Konsultbolagets rekrytering blev en realityserie

4
8545
Traineerna i den första säsongen av traineerna.com.

Konkurrensen om talangerna fick konsultföretaget Forefront Consulting att prova ett helt nytt grepp. Rekryteringen till företagets traineeprogram blev en realityserie. Intresset blev över förväntan med 30 000 tittare per avsnitt.

Hur lockar man till sig de bästa, de som både har rätt kompetens och personlighet? Och hur får man fler kvinnor att söka? Inom teknikbranschen har konkurrensen om talangerna lett till nya oprövade rekryteringsvägar.

Forefront Consulting med närmare 350 medarbetare grundade 2012 ett traineeprogram för nyexaminerade, framför allt civilingenjörer. I takt med företagets tillväxt har programmet vuxit från tre till sexton trainees i två grupper med inriktning teknik- respektive verksamhetsutveckling. Rekryteringskanalerna har varit de traditionella: personliga möten på högskolornas arbetsmarknadsdagar, egna rekryteringsmingel och självklart sociala medier.

I företagsledningen startade förra året diskussioner om det fanns något mer, något nytt, något oprövat. Vad kunde man göra för att nå igenom bruset?

Peter Lundmark

–Det var vår marknadschef som fick idén att vi skulle göra en realityserie kring rekryteringsprocessen till traineeprogrammet. Min första kommentar var att han var galen men vi bestämde oss för att testa, säger Peter Lundmark, ansvarig för People & Culture på Forefront.

De första inspelningarna av traineerna.com startade under vårvintern för drygt ett år sedan och tittarna får följa kandidaterna, från deras första möte på Forefront i grupp och efter deras enskilda intervjuer till beskedet att de har blivit antagna. Bland de tio som till slut fick en traineeplats  är åtta civilingenjörer från Luleå i norr till Lund i söder.

Genom att filma och intervjua kandidaterna får tittarna se hur hela rekryteringsprocessen går till. Serien ger också en bild av hur cheferna på Forefront väger deras kompetenser och personligheter mot företagets behov och självklart berättar de sökande om sina känslor och förväntningar under hela processen.

Filmteamet besöker också kandidaterna hemma där de rotar i sina garderober och funderar över vad man tar på sig på en anställningsintervju. Totalt sex avsnitt har klippts ihop och i det sista har traineerna påbörjat sina uppdrag hos kunder.

Responsen från tittarna har blivit långt över Forefronts förväntningar. Från att ha hoppats på 1500 visningar per avsnitt har varje avsnitt haft över 30 000 visningar.

Peter Lundmark tror att serien har blivit så uppskattad därför att den inte är en reklamfilm för Forefront.

–Det hade inte alls blivit lika intressant. Trots att inspelningarna följer Forefronts rekryteringsprocess är serien spännande att följa för många fler, först och främst alla som är på väg att avsluta sina studier och ska söka sina första jobb. Traineerna.com ger en inblick i hur det kan gå till. Tittarna får vara med i rekryteringsprocessen utan att vara en av kandidaterna, säger Peter Lundmark.

Och hur många ansökningar har kommit in till årets traineeprogram som utökats med fler platser?

–Antalet ansökningar var i nivå med året innan men målet var inte heller fler ansökningar utan fler från rätt kandidater. Vi vill också öka andelen kvinnor och där har vi verkligen lyckats, säger han.

Bland de tio som antogs förra våren, den kull som säsong ett av serien följer, är sju kvinnor. I säsong två som spelas in just nu avslöjar Peter att elva av sexton är kvinnor.

–Vi tror att traineerna.com bidragit till ökad precision i vår träffbild. Serien följer kandidaterna men den visar också vad Forefront jobbar med och vad vi letar efter. På så vis har serien blivit en liten del av vår rekryteringsprocess.

Peter Lundmark märker tydligt att den generation som just nu söker sig ut på arbetsmarknaden ställer många andra frågor än om lön och arbetsuppgifter.

–Det handlar exempelvis om värdegrund, mångfald och hållbarhetsfrågor. Det är viktigt för den här generationen när de väljer arbetsgivare och i traineerna.com får vi också chansen att visa vad vi står för. En annan positiv effekt av serien är att vi har fått ansökningar från fler olika lärosäten än tidigare.

Säsong två av traineerna.com kommer att finnas på http://traineerna.com/
i mitten av oktober. Där får tittarna följa rekryteringsprocessen för årets kull men det blir också återseenden med de tio från den första säsongen.

Karin Virgin

4 KOMMENTARER

  1. Om det vore en stor efterfrågan på ingenjörer så skulle den här typen
    av rekryteringsprocess få svårt att hävda sig i konkurrensen.
    Företaget utnyttjar sin guldsits och kan verkligen lära känna gruppen
    av sökande.

    Får traineerna lön under filminspelningarna? Grattis till Forefront.
    Det finns redan idag ett överflöd av ingenjörer.

  2. Ja, det är ju inte förvånande att det skulle bli TV-format även av en sån här process. Och med den spännande utslagningsprocessen, vem ska vinna? Det skaver någonstans men det beror ju på att jag är en omodern människa med ideal som inte riktigt synkar med vår mediala värld där allt handlar om att synas.

