- Ingenjören - http://www.ingenjoren.se -

”I motvind lyfter draken”

Magnus Sundemo blev kallad Volvotaliban av en av Volvo Cars vd:ar. Kanske var det för hans engagemang och okonventionella sätt att kämpa fackligt. Efter 39 års anställning ger den före detta fackordföranden ut en bok om spelet bakom kulisserna på Sveriges kanske mest kända företag.

Han ansågs vara obstinat. Som nybliven mellanchef på Volvo personvagnar i Göteborg motsatte sig Magnus Sundemo att skickliga medarbetare blev uppsagda, helt i onödan som han såg det. Trots det, eller kanske just därför, blev han 1992 invald i styrelsen för det lokala ingenjörsfacket. Strax därefter fick den dåvarande fackordföranden jobb utomlands, och när ingen annan ville ha uppdraget, valdes Magnus till posten.

I boken Sanningen om Volvo berättar Magnus Sundemo på 300 sidor om hur han med en blandning av engagemang och ett slags facklig gerillataktik har stridit för de anställda och för ett livskraftigt Volvo Cars.

Ett av de centrala begreppen för Magnus Sundemo är det han kallar för Volvoandan.

– Den handlar om att se till helheten och lagets prestation före personlig vinning. Medarbetarskapet är centralt i Volvoandan, säger han. Man har ett ansvar. Om något inte är bra så försöker man se det och agera, även om man inte är formellt ansvarig. Men i begreppet finns det också en omtanke om varandra, och till att producera så säkra och gröna bilar som det bara går.

Efter att ha läst maskinteknik på Chalmers, precis som sin far och sina två äldre bröder, började han jobba på Volvo 1979. Han visar runt fotografen och Ingenjörens reporter bland de olika modellerna på Volvos eget museum. Ett av de allra första uppdragen var att med en tidig version av datorstöd konstruera avgassystemet på herrgårdsvagnen Volvo 760.

Ett av de första jobben var att utforma 760:ans avgassystem. Magnus jobbade då i ett tidigt CAD-system. Foto: Jonas Lindstedt

– Det handlade bland annat om att det inte fick vara något lågfrekvent brum i kupén. Jag kan ju fortfarande höra på en 760 hur avgassystemet mår, säger han och skrattar.

Men boken handlar huvudsakligen om sammandrabbningarna och vägvalen inom företaget, det som skett bakom rubrikerna. Själv skriver Magnus Sundemo att ”I motvinden lyfter draken”. Författaren berättar hur han i spetsen för facket har utmanat företagsledningar, stöttat medarbetare och även letat finansiärer för egna initiativ. Samtidigt berättar han om företagets utveckling från förlusttyngd producent av bensinslukande storbilar till vinstmaskin med allt grönare ambitioner.

Som nybliven fackordförande 1993 hamnade han genast i hetluften när han ledde det fackliga motståndet mot affären med Renault. Han såg en mängd problem med samgåendet, där Renaults representanter skröt med att de inte behövde Volvo, men att Volvo behövde dem. Men i stället för att bara säga nej, ledde Magnus en grupp som tog fram en alternativ plan, där Volvo skulle stå på egna ben. Den alternativa planen, med den då nya Volvomodellen 850 i centrum, väckte intresse bland både chefer och medarbetare, och Magnus Sundemo är övertygad om att ingenjörernas koncentrerade motstånd hade stor betydelse för att affären avblåstes 1993.

När Volvo sex år senare såldes till Ford, gick det så snabbt att de anställda inte hann samla ihop något motstånd. Då var Magnus Sundemo inte heller längre fackligt engagerad. Fords hårda centralstyrning och sparprogram kvävde en stor del av innovationsförmågan på Volvo och resultatet blev katastrofalt. Efter en tid under Fords ledning föll Volvos resultat som en sten.

I boken Sanningen om Volvo berättar Magnus Sundemo om hur facket kan, och bör, utmana direktörerna. Foto: Jonas Lindstedt

När Ford efter ett decennium skulle sälja Volvo var Magnus tillbaka på ingenjörernas ordförandepost, nu som heltidsanställd för uppdraget. Han startade då Konsortium Jakob. Tanken var att de anställda på Volvo själva skulle styra företaget, med hjälp av starka finansiärer. Han träffade potentiella investerare i både Europa och USA, men till slut, 2010, stod ändå kinesiska Geely som köpare.

Var det kanske naivt att tro att ni skulle få ihop tillräckligt med pengar till Konsortium Jakob?

– Tja, det är möjligt, men jag tror ändå att vi väckte respekt hos Geely, säger han i dag. De såg att vi ville kämpa för företagets bästa, att vi var hängivna medarbetare.

Geelys ordförande Li Shufu, sade öppet att affären aldrig skulle bli av om inte facket sade ja. Magnus Sundemo fick personligen frågan av ordförande Li, och då hade facket redan fått igenom sina viktigaste krav för att gå med på en affär med Geely.

