Scanias ingenjörer får skambud trots rekordår

39
30241
Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos

Var fjärde akademiker på Scania säger att det låga löneläget fått dem att söka nytt jobb det senaste året. Trots det ligger Scanias lönebud fortsatt nära avtalets lägsta nivå.

Efter många försök att få arbetsgivaren att höja lönerna har Akademikerföreningen på Scania begärt så kallad central konsultation. Det innebär att ombudsmän från kansliet i Stockholm ska komma och diskutera situationen med arbetsgivaren. Scania går bättre än någonsin och Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerklubben, vill se reallöneökningar.

– Vi tycker att goda prestationer ska löna sig. Men Scania håller fast vid ett skambud som i praktiken innebär en reallönesänkning för många av våra medlemmar. Företaget motiverar det med den låga personalomsättningen. Vi anser att lojaliteten hos ingenjörerna borde belönas, inte vara något som missgynnar dem, säger Lisa Lorentzon.

Hon tycker att Akademikerföreningen kommer bra överens med företaget i flera andra frågor och upplever att företaget månar om starka fackliga organisationer. Men de låga lönenivåerna går inte att se förbi, och Lisa Lorentzon tror att det kan bli dyrt att strunta i att vara en attraktiv arbetsgivare.

– Det är riskabelt att inte värdera ingenjörernas prestationer, säger hon. Speciellt i ett läge där bolagen skriker efter erfarna ingenjörer och arbetslösheten är nästintill obefintlig.

Under 2017 gjorde Akademikerföreningen på Scania en enkätundersökning bland de cirka 2 400 medlemmarna. De 1 436 svaren är enkla att tolka. Ungefär var fjärde svarade att det låga löneläget fick dem att söka nytt jobb under det senaste året.

– Ingångslönerna ökade däremot med 8 procent från förra året, säger Lisa Lorentzon. Vi ser väldigt positivt på den satsningen från Scania, men för att kunna behålla dem så behöver de också ha en fortsatt marknadsmässig lön även efter några år.

Scania står inför flera utmaningar. Det handlar om digitalisering och automatisering och fordon som ska kopplas upp.

– Vi ligger absolut i framkant, bland annat med självkörande lastbilar, men det krävs mycket arbete med att behålla den positionen. Vi kommer att fortsätta att behöva de bästa ingenjörerna, och det får vi ju inte om vi ska spara på personalen.

Akademikerna har en lönedelegation som har träffat företagsledningens förhandlare ett flertal gånger sedan i höstas. Delegationen har argumenterat för ett högre bud och pekat på medarbetarnas goda prestationer, den ökande inflationen, den låga arbetslösheten bland ingenjörer och det redan låga löneläget på företaget.

– Om inget av det spelar någon roll, vad ska vi då göra för att kunna påverka lönen?

Lisa Lorentzon påpekar att med ett bud på runt 2 procent, avtalets lägsta nivå, och med en inflation som också ligger på runt 2 procent, så skulle det inte bli någon reallöneökning alls. Lisa Lorentzon vill se att lönerna justeras upp.

– Annars kan det vara droppen som får bägaren att rinna över, säger hon. Och då är det risk att folk slutar.

Sture Henckel

39 KOMMENTARER

  1. Jobbade förut på Atlas Copco och det där sabla teknikavtalet var alltid deras främsta stöd vid lönesättning. Man tittade på andra företag och erkände att man inte var marknadsledande med löner, ”det är inte vad vi strävar efter”. Kan vara fint att säga som det är. Men hur ska man då behålla duktigt folk? Företaget gjorde stora vinster och det bjöds på tårta. Konstigt att det resonemanget inte dök upp vid lönediskussionen. När jag tittade runt på marknaden såg jag vad jag egentligen var värd. Denna artikel är läsvärd och visar att ha industrin som måttstock är förlegat. Riv det och teknikavtalet

    https://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/maria-schottenius-svenskt-naringsliv-sanker-forskare-som-inte-levererar-ratt-resultat/

  2. Arbetsgivarsidan utgår alltid stenhårt från lägsta möjliga nivå. De anser helt enkelt att det är deras skyldighet gentemot sina ägare. Det må vara kortsiktigt att handla så, men det struntar de i. När skall Sveriges Ingenjörer börja sätta emot?

