Fackligt inflytande säkrat när Scania siktar mot börsen

0
1700
Facken vid Scania är nöjda över att ha säkrat platser i bolagsstyrelsen och att de avtal som man har tecknat kommer att gälla även i det nya bolaget. Foto: Mostphotos/Alexandr Chernyshov.

I torsdags beslutade Scanias ägare Volkswagen att lastbils- och bussverksamheten förbereds för en börsintroducering.
– Vi är positiva och ser på sikt att behovet av ingenjörskompetens ytterligare kan öka i Sverige, säger Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen i Södertälje.

Lastbils- och bussverksamheten inom Volkswagen, det vill säga svenska Scania och tyska MAN, är sedan flera år samlat i dotterbolaget Volkswagen Truck & Bus. I torsdags kväll tog Volkswagens styrelse beslutet att bolaget ska göras redo för en möjlig börsintroduktion.

Akademikerföreningen på Scania har under de förberedande förhandlingarna tryckt på för att den nya bolagsformen blir ett så kallt SE-bolag, ett europeiskt aktiebolag.

Lisa Lorentzon

– Vi har säkrat att vi har rätt till platser i bolagsstyrelsen och det har varit ett krav från vår sida. Det är nödvändigt för att kunna tillvarata våra medlemmars intressen, säger Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania i Södertälje.

Hon är också nöjd med beskedet att de avtal som de svenska fackförbunden har tecknat kommer att gälla även i det nya bolaget.

Beskedet att bolaget förbereds för börsen tycker akademikerna är ett positivt steg. VW Truck & Bus meddelar att de siktar på att bli en global champion i branschen. Det innebär konkret att vara ledande inom lönsamhet, global närvaro och innovation. Vägen dit handlar både om satsningar på nya produkter, nya tjänster och på att nå fler marknader.

Huvudkontoret för det nya bolaget kommer att placeras i München där VW Truck & Bus andra hälft MAN ligger i dag. München ska bli bolagets legala och administrativa säte men Södertälje kommer att bli sätet för den industriella verksamheten med forskning och utveckling, inköp och produktionsplanering.

Att ledningen för forskning och utveckling hamnar i Södertälje ser Lisa Lorentzon som naturligt.

– Förra året var Scania det bolag som fick flest patent godkända i Sverige, nästan 300. Det är ett tecken på den starka innovationskraften. Det steg som bolaget tar nu hoppas vi ska leda till fler investeringar för att vara med och transformera hela transportbranschen. På sikt kan det innebära ett ännu större behov av ingenjörer i Sverige, säger Lisa Lorentzon.

Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Debatt: Rösta i fullmäktigevalet!

Vart fjärde år är det val till Sveriges Ingenjörers Fullmäktige. Under april månad 2018 har Du som är seniormedlem i Sveriges Ingenjörer möjlighet att rösta i valet av 81 ledamöter till Sveriges Ingenjörers Fullmäktige....

Ove Rang är Akademikeralliansens nya ordförande

Under torsdagen valdes Ove Rang, förhandlingschef för offentlig sektor på Sveriges Ingenjörer, till ordförande i Akademikeralliansen. Uppdraget innebär att leda arbetet för bättre villkor för omkring 55 000 akademiker inom kommun- och landstingssektorn. Akademikeralliansen är...

Förbundet uppmanar till jobbyte

Löneökningarna blir ofta runt dubbelt så stora för dem som byter jobb som för dem som stannar kvar på samma jobb. Nu vill Sveriges Ingenjörer uppmuntra sina medlemmar att byta jobb oftare med en...

Så mycket ger inkomstförsäkringen

Arbetslösheten bland ingenjörer är rekordlåg. Av dem som ändå blir arbetslösa får de allra flesta, tack vare inkomstförsäkringen, ut cirka 80 procent av lönen. Inkomstförsäkringen är en av de viktigaste medlemsförmånerna som fackförbundet kan erbjuda....

På flexkontoret får vi mindre gjort

Flexkontor – en variant av så kallade aktivitetsbaserade kontor – är populära bland chefer, men produktiviteten kan gå ner jämfört med ett kontor där de anställda har egna rum. Och hur går det om...

Högskola, bransch och fack går ihop för utbildning av yrkesverksamma

Ingenjörer behöver stärka sin kompetens återkommande genom hela yrkeslivet. Men i högskolornas kursutbud vänder sig en väldigt liten del till yrkesverksamma ingenjörer. Nu har fack, högskola och arbetsgivare träffats för att ta tag i...

Varning för fake news

Vetenskap & Allmänhet lanserar, tillsammans med flera organisationer, den 14 april kampanjen ”Hur vet du det?" för mer fakta- och forskningsbaserade politiska beslut. Manifestationerna äger rum i Lund, Stockholm och Luleå. Falska nyheter och faktaresistens...

Fackligt inflytande säkrat när Scania siktar mot börsen

I torsdags beslutade Scanias ägare Volkswagen att lastbils- och bussverksamheten förbereds för en börsintroducering. – Vi är positiva och ser på sikt att behovet av ingenjörskompetens ytterligare kan öka i Sverige, säger Lisa Lorentzon, ordförande...

Rekordlåg arbetslöshet bland ingenjörer

Arbetslösheten för ingenjörer är just nu rekordlåg. I december 2017 var bara 1,1 procent av medlemmarna i Sveriges Ingenjörer arbetslösa, den lägsta nivån sedan före finanskrisen. Förändringarna av arbetslösheten för ingenjörer har de senaste 5...
Maria Norberg och Maria Paavola

”Teknikkvinnor har blivit det nätverk som vi själva saknade”

Vad gör man när man inte hittar den grupp på Facebook som man önskar sig? Ingenjören Maria Paavola startade en egen grupp. I dag driver hon tillsammans med kompanjonen Maria Norberg nätverket Teknikkvinnor med...