Knocka inte arbetsgivaren med cv:t – här är ingenjörernas vanligaste missar

0
11452
Långt cv
Foto: Aleksandr Davydov/ Mostphotos

Det ideala cv:t är tydligt, visar vad du har för kompetens och vad det tillför att anställa just dig. Men många gör missar i sitt cv. Här är de vanligaste felen som dyker upp i Sveriges Ingenjörers cv-granskning – och hur du undviker dem.

1. Oprofessionella foton

Det är bra att ha ett foto på dig själv i cv:t – gärna ett där du ler. Men förvånansvärt många har dåliga foton: mörka, med rörig bakgrund eller där andra är med på bilden. Grunden är alltså: välj ett bra foto på bara dig, med neutral bakgrund och hyfsat ljus.

2. För långt

Särskilt bland seniora ingenjörer har många svårt att banta ner sitt cv och tar med allt – varenda endagskurs. Prioritera i stället det som är viktigast. Grunden är att erfarenheter ska presenteras kort och koncist och att fokus är på resultat – vad man bidragit till i verksamheten. Gör helst inte cv:t längre än två sidor.

3. För kort

Bland personer med kort erfarenhet kan cv:t i stället vara för kort. Tänk på att det då är ok att ta med andra meriter, till exempel ideellt arbete.

4. Alltför kreativ layout

Det är bra om ett cv sticker ut, men en del cv:n kryllar av symboler och olika, svårlästa typsnitt. Så se till att det inte blir en för kreativ layout. Grunden är att cv:t ska vara luftigt och välskrivet. Använd typsnitt som är lättlästa både på papper och skärm. Ett sätt att sticka ut som också ger tydlighet kan vara att markera rubriker i någon färg.

5. Fel ordning

Börjar du cv:t med ditt första jobb, följt av andra jobbet? Då behöver du ändra. Ett cv ska ha omvänd kronologisk ordning – alltså senaste jobbet först, sedan det näst senaste och så vidare.

6. Samma cv till alla

Till skillnad från en Linkedin-profil kan ett cv anpassas för varje jobb du söker. Det handlar i första hand om att ha en inledande text i cv:t – tre-fyra meningar där du lyfter fram de erfarenheter, tidigare resultat och personlighet som matchar just det här jobbet. Gå igenom annonsen och använd gärna nyckelord därifrån.

7. För odetaljerat

Samtidigt som cv:t ska vara kort ska det ge en bra bild av vad du jobbat med. Har du haft budgetansvar – skriv hur stor budgeten var. Har du varit chef – skriv för hur många. De flesta arbetsgivare är inte så kända, så beskriv kort vad det är för företag du jobbat på och vad du hade för ansvarsområde där.

8. Alltför privat brev

Förutom cv:t så går cv-granskarna också igenom det personliga ansökningsbrevet. De vanligaste felen där är att brevet är för långt och att det handlar för mycket om vem man är privat. Lyft i stället fram varför du söker just det här jobbet, varför du vill jobba på det här företaget/arbetsgivaren, vad du kan tillföra och varför de ska välja just dig. Och håll brevet till max en A4-sida.

9. Blek inledning

För att göra ett bra intryck i brevet: Var noga med hur du inleder och avslutar. Ha gärna rubrik. Några exempel som fallit cv-granskarna i smaken är:
”Erfaren, kundorienterad ledare med sikte på resultat”,
”Driven, nyexaminerad civilingenjör söker nya utmaningar” och
”Dubbelutbildad ingenjör med internationell erfarenhet”.
Välj en rubrik du känner dig bekväm med.

10. Stavfel och språkliga fel

Sist men inte minst: Tänk på att stavfel och andra skrivfel i cv:t eller det personliga brevet ger ett starkt negativt intryck. Läs igenom en extra gång och be gärna någon annan att läsa också.

Karin Thorsell

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Fler ingenjörsstudenter vill ta examen

Först examen sedan jobb. Så svarar allt fler studenter i Sveriges Ingenjörers årliga löneenkät. Men dataingenjörerna väljer ofta en annan väg.

Scania stänger för klimatutbildning av anställda

Fredagen den 20 september stoppas allt arbete under en timme på Scanias anläggningar över hela världen. Då ska samtliga 52 000 anställda ska lära sig mer om klimatfrågor.

Roadshow för att fler kvinnor ska bli ingenjörer

Alltför få kvinnor väljer att bli ingenjör, tycker IVA, Sveriges Ingenjörer och Teknikföretagen. Därför besöker de 13 lärosäten under 2019 för att inspirera till förändring.

”Min chef är missnöjd med mig. Vad ska jag göra?”

Sveriges Ingenjörers ombudsman förklarar riskerna med att bli uppsagd av personliga skäl och hur du undviker att hamna i den situationen.

Administrativ börda tynger universitetslärare

Många och svårnavigerade it-system tar tid och skapar onödig stress för lärare på universitet och högskola.

Högskolan Väst knyter närmare band till arbetslivet

"Det är avgörande för att vi ska fortsätta vara konkurrenskraftiga som industriland", säger Lennart Malmsköld, universitetslektor.

Faktaresistens och fake news utmanar forskarvärlden

"Vi behöver vara mer lyhörda för de förändringar vi ser. Därför är ledarskapet en ödesfråga för universitetets framtid", säger rektorn på Lunds universitet.

Chalmersforskare: ”Oväntat” att få Breakthrough Prize

Chalmers har varit med i projektet som i våras lyckades avbilda ett svart hål. John Conway ledde arbetet på Chalmers. Här berättar han.

Två svenska miljöentreprenörer tävlar om miljonpris

Kiselalger och ett nytt superbatteri för energilagring. Det ägnar sig de två svenska företag åt - som båda är finalister i en internationell entreprenörstävling.

Nu förbereder sig ABB-ingenjörerna för Hitachi

I juli 2020 tar Hitachi över ABB Power Grids. Internt finns viss besvikelse över att ägandet lämnar Sverige – men mest pågår förberedelserna, kulturellt och affärsmässigt.