  3. Tror inte att detta är ett specifikt Scania problem utan de flesta företag som följer teknikavtalet resonerar på samma sätt. Arbetade tidigare på ett annat Wallenberg företag i Stockholm där den lokala klubben årligen gjorde en jämförelse av lönenivåerna med andra klubbar på ”stora” verkstadsföretag. Scania låg inte lägst utan det gjorde ”min” arbetsgivare trots återkommande mycket bra resultat. Har arbetet i många olika branscher och kan nog endast konstatera att det är tyvärr lika illa inom många andra branscher (Medtech, Telekom m.fl.) där man dessutom löper mycket stor risk att bli uppsagd. Undantaget är IT.

  4. Så trött på alla bortskämda privat-civilingenjörer.
    Jag arbetar sedan 2013 inom kommunal förvaltning (trafik & infrastruktur) och som, numera, tämligen hög chef. Tidigare 15 år i internationellt och nationellt näringsliv.
    Ja, svårighetsgraden är mycket högre på chefer i mindre kommuner än i de stora bolagen på A-aktielistan. Varför? Extremt hårda krav på budget, personal, lönsamhet (ja vi driver affärsverksamheter också), verksamhetsutveckling). Så långt lika. MEN! DESSUTOM ständigt i media, ständigt påpassade av politiker, ständigt påpassade av allmänheten. Så, ligger våra löner 40% över privata chefers? Pyttsan! Nej det ligger 20-25% under.
    Slutsats: Sluta grina era spolingar, och var nöjda med era fina löner i privata sektorn, och fortsätt att läs lokaltidningar och rikstidningar UTAN att behöva riskera se er själva på förstasidan.
    ”Erfaren privatare-kommunalare”

  5. Varför nämns inte konkreta siffror i artikeln? Hur låg är lönen på Scania jämfört med motsvarande företag?

  6. Lojalitet med arbetsgivaren fungerar nog en bra bit till. Men när sjuttiotalisterna börjar närma sig pensionsåldern och senare generationer blir bärande pelare så kommer lönen att vara viktig för att behålla rätt kompetens.
    Det ser ut som ett guldläge för någon stor teknikkonsult att suga in kompetens. Att som konsult få bonus på några procent av fakturerade intäkter ger en motivation och det är svårt för HR att förklara varför konsultkollegan bredvid tjänar så mycket mer.
    Ett bonus i procent på årslön och EBIT över realräntan skulle kunna rädda företaget långsiktigt inom personalförsörjning om de nu är så rädda för den fasta kostnadsmassan. Konsultstopp är väl fackets första åtgärd i ett sådant läge? Säg att inga konsulter är välkomna som tjänar mer än fast personal?

  7. Scanias lönepolicy är tyvärr vanlig idag. Jag var i många år ordförande i fackets lokalavdelning på ett konsultföretag och var då med och löneförhandlade. Företaget hävdade konsekvent att personalomsättningen var acceptabel/låg och de löneökningar vi fick igenom låg år efter år bara en till två tiondels procentenheter över stupstocken. Vi kunde stånga pannan blodig utan resultat.
    Men när medarbetarna sedan gick in till sin chef med uppsägningsblanketten i handen så blev de helt plötsligt i många fall erbjudna ett lönelyft på flera tusenlappar om de rev blanketten. Detta fick ju till följd att
    1) Jag som löneförhandlare blev frustrerad och undrade varför vi förhandlade överhuvudtaget. Det fanns ju uppenbarligen mer pengar i potten.
    2) Företaget fick behålla personal som redan mentalt slutat. Ofta slutade dessa ändå inom 6-12 månader.
    3) Övriga medarbetare undrade också vad företaget höll på med samtidigt som vårt fackliga arbete underminerades. Varför skulle man vara med i facket när man kunde förhandla/hota sig till högre lön på egen hand.

    Företaget hävdade att de ville ha ett gott samarbete med facket men visade det sällan i praktiken.

  8. Jag vill först och främst varna blivande ingenjörer med intresse för produktion att absolut inte söka sig till Scania, har man inget annat val så arbeta genom en konsultfirma och ta inte fast anställning. Situationen för ingenjörer anställda inom produktion och logistik är än värre än i övriga företaget.

