Högskola stoppade kränkande kursvärderingar

2
1972
Bild: ksana-gribakina/Thinkstock

På Högskolan Väst har flera lärare fått kränkande omdömen i kursvärderingarna. Enligt Ragnar Håkansson, chef för högskolans akademi- och ledningsstöd, har problemen kommit smygande i och med digitaliseringen. Men efter att problemet uppmärksammats, har högskolan ändrat enkäterna.

Ragnar Håkansson

Vad är det som har hänt egentligen?
– Jag misstänker att det här fenomenet med kränkande omdömen i kursvärderingarna är något som finns på fler lärosäten. I våra kursvärderingar förekom det lite för ofta att studenterna skrev kränkande, nedsättande och ovidkommande kommentarer om lärarna.

Hur har de kommentarerna sett ut?
– Det kan vara att studenter kommenterar klädsel eller olika företräden hos läraren, eller namnger att den eller den personen är inkompetent eller liknande. Man gör det anonymt och i dagens mediesamhälle är det många som passar på att uttrycka sig svepande och snabbt. Det känns igen från sociala medier och tidningarnas kommentarsfält. Det har inte förekommit i alla kurser, men ändå för ofta för att vara bekvämt. Tanken är ju att kursvärderingar ska vara konstruktiva, och det här är sådant som tar bort glädjen i läraruppdraget.

Hur länge har ni haft de här problemen?
– Jag har varit med ganska många år, och jag tror att det har att göra med digitaliseringen. Det har kommit smygande. Den här typen av kommentarer förekom inte när man hade papper i klassrum.

Vad har ni vidtagit för åtgärder?
– I januari i år tog vi bort möjligheten med fritextsvar. Vi behöll bara ikryssning av frågor med fasta svarsalternativ. Det innebar att möjligheten att komma med påståenden försvann.

Gör ni utvärderingar efter varje kurs?
– Vi är skyldiga att genomföra en kursvärdering efter varje kurs. Men studenterna är inte skyldiga att fylla i dem. Hos oss är det väl ungefär 30 procent som fyller i dem, och då är det svårt att veta: är det ett genomsnitt eller är det missnöjda eller positiva studenter som skriver? Det kan man resonera om, men när svarsfrekvensen går ner tar man inte lika allvarligt på det.

Se tidigare artikel

Se även artikeln om Chalmers som också har brottats med problemet.

Skulle man inte kunna göra utvärderingarna med papper?
– Vi har faktiskt diskuterat det. Papper och penna är nog bra, men samtidigt är det svårt gå tillbaka till något man lämnat. Det skulle bli ytterligare arbetsuppgifter för lärarna med hanteringen. Vi ska ju tillhandahålla svaren, och det måste vara tydligt.

Hur ska man åstadkomma det?
– Vi måste ju ta det här på allvar och försöka göra nåt positivt av det. Studenterna behöver känna att lärarna tar ansvar, och att den enskilde studentens röst spelar roll. Det är nog en nackdel med digitaliseringen, att det lätt blir alldeles för opersonligt både för läraren och för den enskilda studenten.

Genomför ni några andra förändringar?
– Vi introducerar en ny lärplattform nu till hösten. Förr i tiden var ju undervisningen i klassrummen med papper o dialog. I dag är det mycket undervisning även vid sidan av med den nya tekniken. Man laddar ner filmer, diskuterar i grupper och så vidare.

Kan den nya lärplattformen även underlätta för bättre kursvärderingar?
– Ja, den nya lärplattformen kan användas även till kursvärderingarna. Där är vi inte framme än, men det finns möjligheter.

Sture Henckel

2 KOMMENTARER

  1. I agree with Eva. I was a student, and now a teacher. Students in universities are adults, most of them are very rational and fair. Their opinions deserve to be respected and heard. Students’ attacking comments on teachers do exist, but not majority. If majority, the problem might be from teachers side. If students’ comments are removed, bad teachers can remain, while good teachers are not recognised.

    We blame students’ negative comments. If some particular teachers did bad job, who can protect our kids’ right to educate well without transparent comments?

