- Ingenjören - http://www.ingenjoren.se -

Konsultbolagets rekrytering blev en realityserie

Konkurrensen om talangerna fick konsultföretaget Forefront Consulting att prova ett helt nytt grepp. Rekryteringen till företagets traineeprogram blev en realityserie. Intresset blev över förväntan med 30 000 tittare per avsnitt.

Hur lockar man till sig de bästa, de som både har rätt kompetens och personlighet? Och hur får man fler kvinnor att söka? Inom teknikbranschen har konkurrensen om talangerna lett till nya oprövade rekryteringsvägar.

Forefront Consulting med närmare 350 medarbetare grundade 2012 ett traineeprogram för nyexaminerade, framför allt civilingenjörer. I takt med företagets tillväxt har programmet vuxit från tre till sexton trainees i två grupper med inriktning teknik- respektive verksamhetsutveckling. Rekryteringskanalerna har varit de traditionella: personliga möten på högskolornas arbetsmarknadsdagar, egna rekryteringsmingel och självklart sociala medier.

I företagsledningen startade förra året diskussioner om det fanns något mer, något nytt, något oprövat. Vad kunde man göra för att nå igenom bruset?

Peter Lundmark

–Det var vår marknadschef som fick idén att vi skulle göra en realityserie kring rekryteringsprocessen till traineeprogrammet. Min första kommentar var att han var galen men vi bestämde oss för att testa, säger Peter Lundmark, ansvarig för People & Culture på Forefront.

De första inspelningarna av traineerna.com [1] startade under vårvintern för drygt ett år sedan och tittarna får följa kandidaterna, från deras första möte på Forefront i grupp och efter deras enskilda intervjuer till beskedet att de har blivit antagna. Bland de tio som till slut fick en traineeplats  är åtta civilingenjörer från Luleå i norr till Lund i söder.

Genom att filma och intervjua kandidaterna får tittarna se hur hela rekryteringsprocessen går till. Serien ger också en bild av hur cheferna på Forefront väger deras kompetenser och personligheter mot företagets behov och självklart berättar de sökande om sina känslor och förväntningar under hela processen.

Filmteamet besöker också kandidaterna hemma där de rotar i sina garderober och funderar över vad man tar på sig på en anställningsintervju. Totalt sex avsnitt har klippts ihop och i det sista har traineerna påbörjat sina uppdrag hos kunder.

Responsen från tittarna har blivit långt över Forefronts förväntningar. Från att ha hoppats på 1500 visningar per avsnitt har varje avsnitt haft över 30 000 visningar.

Peter Lundmark tror att serien har blivit så uppskattad därför att den inte är en reklamfilm för Forefront.

–Det hade inte alls blivit lika intressant. Trots att inspelningarna följer Forefronts rekryteringsprocess är serien spännande att följa för många fler, först och främst alla som är på väg att avsluta sina studier och ska söka sina första jobb. Traineerna.com ger en inblick i hur det kan gå till. Tittarna får vara med i rekryteringsprocessen utan att vara en av kandidaterna, säger Peter Lundmark.

Och hur många ansökningar har kommit in till årets traineeprogram som utökats med fler platser?

–Antalet ansökningar var i nivå med året innan men målet var inte heller fler ansökningar utan fler från rätt kandidater. Vi vill också öka andelen kvinnor och där har vi verkligen lyckats, säger han.

Bland de tio som antogs förra våren, den kull som säsong ett av serien följer, är sju kvinnor. I säsong två som spelas in just nu avslöjar Peter att elva av sexton är kvinnor.

–Vi tror att traineerna.com bidragit till ökad precision i vår träffbild. Serien följer kandidaterna men den visar också vad Forefront jobbar med och vad vi letar efter. På så vis har serien blivit en liten del av vår rekryteringsprocess.

Peter Lundmark märker tydligt att den generation som just nu söker sig ut på arbetsmarknaden ställer många andra frågor än om lön och arbetsuppgifter.

–Det handlar exempelvis om värdegrund, mångfald och hållbarhetsfrågor. Det är viktigt för den här generationen när de väljer arbetsgivare och i traineerna.com får vi också chansen att visa vad vi står för. En annan positiv effekt av serien är att vi har fått ansökningar från fler olika lärosäten än tidigare.

Säsong två av traineerna.com kommer att finnas på http://traineerna.com/ [1]
i mitten av oktober. Där får tittarna följa rekryteringsprocessen för årets kull men det blir också återseenden med de tio från den första säsongen.

Karin Virgin