    Under den tid jag var anställd hos Scania fick jag alltid höra att man jobbar inte där för pengarnas skull och mycket riktigt är det en bra anledning att inte jobba på Scania. Problemet för företaget blir sen när man är tillräckligt nyfiken för att ställa nästa fråga: varför ska man då jobba på Scania? Den frågan har i realiteten inget svar längre. Mig övertygade man med löften om karriär och utveckling, löften som visade sig vara rena lögner. Man försökte också med bra balans mellan yrkesliv och fritid, men i realiteten skenade stressrelaterade sjukskrivningar och man förväntades jobba övertid både kvällar och helger samt om företaget ansåg det nödvändigt ställa in sin semester. Den enda fördelen jag faktiskt kan se med en anställning på Scania P&L är att det i princip är omöjligt att få sparken, oavsett hur lite du presterar. Vilket tyvärr också blir den inriktningen som företaget driver sina anställda mot när det inte finns någon morot för höga prestationer.

    Värre blev det av att Scania P&L dessutom ignorerade det ingångna kollektivavtalet och satte en helt egen löneprocess och pott till de anställdas nackdel. Varför det inte utlöste en strejk redan då från AF’s sida kan jag bara spekulera i. Men helt klart är att lojaliteten är Scanias ingenjörers stora akilleshäl och den kommer att hänsynslöst utnyttjas av företaget fram tills dess att de anställda sätter ner foten.

    Det var inga som helst problem att hitta en arbetsgivare som erbjöd mig 15års löneutveckling i ett jobbyte och som dessutom erbjuder en arbetsmiljö och ett förmånspaket som vida överstiger vad Scania var villiga att erbjuda. Jag rekommenderar starkt att man som Scania-anställd åtminstone kollar runt vad som erbjuds i närområdet.

  9. Välkommen till verkligheten, på vårt företag har vi inte de senaste 10 åren fått ett öre mer än miniminivån på avtalet. Så med Scanias ingenjörers definition så är det alltså skambud varje år.
    Skyll inte på arbetsgivaren, skyll på SI centralt som gör kassa avtal.

  10. Det är en strategi från HR och har varit länge att överutnyttja folks lojalitet och tycka att ”det finns ju andra saker än lön!”. Man ska inte bli belönad för slit och om man tycker att man borde få betalt efter prestation då är man tydligen girig. Tydligen skall själva övertiden och slitet i sig vara en belöning, kanske för en liten klapp på axeln 1 gång i en artikel på någon internsida. Det som dock håller på att hända är att företagen får de anställda de förtjänar, jag upplever att anställda stannar kortare och kortare tid på positioner just för att ”gräva där man står” ger noll och intet. Detta leder till kompetensbrist, dålig kvalitet i projekt/utveckling och fina interna program med ord som ”talent retaintment”. Istället så kan företagen se problemet att lönestrukturen inte belönar hårt arbete och då finns det ingen anledning till att arbeta hårt eller att stanna kvar.

    • Kan tilläggas att jag jobbar inte på Scania utan ett annat storbolag i Sverige och internationellt, trenderna och problematiken finns även här.

  11. Ingenjöryrket har tappat otroligt mycket trots en massa snack om brist. Det finns lika mycket brist på ingenjörer som det finns brist på bensin för 9kr /L. Se bara på ekonomer och jurister, där talas det inte om brist men trots det har deras löner seglat ifrån ingenjörernas och det är ett gap som aldrig kommer att hämtas hem. Hittills har SI varit ytterst tandlösa och värnar lika mycket om arbetsgivaren som arbetstagaren, näringslivs organisationen värnar för arbetsgivaren, yttert asymetrisk då vikten ligger på 75% på arbetsgivarens intresse. Denna trend kommer inte att brytas, man har försökt i 30 år eller mer utan framgång och det ända man kan göra är att byta jobb. Varje gång man är missnöjd med lönen föreslår jag att skicka tre ansökningar, marknadsvärdet kommer snabbt att visa sig. Visst det kommer bli hög omsättning och kompetensen kommer att komma och gå och det kommer att återspeglas i företagen konkurrenskraft i framtiden . . . men om inte ingenjörer värnar för deras välbefinnande vem kommer att göra det då? företagen har visat att de inte bryr sig. Företagen verkar inte oroa sig för någon ingenjörsflykt, så jag ser inte varför SI skall göra det heller.

