Chalmers först med MOOC-micromaster om fordonsteknologi

0
3832
Chalmers har startat en MOOC-utbildning om självkörande bilar. Bilden är från Chalmers film om utbildningen.

För fem år sedan började Chalmers med MOOCar för att ”massutbilda” online. Nu tar man nästa steg. Som första universitet i världen erbjuder Chalmers MOOC-kurser som ska ge en komplett grund för att arbeta med självkörande bilar. Och man funderar också hur man ska kunna använda MOOC-formatet för kompetensutveckling inom AI.

Massive Open Online Courses, MOOC, är öppna kurser på nätet och ett sätt att utbilda tusentals människor utan att behovet av lärarinsatser ökar. Med MOOCar går det att gå kurser på framstående universitet världen över, oavsett var du befinner dig och när som helst på dygnet.

Chalmers började med MOOC-kurser 2013 under namnet ChalmersX. De första kurserna handlade om supermaterialet grafen, allmän hållbarhet, rymdteknik för att förstå jorden, hållbar logistik och hållbara system. I dag har nästan 100 000 personer deltagit i någon av Chalmers kurser.

Nu har man startat sin första micromaster – ett upplägg med sju kurser som kompletterar varandra. Ämnet är självkörande bilar, Emerging Automotive Technologies, och innehållet har utvecklats av Chalmers tillsammans med Volvo Cars, Volvokoncernen och Zenuity.

Maria Knutson Wedel
Maria Knutson Wedel

– Har du gått igenom de här sju kurserna, då har du mycket av den specifika kunskap du behöver för att jobba med det här, säger Maria Knutson Wedel, Chalmers vicerektor för utbildning och livslångt lärande.

Programmet vänder sig bland annat till yrkesverksamma som vill byta bransch. Det vänder sig också till dem som vill plugga fordonsteknologi på Chalmers, och de kommer att kunna tillgodoräkna sig kurserna inom programmet på något sätt.

Den första av de sju kurserna har redan börjat och handlar om drivlinor för fordon. Följande kurser behandlar elfordon och hybridfordon, trafiksäkerhet, sensorer, övervakning och beslutsfattande i autonoma trafiksystem.

​Kurserna tar 6-8 veckor var och man behöver lägga 10-20 timmar per vecka. Allt avslutas med en digital micromaster-examen. Kostnaden för hela programmet är $1260 USD, vilket täcker administration och verifiering av deltagarnas kunskaper.

Nu tittar Chalmers också vidare på att utarbeta MOOC-kurser om artificiell intelligens. Man tittar på hur behoven av kunskap ser ut där. Vad behöver företag för kunskap för att kunna ställa om till att använda AI?

– Det finns ett jättebehov av kompetensutveckling inom digitalisering, AI och självkörande bilar, och det är bråttom. Därför måste vi tänka nytt, säger Maria Knutson Wedel.

Hon berättar att det också går att kombinera MOOCarna med annan undervisning. Till exempel kan vissa kurser kombineras med kurser på plats på campus på Chalmers, vilket gör att det går att minska tiden på campus.

För företag kan kurserna kombineras med uppdragsutbildningar – att anställda går samma MOOC och att man sedan lägger till det som är specifikt för det företaget, eller att man erbjuder ett eget forum för deltagarna att diskutera avskilt från andra som går kursen.

Karin Thorsell

SENASTE NYTT

Heléne Robson

Sveriges Ingenjörer redo att agera när utredningen om strejkrätt blir klar

Regeringens utredning om strejkrätten skulle ha blivit klar till den 31 maj, men nu har slutdatum ändrats till 20 juni. På Sveriges Ingenjörer avvaktar man för att se hur förslaget blir – och är...
Riksdagslistor

Tio ingenjörer på riksdagslistorna i Gävleborg

Tio ingenjörer i Gävleborg finns med på riksdagslistor inför valet i höst. Hälften av dem bor i samma kommun - och det är inte Gävle. Det visar en genomgång som Ingenjören nu gör av...

Snart varannan damernas bland tekniska chefer i kommunerna

Ingenjör kvinna och chef. Den kombinationen är betydligt vanligare inom offentlig sektor än inom privat. Inom kommuner och landsting är nästan fyra av tio tekniska chefer kvinnor – betydligt högre andel än i privat...

Utmaning att beräkna vårfloden

Vattenregleringsföretagen har stort behov av hydrologiska och meteorologiska data för sina vårflodsprognoser, också från fjällområden där det är ont om mätstationer. I år kunde vårflödena lätt ha blivit övermäktiga. Björn Norell är hydrolog på Vattenregleringsföretagen....
Riksdagslistor

Bara ett parti har gotländska ingenjörer på riksdagslistan

Bara ett riksdagsparti har ingenjörer boende på Gotland på sin riksdagslista inför valet i september. Det visar en genomgång som Ingenjören nu gör av listorna för respektive län.  Det är Moderaterna som är ensamma om att...
Riksdagslistor

Sex ingenjörer i Dalarna på riksdagslistorna

Fem riksdagspartier i Dalarna har inte en enda ingenjör med på sina listor till riksdagsvalet i höst. Men tre partier har det. Det visar en genomgång som Ingenjören nu gör av listorna för respektive...
Sveriges Ingenjörers förbundsstyrelse

Åtta platser i styrelsen uppe för omval – nu vill valberedningen få förslag

I höst ska åtta personer väljas till Sveriges Ingenjörers styrelse. Och nu vill valberedningen få in förslag. Många förslag. ”Föreslå personer du har förtroende för – det räcker så. Man behöver inte ge en...

Digitalisering måste inte vara innovation

Nu kan medlemmar i Sveriges Ingenjörer vara med på inspirerande workshops för att fila på idéer för olika sätt att digitalisera verksamheten. Projektet heter Kickstart digitalisering och handlar lika mycket om att komma ikapp...
Riksdagslistor

Nio ingenjörer på Blekinges riksdagslistor

Nio ingenjörer i Blekinge finns med på partiernas riksdagslistor inför valet i september. Det visar en genomgång som Ingenjören nu gör av listorna för respektive län. Variationen är stor mellan partierna. Här är alla namn...

Glasögon ger expertblick

Det finns ett stort behov av kompetensöverföring inom högteknologisk industri, men mycket av kunskapen är omedveten och svår att lära ut. Med glasögon som registrerar bärarens fokus kan eleven låna expertens vana blick. Inom verkstadsindustrin...