Fackligt inflytande säkrat när Scania siktar mot börsen

0
3130
Facken vid Scania är nöjda över att ha säkrat platser i bolagsstyrelsen och att de avtal som man har tecknat kommer att gälla även i det nya bolaget. Foto: Mostphotos/Alexandr Chernyshov.

I torsdags beslutade Scanias ägare Volkswagen att lastbils- och bussverksamheten förbereds för en börsintroducering.
– Vi är positiva och ser på sikt att behovet av ingenjörskompetens ytterligare kan öka i Sverige, säger Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen i Södertälje.

Lastbils- och bussverksamheten inom Volkswagen, det vill säga svenska Scania och tyska MAN, är sedan flera år samlat i dotterbolaget Volkswagen Truck & Bus. I torsdags kväll tog Volkswagens styrelse beslutet att bolaget ska göras redo för en möjlig börsintroduktion.

Akademikerföreningen på Scania har under de förberedande förhandlingarna tryckt på för att den nya bolagsformen blir ett så kallt SE-bolag, ett europeiskt aktiebolag.

Lisa Lorentzon

– Vi har säkrat att vi har rätt till platser i bolagsstyrelsen och det har varit ett krav från vår sida. Det är nödvändigt för att kunna tillvarata våra medlemmars intressen, säger Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania i Södertälje.

Hon är också nöjd med beskedet att de avtal som de svenska fackförbunden har tecknat kommer att gälla även i det nya bolaget.

Beskedet att bolaget förbereds för börsen tycker akademikerna är ett positivt steg. VW Truck & Bus meddelar att de siktar på att bli en global champion i branschen. Det innebär konkret att vara ledande inom lönsamhet, global närvaro och innovation. Vägen dit handlar både om satsningar på nya produkter, nya tjänster och på att nå fler marknader.

Huvudkontoret för det nya bolaget kommer att placeras i München där VW Truck & Bus andra hälft MAN ligger i dag. München ska bli bolagets legala och administrativa säte men Södertälje kommer att bli sätet för den industriella verksamheten med forskning och utveckling, inköp och produktionsplanering.

Att ledningen för forskning och utveckling hamnar i Södertälje ser Lisa Lorentzon som naturligt.

– Förra året var Scania det bolag som fick flest patent godkända i Sverige, nästan 300. Det är ett tecken på den starka innovationskraften. Det steg som bolaget tar nu hoppas vi ska leda till fler investeringar för att vara med och transformera hela transportbranschen. På sikt kan det innebära ett ännu större behov av ingenjörer i Sverige, säger Lisa Lorentzon.

Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Färre olyckor när säkerheten beskrivs utan ord

En bild kan vara långt mer effektiv än det skrivna ordet. Det är idén bakom Tysta boken, en bilderbok om säkerhet som rönt stor framgång inom byggbranschen. För NCC har den varit ett effektivt...

Allt du behöver veta som doktorand – snart kommer svaren

Som doktorand är det inte alltid glasklart vilka rättigheter och skyldigheter man har. I oktober bjuder Sveriges Ingenjörer in ingenjörer till ett webbinarium där ombudsmannen Friedrich Heger berättar om doktorandernas villkor och svarar på...

Långsamma migrationsbeslut hindrar internationalisering

Snabbare handläggning av Migrationsverket, enklare regelverk och fler stipendier till utländska studenter. Det är några av synpunkterna på regeringens utredning om internationalisering av högskolan. En delrapport från utredningen om internationalisering av högskolan har varit på...

Chalmers mål: 40 procent kvinnliga professorer om tio år

Nu pågår förberedelserna inför att Chalmers i januari startar sitt 10 år långa jämställdhetsprojekt Genie, Gender Initiative for Excellence. 300 miljoner kronor  kommer att stoppas in i projektet och ett av målen är att...
Johan Edfeldt

Civilingenjörens författardebut har väckt kollegornas bokdrömmar

Ett äventyr i en magisk värld, en resa i kunskap och vikten av att våga vara annorlunda. Det är huvudingredienserna i civilingenjören Johan Edfeldts debutbok "Den försvunna färgen". Den var Johan Edfeldts mellanstadielärare som väckte...

Sju miljarder fattas för högre utbildning

Ersättningsbeloppen till högre utbildning har successivt urholkats sedan mitten på 1990-talet. Totalt skulle högskolor och universitet behöva sju miljarder för att nå samma ersättningsnivå per student. Det motsvarar en hel årskull nybörjare. Samtidigt som lärosätenas...

Var fjärde riskerar att bli inlåst på jobbet

Har du någon gång upplevt känslan att du inte trivs på jobbet men inte kan få ett likvärdigt jobb någon annanstans? Det kallas för inlåsning och ny forskning visar att det kan leda till...

KTH kritiserar Unionens rapport om nedlagda distanskurser

Enligt en undersökning av fackförbundet Unionen har Kungliga Tekniska högskolan (KTH) lagt ner flest distanskurser av alla svenska lärosäten. Per Berglund, utbildningsansvarig på KTH, anser dock att Unionens redovisning är missvisande. En ny rapport från...
Fredrik "Benke" Rydman dansar med en ABB-robot på Stockholms stadsteaters stora scen.

Robotteknologi rockade scenen

En robot som rör sig med böljande rörelser. Musik som vibrerar i golvet. Ingenjören satt i publiken när ABB:s IRB 6620 dansade i premiärföreställningen av Våroffer på Stockholms stadsteater. Och det var en mäktig och suggestiv...
Ingenjörer som ser ut att komma in i riksdagen: Helena Gellerman, L, Björn Söder, SD, Emma Hult, MP, Josef Fransson, SD, Lars Hjälmered, M, Anne Oscarsson, SD, Mattias Bäckström Johansson, SD, och Annicka Engblom, M.

Antalet ingenjörer i riksdagen ser ut att minska kraftigt – SD har flest

Ännu är osäkerheten stor om både mandatfördelning och eventuella personröster, men enligt valnattsresultatet ser antalet ingenjörer i riksdagen ut att sjunka ännu mer än Ingenjören tidigare bedömt: Från 13 till 8. Den gångna mandatperioden satt...