Vinnare i FUM-valet: ”Vi har tagit det fackliga arbetet till en ny nivå”

0
4820

Valet till ingenjörsfullmäktige blev en framgång för de stora industriföretagen. Den största vinnaren blev Ericsson men även AB Volvo och Volvo Cars gick framåt. Den nystartade listan på Scania tog fyra mandat. Valdeltagandet blev där-emot lågt. Bara 6,7 procent av medlemmarna röstade, samma nivå som vid det förra valet.

Läs hela valresultatet här: Sju ökade och nio backade i fullmäktigevalet

Den största framgången i årets val gjorde Ericssonlistan som fick 962 röster och ökade från 5 till 9 mandat. Per Norlander, ordförande för Akademikerföreningen på Ericsson i Linköping, tror att så många medlemmar där har röstat därför att de ser det starka inflytandet från facket.

Per Norlander. Foto: Ingenjören
Per Norlander. Foto: Ingenjören

–Vi har tagit det fackliga arbetet till en ny nivå och blivit mer relevanta för medlemmarna. Nu pratar vi om Ericssons strategi och vad som krävs för att företaget ska utvecklas åt rätt håll, frågor som man normalt bara hör vd:n prata om. Det här är något nytt och jag tror att medlemmarna kan koppla det fackliga arbetet här på Ericsson till förbundets arbete och ända upp till nästa nivå, en strategi för hela AB Sverige, säger Per Norlander.

Han påpekar att det fackliga engagemanget bland medlemmarna i Sveriges Ingenjörer på Ericsson inte bygger på missnöje utan snarare tvärtom. Att facket kan vara med och påverka viktiga beslut på Ericsson har haft betydelse också för valet till fullmäktige.

– Nu skriver vi historia genom att förmå företaget att sluta varsla och välja kontinuerlig omställning istället. Det här är något helt nytt och det fackliga engagemanget här på Ericsson kommer från vad vi har gjort, inte vad vi har sagt, säger Per Norlander.

Under vintern och våren har lönerevisionerna vid flera stora industriföretag strandat. Företagsledningarna har inte velat dela med sig av rekordvinsterna i form av högre löner till ingenjörerna och på flera företag, bland andra Scania och AB Volvo, har akademikerföreningarna skrivit debattartiklar och gjort sina röster hörda i media. Möjligtvis kan det också ha stärkt det lokala fackliga engagemanget och intresset för att rösta i valet till fullmäktige.

Den enda nybildade listan inför årets val till ingenjörsfullmäktige kallar sig Ökat lokalt inflytande och består av representanter från Scania. De lyckades få 4 mandat och Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania, är glad men inte överraskad.

Lisa Lorentzon

–Vi tar med oss de frågor som vi driver lokalt på Scania, de frågor som våra medlemmar har velat att vi ska fokusera på, säger hon.

En av dessa handlar om att stärka de lokala klubbarna.

–Hur säkerställer vi att förbundet styrs av medlemmarna? Här tror vi förbundet behöver moderniseras, säger hon.

Andra frågor som Scania vill driva är ingenjörernas löner, ett hållbart arbetsliv, och mer inkluderande arbetsplatser.

–Det handlar om att främja mångfald och jämställdhet. Facket har en stark roll och ett ansvar för att vi ska lyckas och vi kan inte bara sitta på åskådarplats, vi måste komma med egna förslag, säger Lisa Lorentzon.

Hon tror att Scanias framgångar i valet till ingenjörsfullmäktige beror på en kombination av akademikernas arbete och det faktum att medlemmarna känner sina kandidater.

–Vi har kampanjat i medlemsutskick och på sociala medier och förklarat varför det är viktigt att rösta. Många av de 2500 ingenjörer som är medlemmar i Sveriges Ingenjörer vet vilka vi är och det har självklart bidragit till valresultatet, säger Lisa Lorentzon.

Ledamötena i Sveriges Ingenjörers nya fullmäktige tillträder den första augusti och årets möte äger som vanligt rum i november.

Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

KTH och Chalmers sticker ut i granskning av nyanställdas ålder

De flesta som får jobb inom högskolan är mellan 30 och 50 år. På KTH, Chalmers och Linköping är omkring hälften av alla nyanställda under 30 år.

Dra nytta av rekryterarens knep i jakten på nytt jobb

Vill du vidare i karriären? Den nya tjänsten Fråga rekryteraren kan ge dig goda råd och smarta tips på vägen till ditt nya jobb.
Sverige

Så mycket skiljer sig ingenjörers löner

Hur mycket skiljer lönen mellan ingenjörer som är chefer och de som inte är det? Mellan storstäder och övriga landet, privat och offentlig sektor och mellan civil- och högskoleingenjörer? Det får du svar på här.

Gör testet som mäter din trötthet

Hur trött känner du dig efter jobbet? Gör Sahlgrenska sjukhusets test som ger svar på din situation. Isolering vid hemarbete är en riskfaktor för trötthet.

Klarar du dig om du blir arbetslös?

Gör en riskanalys, se över din budget och testa kriståligheten för just din ekonomi. Det är tre bra tips för att slippa känna oro.

”Utan oss stannar sjukhusen”

När coronapandemin belastade sjukvården till bristningsgränsen arbetade också medicinteknikerna långa pass, ofta nära smittade patienter. Men i mediabevakningen har de hamnat i skuggan.

Högskolor tar fram utbildningar för ingenjörer i industrin

Tretton lärosäten har tillsammans tagit fram digitala utbildningar för yrkesverksamma ingenjörer inom industrin. Efter årsskiftet kan 1 000 utbildningsplatser bli tillgängliga.

Göteborgs första stadsbonde är en ingenjör

Klara Hansson är stadsbonde i Göteborg. "Jag inser att jag har stor nytta av mina ingenjörskunskaper i det jobb jag har nu" berättar hon.
Hemarbetsplats

Tänk på ljuset på (hemma)kontoret

Får kökslampan eller mysbelysningen fungera som arbetslampor när du jobbar hemma? Här ger synergonomen Per Nylén råd för hemmakontoret och kontoret. 

Ställ krav på din arbetsmiljö i hemmet

"Det är inte rimligt att anställda själva står för kostnaden att anpassa en arbetsplats i hemmet för en god arbetsmiljö" säger Magnus Skagerfält, sakkunnig på Sveriges Ingenjörer.