Facken på Scania välkomnar tuffare miljökrav på lastbilar

0
1846
Fack på Scania välkomnar de tuffare miljökraven för lastbilar. Foto: Scania CV AB

I februari antog EU ett avtal om högre krav på CO2-utsläpp från lastbilar. Facken på Scania tycker att målen är både realistiska och nödvändiga och akademikerna sticker dessutom ut hakan. De ser gärna att lagstiftare och politiker höjer ribban för industrin ännu mer.

Den 19 februari beslutade EU att införa ett nytt regelverk för utsläpp av koldioxid från tunga lastbilar. I våras bestämde sig facken på Scania – Akademikerföreningen, Unionen, Ledarna och Metall – för att göra ett gemensamt skriftligt uttalande som visar att man är positiv till de hårdare kraven.

Lisa Lorentzon

– Oavsett vilket förbund man tillhör är det viktigt att alla anställda ser att facken tror att de ambitiösa klimatmålen är bra för hela företaget på lång sikt, säger Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania.

I Akademikerföreningens medlemsbrev i april publicerades uttalandet om hur facken ser på de tuffare kraven. Där skriver man: ”Att sätta höga klimatmål handlar om att våga tro på framtiden. Tro på att vi som arbetar inom industrin kan hitta lösningarna. Om kraven från politiker och kunder är för låga får det motsatt effekt. ”

Lisa Lorentzon säger att de nya kraven är tuffa men fullt realistiska att nå. Det kommer dessutom bli nödvändigt eftersom bötesbeloppen är höga för de som misslyckas. Hon menar att det kommer att bli en ödesfråga för företagen i branschen.

Hårdare miljökrav på tunga lastbilar

  • Enligt beslutet ska koldioxidutsläpp från bussar och lastbilar minska med 15 procent till år 2025 och 30 procent till år 2030, jämfört med 2019 års nivåer.
  • Den tunga vägtrafiken står för knappt 5 procent av EU:s totala utsläpp av växthusgaser.

Akademikerföreningen vill till och med att Scania ska sikta högre än kraven.

– Scania är ett premiummärke. Vi ska nå utsläppskraven med god marginal och ha lägre bränsleförbrukning än våra konkurrenter. Det är viktigt för vår konkurrensförmåga och vår möjlighet att investera i forskning och utveckling. Och det tryggar jobben på sikt.

Medlemmarnas reaktioner på fackens gemensamma uttalande har varit enbart positiva.

– Bland våra medlemmar finns det ett stort engagemang för klimatet och en önskan att vara med och bidra till mer hållbara lösningar. Många känner sig stolta att jobba på ett företag som sätter ambitiösare mål än lagstiftningen kräver. Dessutom älskar ju ingenjörer utmaningar säger Lisa Lorentzon.

Så här avslutar facken på Scania sitt uttalande ”Vi litar på att politiker och kunder kommer att fortsätta utmana oss. Vi kommer att leverera.”

Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Dra nytta av rekryterarens knep i jakten på nytt jobb

Vill du vidare i karriären? Den nya tjänsten Fråga rekryteraren kan ge dig goda råd och smarta tips på vägen till ditt nya jobb.
Sverige

Så mycket skiljer sig ingenjörers löner

Hur mycket skiljer lönen mellan ingenjörer som är chefer och de som inte är det? Mellan storstäder och övriga landet, privat och offentlig sektor och mellan civil- och högskoleingenjörer? Det får du svar på här.

Gör testet som mäter din trötthet

Hur trött känner du dig efter jobbet? Gör Sahlgrenska sjukhusets test som ger svar på din situation. Isolering vid hemarbete är en riskfaktor för trötthet.

Klarar du dig om du blir arbetslös?

Gör en riskanalys, se över din budget och testa kriståligheten för just din ekonomi. Det är tre bra tips för att slippa känna oro.

”Utan oss stannar sjukhusen”

När coronapandemin belastade sjukvården till bristningsgränsen arbetade också medicinteknikerna långa pass, ofta nära smittade patienter. Men i mediabevakningen har de hamnat i skuggan.

Högskolor tar fram utbildningar för ingenjörer i industrin

Tretton lärosäten har tillsammans tagit fram digitala utbildningar för yrkesverksamma ingenjörer inom industrin. Efter årsskiftet kan 1 000 utbildningsplatser bli tillgängliga.

Göteborgs första stadsbonde är en ingenjör

Klara Hansson är stadsbonde i Göteborg. "Jag inser att jag har stor nytta av mina ingenjörskunskaper i det jobb jag har nu" berättar hon.
Hemarbetsplats

Tänk på ljuset på (hemma)kontoret

Får kökslampan eller mysbelysningen fungera som arbetslampor när du jobbar hemma? Här ger synergonomen Per Nylén råd för hemmakontoret och kontoret. 

Ställ krav på din arbetsmiljö i hemmet

"Det är inte rimligt att anställda själva står för kostnaden att anpassa en arbetsplats i hemmet för en god arbetsmiljö" säger Magnus Skagerfält, sakkunnig på Sveriges Ingenjörer.

AB Volvo avslutar alla permitteringar

– Vi tror att våra medlemmar tycker att det är positivt och ger en signal i rätt riktning, säger Peter Månsson, koncernförhandlare för akademikerna på AB Volvo, om företagets beslut att avsluta permitteringarna.