– När man träffar de där storgubbarna är det lätt att känna sig liten, säger Magnus Sundemo. Men ofta är de lika osäkra som en själv. Även den som har formell makt kan vara osäker på hur han ska spela sina kort.

Som facklig ledare har han flera gånger agerat okonventionellt. Under neddragningarna i samband med krisen 2008 bad Akademikerfacket alla medlemmar att skicka in sina cv:n. Ledningen hade inte kunskap om vad de olika ingenjörerna faktiskt kunde, och det slutade med att fler ingenjörer än väntat fick nya jobb inom företaget i stället för att bli uppsagda.

Men då hade miljödebatten tagit fart på allvar och nu kom Magnus Sundemo och Akademikerklubben med en ännu mer utmanande idé: att starta ett inofficiellt utvecklingsarbete, så kallat skunk work, för att få ner utsläppen från de stora och törstiga modellerna till miljöbilsnivå. Det var en svår utmaning, inte minst eftersom företagets ordinarie utvecklingsorganisation hade dömt ut det som omöjligt.

– Mindre modeller som C30 fanns i den bränslesnålare miljöbilsvarianten, men ingen av de stora bilarna. Vi utmanade medlemmarna i facket att jobba med nya idéer på luncher och kvällar. Jag vet inte hur många idéer som till slut kom därifrån men vi spred idén att vi brydde oss om företaget och bilarnas utsläpp.

Ansträngningarna ledde till slut till att även S80 och V70 började tillverkas som miljöbilar – med ökad försäljning som resultat. Volvobilarnas törst hade sannolikt också bidragit till att företaget hade halkat ner på listan över attraktiva arbetsgivare.

Hur viktigt är förtroendet från svenska folket för ett företag som Volvo Cars?

– Det är otroligt viktigt, säger Magnus Sundemo. Hemmamarknaden är avgörande. Vi som jobbar här behöver känna att våra grannar tycker att vi är ett bra företag. Det gör oss duktigare och modigare. Och så blir vi en mer attraktiv arbetsgivare. 2008 låg vi långt ner på listan, men nu ligger vi i topp igen.

P1800, den sportiga förebilden till Magnus eget favoritprojekt står i Volvomuseet. Foto: Jonas Lindstedt.

Magnus Sundemo hade också ett eget favoritprojekt. I flera år jobbade han tillsammans med den tekniske specialisten Lars Stenvall på en bakhjulsdriven konceptbil med motorn placerad i mitten av bilen. Med motorn placerad så kunde de få fram en bil som liknade den berömda P1800-modellen, sportbilen som blev känd genom tv-serien Helgonet med stjärnan Roger Moore i huvudrollen. De tillverkade några exemplar, men projektet lades ner.

Om författaren

Magnus Sundemo jobbade på Volvo Cars i 39 år. Han var konstruktör, linjechef och projektledare, och ledde bland annat arbetet med konceptbilen XC60 Concept. Han gjorde sig också känd som stridbar ordförande för Akademikerföreningen på Volvo Cars 1992-1994 och 2007-2016.

Boksläpp för Sanningen om Volvo: kl 9 den 21 maj i Volvohallen i Göteborg, den 23 maj på restaurang Oxen i Stockholm [1] och den 24 maj på Handelshögskolan i Göteborg [2].

– Problemet var väl, säger Lars Stenvall, att vi svarade på en fråga som ingen hade ställt.

Men Magnus Sundemo konstaterar i efterhand att många idéer från den konceptbilen har levt kvar i Volvos nya prestandamodeller Polestar.

Han är glad över att Volvo har gått framåt under Geely, men drömmen om ett fristående Volvo behåller han, och han efterlyser mer visionära idéer från fackförbunden om gemensamt ägande.

Vilka har varit dina stoltaste ögonblick som facklig ordförande?
– Det är när jag har kunnat hjälpa medlemmar som har råkat ut för personliga kriser. De har tappat riktningen i livet, men så har vi hjälpt dem på fötter till ett nytt jobb och så fungerar livet igen. Eller när en människa har blivit en icke önskvärd person av arbetsgivaren, då kan facket göra stor skillnad.

Vad är din viktigaste erfarenhet som facklig ledare på Volvo?
– Att våga utmana de högsta cheferna genom att ställa även strategiska frågor, att våga agera utanför ramarna. I någon mån är det en skyldighet för ingenjörsfacket, med den kunskap vi har om företaget. Detta gäller åtminstone i ett teknikföretag som Volvo. Det gör också att ingenjörerna i sådana företag har en alldeles unik roll.

Sture Henckel

Magnus Sundemo tycker att ingenjörerna i ett teknikföretag genom sin kunskap också har ett särskilt ansvar. Foto: Jonas Lindstedt