- Ingenjören - http://www.ingenjoren.se -

Så blir du en effektiv jobbsökare

Sätt mål, skapa struktur i vardagen och glöm inte bort att koppla av. Det är tre smarta knep som hjälper dig att bli effektiv som jobbsökare.

Ellinor Wassberg är jobbsökarexpert på Arbetsförmedlingen. Hon konstaterar att många av de knep som vi använder i arbetslivet för att bli mer effektiva även fungerar i en jobbsökarvardag. För precis som många i sin arbetsvardag distraheras av plingande mejl och surrande kollegor, kan det vara svårt att som arbetssökande hålla fokus på att söka arbete.

– Det är nog det allra svåraste, att inte låta sig bli distraherad av annat som lockar. Men även att orka hålla ångan uppe, ibland kan det ju vara tungt och kännas hopplöst. Därför är det viktigt att hitta strategier för att vara effektiv, säger Ellinor Wassberg.

För att kunna leta jobb mer kreativt behöver du börja med att formulera för dig själv vad du vill med ditt nya jobb. Vilka arbetsuppgifter gillar du? Hur tänker du kring lön och arbetstider? Vad är viktigt för dig? Finns det andra yrken än de mest självklara där din kompetens och erfarenhet skulle vara värdefull?

Ellinor Wassberg, Arbetsförmedlingen. Foto Andreas Damgaard

– Tänk inte bara ”Nu ska jag söka jobb”, utan börja med att fundera över vad du vill uppnå och försök också få ned det på pränt. Det kommer att hjälpa dig att upptäcka fler jobb som är intressanta för dig att söka.

Tänk sedan igenom vilka olika steg du behöver ta för att ta dig till ditt nya mål. I vilka olika kanaler hittar du jobben? Vilka kontakter behöver du ta? På vilka olika sätt kan du lyfta fram dina styrkor och kompetenser? Hur blir du bättre på att skriva ansökningar och personliga brev?

Skriv ner allt du vill göra och lägg sedan upp en plan för vad du ska göra, och när – använd kalendern, skriv listor eller använd de metoder för planering som du själv trivs bäst med.

– När du är arbetssökande så får du vara din egen chef. Bestäm vad du ska göra den närmaste veckan, vilka tider du vill jobba och hur mycket.

Att skapa struktur och rutiner i jobbsökarvardagen är viktigt, inte bara för att få saker gjorda, utan även för att skapa utrymme för återhämtning. Ellinor Wassberg tipsar om att skriva ned allt du gör så att du kan se vad du har gjort under dagen eller veckan. När du nått ditt mål kan du med gott samvete se något avsnitt av din favoritserie, eller gå ut och ta en fika med en vän.

– Det är så viktigt att ta pauserna, att vara nöjd med allt du har presterat och ta lediga dagar på samma sätt som om du skulle ha jobbat. Om du planerar din tid så kommer du också att märka att du blir mer effektiv, får mer gjort på kortare tid och därmed också hittar ditt nya jobb snabbare.

5 steg att bli mer effektiv

  1. Gör en plan. Bestäm vilka tider på dagen och veckan som du ska ägna dig åt jobbsökande. Här avgör du själv när och hur mycket du vill jobba, om det passar bäst på morgonen eller kvällen.
  2. Sätt mål. Vad vill du uppnå under din jobbsökartid? Skapa en struktur och planera vad du ska göra när. En dag kanske du ägnar åt att gå igenom annonser för att hitta nya jobb att söka, en annan dag jobbar med ditt personliga brev och den tredje ägnar du åt omvärldsbevakning för att hitta dolda jobb som du kan skicka spontanansökan [2] till.
  3. Håll fokus. Stäng av aviseringar och ha en gör-sen-lista som du fyller på när tankar som distraherar dig dyker upp. Se till att ha disciplin att hålla isär jobb och privatliv.
  4. Utvärdera. Skapa utrymme för reflektion, vad fungerar bra, vad kan du förbättra? Ha en lista där du bockar av allt du gör och var nöjd med allt du åstadkommer.
  5. Ta hand om dig. Se till att du också planerar in tid för återhämtning. Jobba inte mer än du skulle ha gjort som anställd.

För att tydligare skilja jobbsökande från privatlivet kan det också vara bra att skaffa en mejladress som du använder för att söka jobb. På så vis minskar du risken för att personliga mejl drar uppmärksamheten från det du tänkt göra.

Ett annat bra tips för att hålla fokus är att ha en lista på skrivbordet eller i telefonen där du skriver ner saker som du kommer på, men inte vill göra på en gång.

– Det är så lätt att hamna på sidospår. Ett mejl plingar till och plötsligt gör du något helt annat än du tänkt dig. Genom att göra en uppsamlingslista som du går tillbaka till senare kan du lättare släppa den tanke som dök upp och istället fortsätta jobba med det du höll på med, förklarar Ellinor Wassberg.

Det finns även knep att effektivisera arbetet med att skriva ansökningar. Det personliga brevet, till exempel. Det bör alltid vara anpassat för annonsen och det jobb man söker. Men för att spara tid och energi tipsar Ellinor Wassberg om att skapa ett långt och utbyggt personligt brev som innehåller allt om dig – styrkor, kompetens, erfarenhet och drivkrafter.

– Det blir som en gottepåse som du kan plocka ifrån för att bygga ditt personliga brev. Då kan du dra nytta av formuleringar som du jobbat med tidigare, och istället lägga mer tid på att göra research om företaget och anpassa brevet för det jobb du söker.

Ellinor Wassberg poängterar att det också är viktigt att utvärdera och reflektera över vad som fungerar bra och vad som kan bli bättre, både i din egen jobbsökarvardag och i själva jobbsökandet. Om du exempelvis inte får jobb, fast du blir kallad på intervjuer, kanske du behöver träna dig i intervjusituationen.

Läs också: Ingenjörer – tänk på det här på anställningsintervjun [3]

Som i vilket annat jobb som helst kan det vara svårt att hålla ångan uppe och vara effektiv varje dag i sitt jobbsökande. Sådana dagar är det extra viktigt att påminna sig om vad man är bra på.

– Alla har dåliga dagar och det måste vi också tillåta oss att ha ibland. Ett bra tips är att du ser till att samla på positiva omdömen och kommentarer så att du kan ta fram dem de dagar då det känns tungt. Tillåt dig att ta en regndag för att sedan ta nya tag nästa dag, tipsar Ellinor Wassberg.

Anna Nyström