Så klarar du att nå dina mål – privat och på jobbet

0
6826
Foto: Mostphotos/Sergey Nivens.

Nytt år och nya löften. Men de flesta vet att de sällan håller. Läs vad psykologerna menar att det krävs för att verkligen lyckas med en förändring, i privatlivet eller på jobbet. 

Blev det några nyårslöften inför 2019? Kanske till och samma som förra året. De flesta nyårslöften spricker därför att målen är för höga.

Liria Ortiz

– Istället för ett lova sig själv att genomföra något svårt är min rekommendation att bestämma sig för att starta en resa mot ett mål, säger Liria Ortiz, psykolog med lång erfarenhet av motiverande samtal.

– Om det handlar om att få bättre hälsa eller viktminskning, bestäm dig för att träna mer och äta mer grönt. Tuffa träningslöften och dieter är extremt svåra att hålla och när vi faller tillbaka i gamla vanor ger vi ofta upp. Förändringsprocessen handlar om precis det, att vi ibland faller tillbaka, säger hon.

Liria Ortiz tips

Undvik konkreta löften som du sannolikt inte klarar att hålla

Betrakta förändringen som en resa mot ett mål som inte har en deadline

Var förberedd på att du kan komma att falla tillbaka i gamla vanor och det är en del av resan

Ha en plan för hur du får tillbaka till motivationen

Det finns också risk med en sätta deadlines. Se förändringen som en resa där det kommer att finnas hinder och kontrollstationer där du utvärderar vad som är svårt och vad du behöver göra annorlunda för att fortsätta åt rätt håll.

Och det allra viktigaste är att man är förberedd på att man kommer att falla några gånger på vägen.

– Det handlar inte om utan när man kommer att tappa motivationen och inte klara att hålla sig till de nya goda vanorna. Därför är det nödvändigt att man är förberedd på det och har en plan för hur man kommer tillbaka på rätt spår, säger Liria Ortiz.

Många nyårslöften handlar också om jobbet. Kanske saknar jobbet de utmaningar du vill ha, har du en dålig chef som inte verkar möjlig att förändra eller krockar dina värderingar med företagets?

Oskar Henrikson, psykolog på Psykologifabriken i Stockholm, arbetar med beteendeförändringar i organisationer. Han menar att möjligheten att lyckas med en förändring är extremt beroende av omgivningen. Ett exempel är kollegan som varit på kurs, kommer tillbaka peppad att tillämpa sina nya insikter och möts av kommentaren ”har du varit på kurs”?

Oskar Henrikson

– Det är inte stöttande och då är också chansen liten att lyckas med en förändring, säger Oskar Henrikson.

Han menar att det ibland kan vara nyttigt att ställa sig frågan om man verkligen är den man vill vara på jobbet.

– Tvingas du kompromissa med sådant som är viktigt för dig och som också påverkar ditt privatliv negativt. Då tycker jag att man ska förbereda sig för att nå en förändring.

I allmänhet finns det två möjliga lösningar. 1) Försök förändra de förhållanden på arbetsplatsen som du är missnöjd med. 2) Byt jobb.

Enligt Oskar Henrikson är det första steget en egen kartläggning av vad som skaver. Försök hitta svaren på frågan varför du inte trivs. Nästa steg är ett samtal med din chef. Berätta vad du har kommit fram till och vilka förändringar du vill se. Det kan till exempel handla om ett tydligare uppdrag, mer feedback eller avlastning.

Blir ni överens handlar nästa steg om att sätta mål. Ett sådant kan exempelvis vara att arbeta mindre övertid. Sedan är det dags att formulera vilka konkreta förändringar av beteenden som du måste genomföra. Ofta handlar det om planering, prioritering och stöd men ibland om konkret avlastning.

– Jag tycker att det är viktigt att förändringarna är väldigt konkreta men inte svåra att klara av. Det är bättre att höja svårighetsgraden på förändringarna i takt med att du klarar dem.

