Facket granskar de utländska ingenjörernas löner

4
3633
Tariq Bacchus på Sveriges Ingenjörer granskar de löner som arbetsgivarna erbjuder utländska ingenjörer.

Allt fler högutbildade från länder utanför EU kommer till Sverige för att jobba. Som fackförbund granskar Sveriges Ingenjörer lönerna för 500–600 ingenjörer i månaden. De flesta erbjuder rimliga löner. Men inte alla.

Efterfrågan på ingenjörer har lett till att en del företag rekryterar från länder utanför Europa. Innan Migrationsverket beviljar arbetstillstånd ska fackförbunden yttra sig över de villkor som erbjuds.

– Jag är inte säker på att alla känner till att fackförbunden finns med i processen. Vi har inget veto men är lönen för låg så påtalar vi det. Vi vet att Migrationsverket tar hänsyn till  förbundets yttrande i sitt beslut, säger Tariq Bacchus, som arbetar med granskningarna på Sveriges Ingenjörer.

Enligt lagen måste arbetsgivare erbjuda lön och villkor som inte är sämre än de som regleras i kollektivavtalen eller praxis. Hittills i år har Migrationsverket beviljat 5000 arbetstillstånd inom yrken som kräver längre högskoleutbildning.

Tariq Bacchus kontrollerar först och främst att anställningen gäller en högskoleutbildad ingenjör och om utbildningen är treårig eller femårig. Med stöd av lönestatisk från förbundet granskar han sedan om lönen som arbetsgivaren föreslår är rimlig för ingenjörens ålder.

Vid tveksamheter konsulterar han Magnus Skagerfält som sedan många år ansvarar för Sveriges Ingenjörers arbete med integration och arbetskraftsinvandring. Ibland krävs också en diskussion med förbundets jurister.

Sveriges Ingenjörers kansli granskar ansökningar från företag där det inte finns någon akademikerförening. Förbundet vill att granskningen ska ske så nära arbetsplatsen som möjligt. Om det finns en akademikerförening på företaget granskar de ansökan.

Andra villkor än lön är svårt för fackförbunden att granska.

– Om företaget har kollektivavtal är det inga problem men många ingenjörer har istället försäkringar från sin hemländer som vi omöjligtvis kan bedöma, säger Tariq Bacchus.

Mer än hälften av de ingenjörer som erbjuds jobb i Sverige är indier. En del kommer också från Ukraina, Vitryssland, Ryssland och Balkan. De flesta jobbar med programmering och IT.

Hur vanligt att det att lönen som ingenjörerna erbjuds är för låg?

– Det är inte vanligt, gissningsvis rör det sig om några procent. Häromdagen granskade jag ett arbetserbjudande till ingenjör från Rwanda och där var lönen 10 000 kronor för låg. Det kan vi inte acceptera.

Att lönen som fackförbunden samtycker till verkligen är den lön som betalas ut garanterar dock inte fackförbundens granskningar.

– Det är viktigt att förstå att vi yttrar oss på ett anställningserbjudande, inte på ett anställningsavtal, säger Magnus Skagerfält.

De flesta företag rekryterar inte själva utan anlitar så kallade relocationföretag som sköter hanteringen av arbetstillstånd, till exempel Ernst & Young, Nordic Relations Group och PwC.

Ibland hör relationsföretaget eller arbetsgivaren av sig och har frågor eller vill förklara särskilda omständigheter. En förklaring till den låga lönen kan vara att ingenjören är nyexaminerad eller har jobbat med något annat i sitt hemland.

– Då kan det finnas skäl att acceptera en lägre lön, men bara då. Jag tycker ofta att de flesta företag förstår våra invändningar och de flesta vill erbjuda bra löner och villkor, säger Tariq Bacchus.

Karin Virgin

4 KOMMENTARER

  1. I förbundets kollektivavtal finns inga minimilöner för ingenjörer. Det som ger oss vägledning är förbundets lönestatistik över marknadsmässiga löner. Vi utgår med andra ord från vår lönestatistik när vi yttrar oss på den erbjuda lönen för att den inte ska vara diskriminerande. Sveriges Ingenjörer har inte heller uppdraget att göra kontroller av vilka löner som dessa ingenjörer i slutändan får. Det har beslutande myndighet som är Migrationsverket.

    • Hej Magnus,

      Så vad innebär det du skrev rent konkret? Hur låga löner accepterar SI i sina yttranden i förhållande till lönestatistiken? Får lönen exempelvis inte vara under medellönen för den anställdes ålder enligt lönestatistiken? Med tanke på hur låga löner ingenjörerna som tas in via arbetskraftsinvandring verkar få i praktiken så ser det verkligen inte ut som att medellönen tillämpas (se exempel i min tidigare kommentar som snarare tyder på att det är de absolut lägsta lönerna enligt lönestatistiken som tillämpas)?

      Vidare så har ju andra fackförbund (inom tex LO) fasta löner i de centrala avtalen, så det innebär att lägsta lönenivån för dem i princip blir medellönen även vid arbetskraftsinvandring. De är därmed skyddade mot lönedumpning. Jag antar att det är därför det i praktiken inte tas in många personer via arbetskraftsinvandring till dessa yrken, för det finns helt ingen lönedumpnings-vinst att göra för företagen.