  12. Jag jobbade på Scania i flera år men sa upp mig för ett motsvarande jobb i Stockholm. Lönelyftet motsvarade 10 års lönerevisoner på Scania. Det jag aldrig kommer glömma är telefonsamtalet med HR på Scania ”- Är lönen så viktig för dig..?” Röstläget var anklagande och nästan gråtande.

    Scania har många eldsjälar, på gott och ont, som brinner för sitt jobb (och sitt fordonsintresse). Många duktiga ingenjörer skulle jobba kvar även om lönen skulle sänkas. Företaget är brutalt ärlig med att ange att den låga personalomsättningen inte motiverar några lönelyft.

  13. Bra att det tas tag i frågan. Tyvärr är det nog, som vissa andra redan antytt i sina kommentarer, ett allmänt problem i dagens samhälle att främst chefslönerna sticker iväg medan till exempel ersättningen för högkvalificerat ingenjörsarbete står och stampar. Det som räddar många företag är nog människors lojalitetstänkande, som gör att man inte gör slag i saken och byter jobb, och att löntagarkollektivet är tämligen splittrat sedan ganska många år.

  14. En del företag väljer som strategi att betala så lite de kan utan att de anställda säger upp sig.
    Kan det vara så att företaget vill att de anställda ska välja samma strategi, dvs. att jobba så slött och oengagerat som möjligt utan att bli uppsagda?

    Jag tror att det är ett misstag att bara se till om anställda slutar eller inte.
    Man måste också beakta motivationen hos de som trots allt stannar kvar.

  15. Det kanske är dags för att förbundet att inse att processavtalet är ett misslyckande (globala stora bolag styr alltid på kostnadsminimering), vilket ger lika eller lägre lönelyft än jobb som kräver låg utbildningsnivå.
    I realiteten funger stupstocken som ett pottavtal i många bolag, istället för en riktlinje som man kan överträffa/understiga beroende på företagets läge.
    Vi har inte sedan 2009 kommit över siffran i avtalet på vår klubb (senaste avtalsperioden tappade vi 1.4% jämfört med stupstocken)…….

    Sedan bör nog ingenjörerna fundera på om man bör lämna industriavtalet, eller få in ”industriavtalet + x%” i sina avtal, annars lär inte situationen för ingenjörer förändras. Vi ser idag kollapsande lönestrukturer där anställda med 20 års erfarenhet och god prestation tjänar 3000 kr mer än nyanställda nyexade.

  16. Jag har lämnat Scania efter drygt 10 år och kan bara konstatera att 10 års löneutveckling på Scania övertrumfas av ett enda jobbyte.

    • Upplevde tyvärr samma, lämnade efter 10 år och ökade lönen med 40%. Lovades utveckling osv, men såg i realiteten väldigt lite av den. Tyvärr är det nog så att antingen är det dags för en rejäl ingenjörs strejk el att byta. Som yrkeskår är vi både lojala men också lite för mycket trygghetssökande för vårt eget bästa. Det som skaver är att för många ingenjörer på Scania innebär valet en negativ klassresa då ingångslön o löneutvecklingen inte räcker för att köpa bostad i stockholms innerstad el närförort.

  17. I Tyskland finns begreppet ”die innere Kündigung”, ungefär ”den inre uppsägningen”. Personer som inte känner sig uppskattade kanske stannar kvar på jobbet men slutar egentligen att bry sig, lägger inte längre ner det där lilla extra i arbetet. För att motverka det är tyska företag generösa mot personalen när det går bra. Konstigt att det inte smittat av sig i Södertälje ännu.

    • I tyskland finns en konkurrens, I södertälje råder det monopol, vad skall alla scania ingenjörer ta vägen om det är den största arbetsgivaren? ingenstans och det vet scania och det kommer de att utnyttja.