Motivation är lika viktig för förändringar på jobbet som i privatlivet och Oskar Henrikson menar att det största misstaget är att tro att motivationen finns inne i kroppen.

– Motivation är relationen mellan svårighetsgrad och belöning. Sätter du realistiska mål som du kan klara får du mer motivation att fortsätta.

Han påpekar också att många förändringar på jobbet kräver att flera kolleger, ofta hela team, jobbar mot samma mål, däremot kan var och en behöva förändra olika beteenden.

När Oskar Henrikson genomför beteendeförändringsprojekt i organisationer får alla varsin träningskompis som man lunchar med. Då pratar man om vad man har gjort och hur det har gått.

– Stöd från andra är jätteviktigt. Det gäller också om du bestämt dig för att byta jobb. Hitta vänner som också söker nya jobb, utbyt erfarenheter och peppa varandra.

Karin Virgin

Oskar Henriksons fem steg till förändring på jobbet

1. Fundera på om du är den du vill vara på jobbet? Trivs du med chefer och kolleger? Jobbar du med det du vill?

2. Tänk igenom vad du vill du förändra? Vilken känsla vill du uppnå?

3. Sätt realistiska mål i den riktning som du har bestämt.

4. Bestäm konkreta beteendeförändringar som du har rimliga chanser att klara, helst små förändringar för att successivt höja svårighetsgraden. Här är motivationen avgörande.

5. Belöna dig själv med något som du mår bra av när du har klarat att genomföra förändringarna.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Arbeta hemifrån gör att livspusslet fungerar bättre

I en medlemsundersökning av Sveriges Ingenjörer svarar hälften av kvinnorna som arbetar hemifrån under krisen att de upplever en bättre balans mellan arbetsliv och privatliv.
Droger, coronakarta, lönestatistik och ingenjören som hoppade av ekorrhjulet.

Värdet av examen, coronakartan och droger – det är mest läst i år

Här är de 20 artiklar som flest läst på Ingenjören.se under första halvåret 2020.
Kvinna tar det lugnt på balkong

Så får du en bra semester – trots krisen

Går det att få semesterkänsla i en tid av hemarbete, restriktioner och varsel? Ja, säger psykologen Kerstin Jeding. Här är hennes tips. 

Korttidsarbete räcker inte – varsel på Volvo och Sandvik 

Två stora industriföretag, AB Volvo och Sandvik, varslade om uppsägningar veckan före midsommar. Varslen berör tillsammans omkring 1300 jobb för tjänstemän.

Vad kan du om solen? Testa dina kunskaper!

Hur många jordklot ryms det i solen och hur ljust ska det vara för att räknas som dagsljus? Gör sol-quizet och sätt dina kunskaper på prov!

Semestertips: Lyssna på radioserien ”AI och jobben”

Hur påverkar AI jobben, vilka försvinner och vilka förändras? Och vad är etiskt försvarbart när nästan allt är möjligt? Missa inte radioserien AI och jobben som tar upp de viktiga frågorna.

”Viktigt ämne för alla blivande ingenjörer”

"Arbetsmiljö är en av vår tids viktigaste frågor som borde få en högre status i utbildningarna" säger Jonas Borell, årets vinnare av Levipriset.

Fem tips för en lyckad digital anställningsintervju

Med bra förberedelser kan en digital anställningsintervju faktiskt fungera bättre än en vanlig fysisk intervju. Det finns några saker som är särskilt viktiga att tänka på.
Stefan Blomberg

Så kan du agera mot mobbning på jobbet

Mobbning på jobbet är nedbrytande för den som utsätts och skadligt för hela arbetsgruppen. Men det går att göra något åt. Här är psykologen Stefan Blombergs råd.    

Fem misstag som hämmar verksamheten

Vad är det som utmärker Sveriges bästa verksamheter och vad gör alla andra för fel? Henrik Eriksson, biträdande professor på Chalmers, har svaret.