minimilöner

Svenska fack och arbetsgivare är mycket kritiska och oroade för att den svenska modellen med kollektivavtal kan hotas om EU beslutar om lagstadgade minimilöner i alla medlemsländer.

”Dyslexi är inget hinder för att bli ingenjör”

Peter Rosén har dyslexi, men satsade ändå på att läsa till ingenjör. "I arbetslivet är de sociala förmågorna viktigare än om man kan läsa snabbt och stava rätt" konstaterar han. 
Volvo Cars huvudkontor och tramadolkapslar

Droger på Volvo speglar omvärlden

Under 2019 rapporterades det om droger på Volvo cars i Torslanda. "Det speglar vilken värld vi lever i", säger Akademikerföreningens ordförande Anna Margitin Blomberg.