Fackligt inflytande säkrat när Scania siktar mot börsen

0
4525
Facken vid Scania är nöjda över att ha säkrat platser i bolagsstyrelsen och att de avtal som man har tecknat kommer att gälla även i det nya bolaget. Foto: Mostphotos/Alexandr Chernyshov.

I torsdags beslutade Scanias ägare Volkswagen att lastbils- och bussverksamheten förbereds för en börsintroducering.
– Vi är positiva och ser på sikt att behovet av ingenjörskompetens ytterligare kan öka i Sverige, säger Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen i Södertälje.

Lastbils- och bussverksamheten inom Volkswagen, det vill säga svenska Scania och tyska MAN, är sedan flera år samlat i dotterbolaget Volkswagen Truck & Bus. I torsdags kväll tog Volkswagens styrelse beslutet att bolaget ska göras redo för en möjlig börsintroduktion.

Akademikerföreningen på Scania har under de förberedande förhandlingarna tryckt på för att den nya bolagsformen blir ett så kallt SE-bolag, ett europeiskt aktiebolag.

Lisa Lorentzon

– Vi har säkrat att vi har rätt till platser i bolagsstyrelsen och det har varit ett krav från vår sida. Det är nödvändigt för att kunna tillvarata våra medlemmars intressen, säger Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania i Södertälje.

Hon är också nöjd med beskedet att de avtal som de svenska fackförbunden har tecknat kommer att gälla även i det nya bolaget.

Beskedet att bolaget förbereds för börsen tycker akademikerna är ett positivt steg. VW Truck & Bus meddelar att de siktar på att bli en global champion i branschen. Det innebär konkret att vara ledande inom lönsamhet, global närvaro och innovation. Vägen dit handlar både om satsningar på nya produkter, nya tjänster och på att nå fler marknader.

Huvudkontoret för det nya bolaget kommer att placeras i München där VW Truck & Bus andra hälft MAN ligger i dag. München ska bli bolagets legala och administrativa säte men Södertälje kommer att bli sätet för den industriella verksamheten med forskning och utveckling, inköp och produktionsplanering.

Att ledningen för forskning och utveckling hamnar i Södertälje ser Lisa Lorentzon som naturligt.

– Förra året var Scania det bolag som fick flest patent godkända i Sverige, nästan 300. Det är ett tecken på den starka innovationskraften. Det steg som bolaget tar nu hoppas vi ska leda till fler investeringar för att vara med och transformera hela transportbranschen. På sikt kan det innebära ett ännu större behov av ingenjörer i Sverige, säger Lisa Lorentzon.

Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Risk för fler tvister om Las förändras

Helene Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, varnar för fler tvister på arbetsmarknaden om det blir förändringar i Lagen om anställningsskydd.

”Har jag rätt till avdrag för hemmakontoret?”

Se till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen enligt Skatteverkets expert.
Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.

Arbetstid och stress blir viktiga frågor i statens avtalsrörelse

Större inflytande, bland annat över arbetstiden, blir en viktig fråga i förhandlingarna om ett nytt avtal för akademikerna inom staten.

Forskningens höga status drabbar undervisningen

"Forskning går alltid före undervisning, det ligger så otroligt starkt i kulturen", säger Mats Ericson, professor på KTH som personligen brinner för att höja statusen på undervisningen.
Chalmers, KTH:s, LTU:s och BTH:s rektorer

Så mycket tjänar rektorerna på högskolorna

Snittlönen för rektorer på de högskolor som utbildar ingenjörer är 114 323 kronor per månad. Chalmers rektor tjänar mest, med nästan dubbelt så hög lön som rektorn för Blekinge tekniska högskola. 

Så höjer du kvaliteten på mötet

Ifrågasätt, involvera och sammanfatta. Det är tre tips som Skanskas medarbetare använder för att höja kvaliteten på sina möten som fungerar både för de fysiska och de digitala.

De är akademikernas drömarbetsgivare

Google, Apple, Spotify och Microsoft toppar listan när unga akademiker får välja sin drömarbetsgivare. Men strax under toppen finns företag som arbetar med hållbar utveckling.