- Ingenjören - http://www.ingenjoren.se -

Så stöttar mentorerna chefer i att utvecklas

Hur gör man som ingenjör för att bli en bra chef och utveckla sitt ledarskap? Ett sätt är att skaffa en mentor. Här berättar två mentorer hur de stöttar chefer, vilka frågor cheferna tar upp och svaren de ger.

– Det viktigaste med att ha en mentor är att ha någon utomstående att prata med utan att behöva tänka på vad man säger, konstaterar Lena Sundsvik.

Lena Sundsvik
Lena Sundsvik

Hon har själv varit utvecklingschef inom fordonsbranschen och är nu egenföretagare och hjälper chefer med förändringsstöd. Hon har också varit mentor inom Sveriges Ingenjörers chefsmentorprogram två gånger.

De vanligaste frågorna hon får som mentor handlar om relationer till andra: Hur ska man förhålla sig till sina chefer? Hur påverkar man organisationen och hur ska man bete mig mot olika personer för att de ska lyssna?

– De adepter jag haft är drivna och vill mycket, då blir det en frustration när de inte tycker att de blir hörda, säger Lena Sundsvik.

Eva Snis
Eva Snis

För Eva Snis, som är avdelningschef på Ericsson och har varit mentor både inom Sveriges Ingenjörers chefsmentorprogram och på Ericsson, är det viktigt att styra upp arbetet för att nå de mål som adepten har satt upp.

– Ju bättre planerat varje möte mellan mentor och adept är, desto bättre. Sedan kan det alltid komma upp att ”Nu ska jag ha lönesamtal”, då pratar vi om det. Men annars tittar vi på målen och betar oss igenom dem: Hur har det gått sedan sist? Har det du gjort fungerat eller inte? Sedan har vi gått vidare till nästa punkt. Ju mer metodiskt vi jobbat, desto bättre styrning mot målet.

De mål som hennes adepter satt upp har bland annat varit:

Ett fjärde område som kan komma upp är lönesättning.

– Ingen chef får så stor pott att fördela. Hur motiverar man personalen ändå? Hur bygger man en historia om vad man tänkt och hur hanterar man missnöje med lönen?

Båda mentorerna vrider och vänder på frågorna tillsammans med adepterna. Tanken är att i första hand inte ge råd, utan hjälpa personen att själv komma fram till svaren.

– Jag öppnar med frågor: Finns det information som du behöver men inte har fått för att kunna förstå situationen? Vad beror det på i så fall? Det ger antingen insikt eller så får personen gå hem och göra annorlunda. Jag hjälper till så att personen vågar ifrågasätta, att få insikten att det är ok att ställa frågor, säger Lena Sundsvik.

– Jag ber alltid adepten att själv komma med lösningsförslag, och om de fastnar så ger jag förslag. Vi itereras oss fram, säger Eva Snis. Vi provar i 1-2 månader för att se om en åtgärd fungerar. En del saker klaras av på en månad, men annat behöver mer tid. Att ändra ett beteende går inte på tre veckor.

Här är mentorernas råd till den som är eller ska bli chef:

Eva Snis råd:

Lena Sundsviks råd:

Karin Thorsell