  2. Jag är anställd på ett universitet och undervisar ibland. Jag har även varit student och där hade vi den kanske ovanliga lösningen att ett par studenter i varje årskurs skötte om kursvärderingen som gjordes på papper eftersom detta var några år sedan. För det första kan jag säga att personangrepp i kursvärderingar inte alls är ett nytt fenomen, det har förekommit tidigare även med värderingar på pappersblanketter. För det andra tycker jag att det är dumt att ta bort möjligheten att lämna fria kommentarer. Det är ofta de som ger information om vad som kan förbättras i kursen. Om man vill undvika kränkande kommentarer från anonyma studenter är det bättre att ha en diskussion om syftet med kursvärderingen och att den är till för att förbättra kvaliteten på utbildningen vilket bör gagna alla studenter.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Coachning

Ingenjörer coachas om allt från kroppslukt till starka sidor

Inom idrott kan en coach utmana och peppa människor att utvecklas. Och samma sak gäller i karriären. Genom frågor och att läsa mellan raderna kan coachen guida till väldigt skilda insikter – från kroppslukt...

Byggnadsingenjörer för krisberedskap efterlyses

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, efterlyser byggnadsingenjörer som kan tänka sig att ingå i den nationella beredskapsstyrkan. Det är en satsning för att förstärka beredskapen vid exempelvis naturkatastrofer eller terrordåd. Tidigare var verksamhetsområdet Sök...

På GKN Aerospace har ett poängsystem ersatt löneboxarna

GKN Aerospace i Trollhättan har sedan länge övergett systemet med löneboxar för att istället satsa på en lönestruktur som synliggör medarbetarens kompetens, prestation och utveckling. De stora fördelarna är ökad transparens, mer konstruktiva dialoger...
Ordmoln med kompetenser

Här är de vanligaste orden när arbetsgivare söker ingenjörer

Nästan hälften av platsannonserna där arbetsgivare söker ingenjörer har med kravet på eftergymnasial examen. Och runt en fjärdedel efterfrågar att ingenjören är driven eller samarbetsvillig. Det visar en genomgång av över 700 platsannonser. Det är...

Besvärliga anställda ger chefer problem som de inte kan lösa

De flesta har säkert haft kolleger som på något sätt utgör ett problem. Forskaren Kristina Sutter Beime har doktorerat på ”avvikande anställda” och sorterat dem i fyra kategorier. En av dem ger cheferna en...

Gränslöst arbete utmanar arbetsmiljöarbetet

Otydligt ansvar, minskat inflytande och bristande samverkan. I internationella företag där medarbetarna är spridda över nationsgränserna kan det vara svårt att driva ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Det framkommer av den förstudie om arbetsmiljö i internationella...
Domare håller upp rött kort

Studie ska visa ohövligt beteende bland ingenjörer

Nu i dagarna skickas en enkät om ohövlighet i arbetslivet ut till 5 000 medlemmar i Sveriges Ingenjörer. Studien är ett samarbete mellan Lunds Universitet och Sveriges Ingenjörer och ska visa hur vardagliga, negativa beteenden...

”Distriktens uppdrag behöver bli tydligare”

Familjedag, teknikläger och nätverksträffar. Sveriges Ingenjörers distrikt i Skåne präglas av ett stort engagemang för ingenjörsyrket. Med sex nya medlemmar i styrelsen och många aktiviteter på agendan ser ordförande Håkan Gül fram emot nästa...

Uppsagda tjänstemän kan få studiestöd

Ekonomiskt stöd som ger 70 procent av lönen för den som blivit uppsagd. Det är ett av flera nya villkor i omställningsavtalet för privatanställda tjänstemän som börjar gälla nu. PTK och Svenskt Näringsliv har kommit...
Skakar hand på jobbintervju

Ingenjörer – tänk på det här på anställningsintervjun

Sedan i höstas kan medlemmar i Sveriges Ingenjörer få träna på anställningsintervjuer med professionella rekryterare. Här ger en av rekryterarna råd om vad du ska tänka på – och avslöjar vad många ingenjörer missar....