Chalmers först med MOOC-micromaster om fordonsteknologi

0
4993
Chalmers har startat en MOOC-utbildning om självkörande bilar. Bilden är från Chalmers film om utbildningen.

För fem år sedan började Chalmers med MOOCar för att ”massutbilda” online. Nu tar man nästa steg. Som första universitet i världen erbjuder Chalmers MOOC-kurser som ska ge en komplett grund för att arbeta med självkörande bilar. Och man funderar också hur man ska kunna använda MOOC-formatet för kompetensutveckling inom AI.

Massive Open Online Courses, MOOC, är öppna kurser på nätet och ett sätt att utbilda tusentals människor utan att behovet av lärarinsatser ökar. Med MOOCar går det att gå kurser på framstående universitet världen över, oavsett var du befinner dig och när som helst på dygnet.

Chalmers började med MOOC-kurser 2013 under namnet ChalmersX. De första kurserna handlade om supermaterialet grafen, allmän hållbarhet, rymdteknik för att förstå jorden, hållbar logistik och hållbara system. I dag har nästan 100 000 personer deltagit i någon av Chalmers kurser.

Nu har man startat sin första micromaster – ett upplägg med sju kurser som kompletterar varandra. Ämnet är självkörande bilar, Emerging Automotive Technologies, och innehållet har utvecklats av Chalmers tillsammans med Volvo Cars, Volvokoncernen och Zenuity.

Maria Knutson Wedel
Maria Knutson Wedel

– Har du gått igenom de här sju kurserna, då har du mycket av den specifika kunskap du behöver för att jobba med det här, säger Maria Knutson Wedel, Chalmers vicerektor för utbildning och livslångt lärande.

Programmet vänder sig bland annat till yrkesverksamma som vill byta bransch. Det vänder sig också till dem som vill plugga fordonsteknologi på Chalmers, och de kommer att kunna tillgodoräkna sig kurserna inom programmet på något sätt.

Den första av de sju kurserna har redan börjat och handlar om drivlinor för fordon. Följande kurser behandlar elfordon och hybridfordon, trafiksäkerhet, sensorer, övervakning och beslutsfattande i autonoma trafiksystem.

​Kurserna tar 6-8 veckor var och man behöver lägga 10-20 timmar per vecka. Allt avslutas med en digital micromaster-examen. Kostnaden för hela programmet är $1260 USD, vilket täcker administration och verifiering av deltagarnas kunskaper.

Nu tittar Chalmers också vidare på att utarbeta MOOC-kurser om artificiell intelligens. Man tittar på hur behoven av kunskap ser ut där. Vad behöver företag för kunskap för att kunna ställa om till att använda AI?

– Det finns ett jättebehov av kompetensutveckling inom digitalisering, AI och självkörande bilar, och det är bråttom. Därför måste vi tänka nytt, säger Maria Knutson Wedel.

Hon berättar att det också går att kombinera MOOCarna med annan undervisning. Till exempel kan vissa kurser kombineras med kurser på plats på campus på Chalmers, vilket gör att det går att minska tiden på campus.

För företag kan kurserna kombineras med uppdragsutbildningar – att anställda går samma MOOC och att man sedan lägger till det som är specifikt för det företaget, eller att man erbjuder ett eget forum för deltagarna att diskutera avskilt från andra som går kursen.

Karin Thorsell

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Barn demonstrerar för klimatet

Ingenjörer stöttar Greta Thunberg och hennes supporters

Det är inte bara Greta Thunberg som demonstrerar för klimatet på fredagar. I den globala manifestationen den 24 maj deltar också föreningen Ingenjörer för miljön. ”Det är inte bara något för ungdomar, utan för...

Sveriges ingenjörer sticker ut i granskning av fackförbund

Nyligen publicerade TCO:s tidning Arbetsvärlden listor med löner och arvoden för förbundsdirektörer, kanslichefer och ordföranden i fackförbunden. Sveriges Ingenjörer finns både i toppen och botten. Läs listorna och kommentarer. I Arbetsvärldens sammanställning hamnar Sveriges Ingenjörers...
Fingrar som pekar mot en man.

”Hjälp! Jag är anklagad för sexuella trakasserier!”

”Hjälp, jag är anklagad för sexuella trakasserier. Ska jag bli av med jobbet nu?” Den frågan får Sveriges Ingenjörers rådgivning ibland. Här berättar ombudsman Friedrich Heger hur det brukar fungera och vad förbundet svarar....

Trenden har vänt: Nu satsar Sony i Lund

Efter år av tuffa neddragningar kommer nu ett positivt besked till Sony Mobile i Lund. Företagsledningen vill ta vara på den spetskompetens som finns i Lund och satsar på ett globalt forsknings- och utvecklingscentrum...

Hög tid att nominera till Polhemspriset

Känner du en ingenjör som borde få uppmärksamhet för sin idérikedom? Skicka då in en nominering till Polhemspriset. "Det är ett pris som hyllar ingenjörskonsten", säger Bo Olsson, ordförande i nomineringskommittén. Polhemspriset är Sveriges äldsta...
ÅF Pöyrys vd Jonas Gustavsson tillsammans med sin Advisory board: Azra Malagic, Linnea Bendrot, Filippa Rexed och Sheva Rostam.

Är inte 23 år längre – ÅF:s vd tar råd från ingenjörsstudenter

Under ett år har fyra teknologer varit rådgivare åt ÅF Pöyrys vd. De tycker att arbetsgivare som vill anställa unga ingenjörer behöver lyssna på vad unga vill. Här är deras råd. Ingenjören träffar tre...

Zenuity har rekryterat hundratals ingenjörer – ser ingen ingenjörsbrist

Zenuity är företaget som har vuxit från 200 till 650 anställda på två år och som fortfarande rekryterar. 95 procent av medarbetarna är ingenjörer. – Vi känner inte av någon ingenjörsbrist, säger Louise Bichler,...

”Kollektivavtal, vad är poängen med det?”

"Vad är poängen med kollektivavtal. Det finns väl lagar som reglerar sådant?". Malin Bjerkhede, ombudsman på Sveriges Ingenjörer, förklarar vad du bör se upp med om ditt företag saknar kollektivavtal. Min arbetsgivare saknar kollektivavtal. Vad...

Distrikt Värmland ordnar innovationsmingel och AI-föreläsning

Många ingenjörer i Värmlandsregionen är data- eller IT-ingenjörer och i skogsindustrin finns många småföretagare. Därför satsar distrikt Värmland på ett innovationsmingel och en AI-föreläsning under hösten. Nu vill man få mer fart på distriktsverksamheten.  Per...

Konjunktur på högvarv, men ingenjörer får inte del av framgången

Konjunkturen är fortsatt stark inom de ingenjörstäta företagen och potentialen att öka innovationskraften är stor nu när ekonomin går bra. Trots det har få företag ett belöningssystem kopplat till innovationer och många medarbetare upplever...