  18. Visserligen kan jag förstå argumentet av arbetsgivaren att man inte vill betala högre löner när arbetarna ändå stannar kvar. I längden tror jag dock att det är ett stort misstag. Kunskap sitter nämligen inte i väggarna utan i de medarbetare som jobbat kvar länge på samma plats. Det är dessa personer som håller uppe kompetensen och effektivt undviker att samma misstag upprepas om och om igen. Det är dessa personer som älskar sitt jobb och känner en stor lojalitet och arbetsheder. Att just dessa personer får sämst lön är verkligen upp och ner vända världen.
    När nu fler och fler av den ”gamla” skolan ingenjörer går i pension så kommer nog denna verklighet att slå företagsledningen i ansiktet, och då är det för sent.
    Tyvärr är detta symptomatiskt med den övriga synen i samhället där lojalitet, heder och moral mer och mer skyfflas undan i globalismens och ekonomistyrningens skugga.

  19. Jag känner mig inte som en girig person. Men om företaget man jobbar på i princip erbjuder en sänkning av reallönen blir man irriterad. Det känns som att man blir lurad. Det måste vara flera duktiga ingenjörer som överväger sina positioner. Samtidigt så gillar jag att jobba här, därför ser jag gärna att AF verkligen tar tag i detta och inte går med på fler ”skambud”

  20. Bra att ni tar detta lönefrågan på allvar. Och det är ett skämt att man stannar kvar på Scania när man innerst inne vet att det inte kommer bli någon löneökning att tala om. Kompetensen kommer inte finnas kvar och när nästa projekt ska starta måste Scania börja om från början om från början att lära nya ingenjörer vad som ska göras samt att samma misstag upprepas igen. Vi får se till att strejka. Som mattelärare kan ingenjörer i dagsläget få högre lön än.

  21. Det är många som lämnar den grupp jag jobbar på just nu. Många har jobbat länge på företaget (sedan examen) och känner att om de inte rör på sig kommer de aldrig nå en högre lönenivå. Jag uppfattar att många är nöjda med att jobba på Scania och trivs men att det inte är för lönen de arbetar här. Vi skulle kunna attrahera ännu fler duktiga medarbetare om löneläget var ett annat.

  22. Jag håller med om att Scania måste vidta nödvändiga initiativ för bättre löner. Det är sant om inflationen och löneöversynen är densamma då finns det ingen lönrevision alls. Om anställda ger bättre resultat är det arbetsgivarens ansvar att kompensera.

  23. Väldigt bra att missnöje i lönfrågan kommer ut mer och mer. Rekord finansiell resultat skulle belöna inte bara företagägarna men också den som har skapat resultat : medarbetarna som har presterat! Det är pinsam att företag budet för lönutrymme ligger runt inflation nivå. Ingen reallönökning till den flesta ingenjör när rörelsemarginal är över 10%. Vi ingenjör kan inte fortsätta acceptera detta. Man kan ifrågasätta om kollektiv avtal är väl anpassat till dagens situation gällande lönefråga? Bra att en konstruktiv motsånd samlas och försätta agera!

  24. Jag tycker om att arbeta med engagerade medarbetare, och därför är jag mer rädd för att kollegornas engagemang i arbetet försvinner snarare än att kollegorna hittar andra arbeten eller yrken. Speciellt som Scanias arbetssätt, med bland annat ständiga förbättringar i dagliga arbetet, bygger på engagemang hos alla i organisationen.

  25. Väldigt bra att lönefrågan tas på allvar! Jag håller med om att Scania är en attraktiv arbetsgivare, samtidigt måste det finnas incitament för att medarbetarna ska stanna kvar. Med det engagemang man bidrar med till företaget vill man inte känna sig lurad när företaget går bättre än någonsin.

  26. Sitter som konsult på Scania och de tror sig kunna rekrytera över mig. Först får man ett lågt bud, några veckor senare läser man det här.

  27. Vi är inne i en intensiv fas och vi jobbar hårdare än aldrig förr. Om det blir ett skambud nu så är i alla fall jag orolig för att vi kommer att förlora kompetens som kommer att behövas för att vi ska gå iland med den omställning vi står inför.