  3. Svar till man:
    Som bolag tror vi att mångfald berikar oss och ger fler perspektiv på vår och våra kunders utveckling. Jämnare könsfördelning är en komponent i detta där vi på Forefront som helhet idag har 33% andel kvinnor. Vad gäller de vi anställer går vi strikt på rätt person där kön i sig inte är ett urvalskriterium. Däremot är vi stolta att de ansträngningar vi gör för ökad mångfald, inkludering och jämställdhet leder till ökat antal starka kandidater som inte är män. I fallet traineerekrytering som artikeln avser hade vi av antalet sökande 2017 en fördelning 41% unga kvinnor och 2018 låg siffran på 49%. Det är vi stolta över då andelen nyintagna kvinnor till ingenjörsprogam är 29% (2017). Vilka vi i slutändan väljer att anställa baseras på personlighet, drivkrafter, utbildning och erfarenheter. Och av dessa visade sig just i år 11 vara unga kvinnor. Nästa år kan siffran vara den omvända. Övriga delar i kommentaren lämnas obesvarade.

  4. Tycker de alltså att det är en bra fördelning med 70% kvinnor? Som de dessutom vill öka ännu mer.

    Bra att veta att man borde hålla sig borta från Forefront alltså…. Jag trodde faktiskt att vi hade kommit längre än att se till människors yttre attribut och könstillhörighet. Skrämmande utveckling. Speciellt när man även ser till hur skolresultaten mer och mer utfaller till tjejernas fördel. Pratet om jämställdhet har uppenbart gått från att handla om just jämställdhet till att handla om att pendeln ska sväng över till kvinnornas fördel. Oroväckande att inte fler reagerar, givet den debatt som hittills förts om att könstillhörighet inte borde spela någon roll.

Lämna ett svar till Man Avbryt svar

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Eleverna Brian Hildago, Villemo Rehn och Saga Metzola på Praktiska gymnasiet i Uppsala håller workshop om machokultur och normer. Här är det lärarnas tur att lyssna.

Här rustar elever varandra mot machokultur

När byggbranschen nu jobbar mot sexuella trakasserier görs det från olika håll. På Praktiska gymnasiet i Uppsala utbildar elever andra elever mot machokultur och för mångfald. Och diskuterar vad man gör om man möter...

Tröttheten minskar med åldern

Känner du dig trött och utarbetad? Se till att ge dig själv tid för återhämtning och trösta dig med att vi blir piggare med åldern. Torbjörn Åkerstedt är forskare på Karolinska Institutet och har specialiserat...

Ingenjörsbrist – men företagen lockar inte med hög lön

Är det brist på ingenjörer eller inte? Meningarna går isär. Vi hittade tre företag som upplever ingenjörsbrist: HiQ, Volvo Cars och Sigma IT. Men alla tre säger att lön inte är det primära de...
Man andas eller viskar i örat på en kvinna.

”Jag har blivit sexuellt trakasserad – vad gör jag?”

I Sverige har 42 procent av kvinnorna och 9 procent av männen utsatts för sexuella trakasserier, visar en undersökning från Folkhälsomyndigheten. Vad gör man om det händer på jobbet? Stina Kimstrand, ombudsman på Sveriges...

Bygger med solceller i väggarna

Intresset för solenergi växer snabbt i Sverige just nu och det kommer allt fler smarta lösningar med integrerad solcellsteknik. I Örnsköldsvik bygger den tidigare hockeyspelaren Markus Näslund ett flerfamiljshus med solceller i fasaden.  Intresset för...

Linda ska få Scanias nya kontor att fungera bättre

Kontor utan egna skrivbord är den stora trenden. Erfarenheterna varierar från katastrof till framgång. Civilingenjören Linda Rolfö har forskat kring aktivitetsbaserade kontor och vet vad som krävs för att medarbetarna ska trivas. Och kunna...

”Ergonomi handlar inte om sköna stolar – är en fråga om ledarskap”

Cecilia Berlin tycker att alla ingenjörer, inte minst chefer, måste känna till vad kroppen och hjärnan behöver för att mår bra. Nu har hon fått Sveriges Ingenjörers arbetsmiljöpris Levipriset för sina engagerande kurser i...
Campus Linköpings universitet

Våg av stölder på Linköpings universitet

I slutet av april började datorer och mobiltelefoner försvinna på Linköpings universitet. Efter ett antal åtgärder har stölderna nu minskat. Och både facket och säkerhetsavdelningen vill undvika att låsa fler områden på universitetet.   Totalt...

”Kan mitt extrajobb vara ett problem för min arbetsgivare?”

Det är inte ovanligt att anställda på högskola och universitet tjänar pengar på sin kompetens vid sidan av sin anställning. Men är du säker på att detta är ok för din arbetsgivare?  Alexander Bergfriedt Andersson...

Osäkra anställningar inom högskolan missgynnar kvinnor

En större andel kvinnor än män har tidsbegränsade anställningar på universitet och högskolor och det är vanligare att kvinnor är anställda på vikariat och visstid. Teknikområdet är inget undantag. Det visar Universitetskanslersämbetets siffror för...