      Detta i kontrast till för ingenjörer som inte är skyddade av minimilöner i sina avtal, så de blir därmed utsatta för lönedumpning. Det förklarar troligtvis även varför ingenjörerna är den absolut största yrkeskategorin som tas in via arbetskraftsinvandring. Företagen kan helt enkelt göra en vinst genom att utnyttja möjligheten att dumpa ingenjörernas löner. Är det inget SI oroas över? Har ni några förslag för hur ni ska komma tillrätta med det problemet?

      • Fackförbundens uppdrag handlar enbart om att lämna ett yttrande över den lön som arbetsgivaren erbjuder. Fackförbunden kan inte hållas ansvariga för de löner som arbetsgivarna betalar. Det är Migrationsverket som i sina efterkontroller granskar löner och villkor.

        Lönedumpning för utstationerad arbetskraft i Sverige är ett stort problem inom flera LO-yrken, något som medierna ofta rapporterar om, exempelvis inom transport- och byggnadssektorerna.

  2. Så hur låga lönenivåer accepterar Sveriges Ingenjörer då egentligen konkret?

    I fall som tagits upp i media har det varit erfarna personer med utbildning motsvarande civilingenjörsexamen som fått löner på ca 23-25.000 kr/mån. Och dessa lönenivåer ansågs helt normala och blev godkända av både fackförbund och Migrationsverket. Detta trots att lönen kanske är 30-40% lägre än medellönen enligt SI:s lönestatistik, för motsvarande ålder och utbildning.

    Olika former av ingenjörer (IT-ingenjörer, civilingenjörer och andra ingenjörer) var under 2017 den största yrkeskategorin bland de som togs in via arbetskraftsinvandring. 4029+1082+431=5542 personer per år närmare bestämt. Nästan lika många som det examineras per år på de svenska civilingenjörsutbildningarna (!). Se statistik här:

    https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Arbetstagare—de-storsta-yrkesgrupperna.html

    Klart det här sätter en enorm press nedåt på ingenjörslönerna i Sverige.

    Frågan är var Sveriges Ingenjörer står i den här frågan? Bryr man sig om att det innebär lönedumpning för deras medlemmar? Tänker man försöka göra något åt det?

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Sandslott

Ingenjören tar semester – vi ses igen den 12 augusti

Följ oss gärna på Facebook där vi lägger ut lästips hela sommaren. Här på Ingenjören.se är vi tillbaka den 12 augusti. Trevlig sommar! 

”Vi är i Almedalen för att lyfta ingenjörernas frågor”

Almedalsveckan pågår för fullt och Sveriges Ingenjörer är på plats. Vi ringde upp förbundsordförande Ulrika Lindstrand och fick en rapport från Visby. Alla medlemmar förstår kanske inte värdet av att förbundet deltar i Almedalen. Vad...
Avtal som rivs, ingenjörerna Sanna och Mattias Fager, test och Ulrika Lindstrand.

Här är de mest lästa artiklarna i år

Kärlek, utbrändhet, ilska över löner och tips inför anställningsintervjuer. Det är några av ämnena i de mest lästa artiklarna på Ingenjören.se under första halvåret 2019. Har du läst artiklarna som hamnar i topp? Kolla...

Ola Serneke – en av de två ingenjörer som sommarpratar

Ola Serneke, ägare och VD för byggföretaget Serneke, gör i år debut som sommarvärd på Sveriges Radio. Med en civilingenjörsexamen från Chalmers i botten är han därmed en av två ingenjörer bland årets sommarpratare.  Hur...

Missa inte ingenjörernas digitala löprundor i 15 svenska städer

Förra året lanserades figure running i Sverige. Det var företaget Ramboll som tog hjälp av sina ingenjörer för att ta fram löprundor formade som figurer i några svenska städer. I maj uppdaterades appen med...
Några ledamöter under Ingenjörsfullmäktige 2018

Nu ska medlemmarna påverka Sveriges Ingenjörer mer

Sveriges Ingenjörers demokratiöversyn går nu in i ett slutskede. Över sommaren arbetar förbundsstyrelsen fram ett inriktningsförslag som presenteras för ledamöterna i Ingenjörsfullmäktige i höst – inför beslut om förändringarna på fullmäktige i november. Det...

Christer Fuglesang: Sverige borde satsa mer på rymden

Den 20 juli är 50 år sedan Apollo 11 tog de första människorna till månen. Christer Fuglesang, Sveriges första och hittills enda astronaut som varit i rymden, är med och firar detta tillsammans med...

Arbetslösheten för ingenjörer är fortfarande låg

I april var bara 1,1 procent av de yrkesverksamma medlemmarna i Sveriges Ingenjörer arbetslösa. Arbetsförmedlingen rapporterar också att antalet varslade personer fortfarande är lågt. Arbetslösheten för Sveriges Ingenjörers medlemmar har de senaste åren varit låg...

Läkemedelsföretaget Sobi varslar 90 om uppsägning

Chock och besvikelse är vad många medarbetare på läkemedelsföretaget Sobi i Stockholm känner efter beskedet att 90 forskartjänster försvinner. Sveriges Ingenjörer stöttar Akademikerföreningen i förhandlingarna som startar den här veckan.  Företaget Swedish Orphan Biovitrum AB,...
Ingenjören och hållbarhetsforskaren Susanna Elfors startade en Facebookgrupp för folk som reser med tåg till Europa.

Ingenjören som blivit drottning av tågsemester

Hon är ingenjör och hållbarhetsforskare och en av dem som gett tågresandet en rejäl skjuts. Susanna Elfors grundade Facebookgruppen Tågsemester (med över 90 000 medlemmar) och har startat tågresebyrå. Vi ringde upp henne. Hur kommer det...