  28. Scania har på senare tid visat att de förstått situationen med hög efterfrågan efter ingenjörer och vikten med att folk ska känna en trygghet för sin framtid hos företaget. Det har resulterat i en kraftigt höjning av ingångslönen för ingenjörer. Det som däremot inte gått fram för företaget är att det är de befintliga anställda som gjort Scania till det underverk det är idag. Tyvärr väljer företaget att inte visa sin uppskattning genom en extra procentsats i lönerevisionen.
    Ofta åberopar företaget den låga personalomsättningen som en grund för att inte behöva satsa på sin personal. Jag bävar för den dag anställda får klar för sig att deras lojalitet är grunden för att deras löner släper efter sina vänner hos andra företag.
    Ericsson var ett låglöneföretag i slutet av 90-talet. Nu ligger de en bit över genomsnittet. Vad som hänt företaget bör vi dock inte glömma.

  29. Scania ligger i Stockholmsregionen och behöver ha löner därefter! Det är synd att inte löner prioriteras på ett i övrigt väldigt bra företag.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Färre olyckor när säkerheten beskrivs utan ord

En bild kan vara långt mer effektiv än det skrivna ordet. Det är idén bakom Tysta boken, en bilderbok om säkerhet som rönt stor framgång inom byggbranschen. För NCC har den varit ett effektivt...

Allt du behöver veta som doktorand – snart kommer svaren

Som doktorand är det inte alltid glasklart vilka rättigheter och skyldigheter man har. I oktober bjuder Sveriges Ingenjörer in ingenjörer till ett webbinarium där ombudsmannen Friedrich Heger berättar om doktorandernas villkor och svarar på...

Långsamma migrationsbeslut hindrar internationalisering

Snabbare handläggning av Migrationsverket, enklare regelverk och fler stipendier till utländska studenter. Det är några av synpunkterna på regeringens utredning om internationalisering av högskolan. En delrapport från utredningen om internationalisering av högskolan har varit på...

Chalmers mål: 40 procent kvinnliga professorer om tio år

Nu pågår förberedelserna inför att Chalmers i januari startar sitt 10 år långa jämställdhetsprojekt Genie, Gender Initiative for Excellence. 300 miljoner kronor  kommer att stoppas in i projektet och ett av målen är att...
Johan Edfeldt

Civilingenjörens författardebut har väckt kollegornas bokdrömmar

Ett äventyr i en magisk värld, en resa i kunskap och vikten av att våga vara annorlunda. Det är huvudingredienserna i civilingenjören Johan Edfeldts debutbok "Den försvunna färgen". Den var Johan Edfeldts mellanstadielärare som väckte...

Sju miljarder fattas för högre utbildning

Ersättningsbeloppen till högre utbildning har successivt urholkats sedan mitten på 1990-talet. Totalt skulle högskolor och universitet behöva sju miljarder för att nå samma ersättningsnivå per student. Det motsvarar en hel årskull nybörjare. Samtidigt som lärosätenas...

Var fjärde riskerar att bli inlåst på jobbet

Har du någon gång upplevt känslan att du inte trivs på jobbet men inte kan få ett likvärdigt jobb någon annanstans? Det kallas för inlåsning och ny forskning visar att det kan leda till...

KTH kritiserar Unionens rapport om nedlagda distanskurser

Enligt en undersökning av fackförbundet Unionen har Kungliga Tekniska högskolan (KTH) lagt ner flest distanskurser av alla svenska lärosäten. Per Berglund, utbildningsansvarig på KTH, anser dock att Unionens redovisning är missvisande. En ny rapport från...
Fredrik "Benke" Rydman dansar med en ABB-robot på Stockholms stadsteaters stora scen.

Robotteknologi rockade scenen

En robot som rör sig med böljande rörelser. Musik som vibrerar i golvet. Ingenjören satt i publiken när ABB:s IRB 6620 dansade i premiärföreställningen av Våroffer på Stockholms stadsteater. Och det var en mäktig och suggestiv...
Ingenjörer som ser ut att komma in i riksdagen: Helena Gellerman, L, Björn Söder, SD, Emma Hult, MP, Josef Fransson, SD, Lars Hjälmered, M, Anne Oscarsson, SD, Mattias Bäckström Johansson, SD, och Annicka Engblom, M.

Antalet ingenjörer i riksdagen ser ut att minska kraftigt – SD har flest

Ännu är osäkerheten stor om både mandatfördelning och eventuella personröster, men enligt valnattsresultatet ser antalet ingenjörer i riksdagen ut att sjunka ännu mer än Ingenjören tidigare bedömt: Från 13 till 8. Den gångna mandatperioden satt...