Facken på Scania välkomnar tuffare miljökrav på lastbilar

0
944
Fack på Scania välkomnar de tuffare miljökraven för lastbilar. Foto: Scania CV AB

I februari antog EU ett avtal om högre krav på CO2-utsläpp från lastbilar. Facken på Scania tycker att målen är både realistiska och nödvändiga och akademikerna sticker dessutom ut hakan. De ser gärna att lagstiftare och politiker höjer ribban för industrin ännu mer.

Den 19 februari beslutade EU att införa ett nytt regelverk för utsläpp av koldioxid från tunga lastbilar. I våras bestämde sig facken på Scania – Akademikerföreningen, Unionen, Ledarna och Metall – för att göra ett gemensamt skriftligt uttalande som visar att man är positiv till de hårdare kraven.

Lisa Lorentzon

– Oavsett vilket förbund man tillhör är det viktigt att alla anställda ser att facken tror att de ambitiösa klimatmålen är bra för hela företaget på lång sikt, säger Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania.

I Akademikerföreningens medlemsbrev i april publicerades uttalandet om hur facken ser på de tuffare kraven. Där skriver man: ”Att sätta höga klimatmål handlar om att våga tro på framtiden. Tro på att vi som arbetar inom industrin kan hitta lösningarna. Om kraven från politiker och kunder är för låga får det motsatt effekt. ”

Lisa Lorentzon säger att de nya kraven är tuffa men fullt realistiska att nå. Det kommer dessutom bli nödvändigt eftersom bötesbeloppen är höga för de som misslyckas. Hon menar att det kommer att bli en ödesfråga för företagen i branschen.

Hårdare miljökrav på tunga lastbilar

  • Enligt beslutet ska koldioxidutsläpp från bussar och lastbilar minska med 15 procent till år 2025 och 30 procent till år 2030, jämfört med 2019 års nivåer.
  • Den tunga vägtrafiken står för knappt 5 procent av EU:s totala utsläpp av växthusgaser.

Akademikerföreningen vill till och med att Scania ska sikta högre än kraven.

– Scania är ett premiummärke. Vi ska nå utsläppskraven med god marginal och ha lägre bränsleförbrukning än våra konkurrenter. Det är viktigt för vår konkurrensförmåga och vår möjlighet att investera i forskning och utveckling. Och det tryggar jobben på sikt.

Medlemmarnas reaktioner på fackens gemensamma uttalande har varit enbart positiva.

– Bland våra medlemmar finns det ett stort engagemang för klimatet och en önskan att vara med och bidra till mer hållbara lösningar. Många känner sig stolta att jobba på ett företag som sätter ambitiösare mål än lagstiftningen kräver. Dessutom älskar ju ingenjörer utmaningar säger Lisa Lorentzon.

Så här avslutar facken på Scania sitt uttalande ”Vi litar på att politiker och kunder kommer att fortsätta utmana oss. Vi kommer att leverera.”

Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Trappa ner innan pensionen och få mer utrymme för reflektion

Gunnar Wikmark har inte ångrat beslutet att vara ledig en dag i veckan. Han har fått mer tid att fundera över vad han vill göra i framtiden och undersöka vilka möjligheter som finns.

Så här fungerar flexpension – och så länge räcker pengarna

Flexpension gör så att du kan gå ner i arbetstid några år innan pensionen utan att göra hål i plånboken. I räkneexemplet i artikeln ser du hur länge flexpensionen räcker.

Var tredje akademiker vågar inte föra fram kritik

Särskilt allvarlig är tystnadskulturen inom akademin, eftersom demokrati är beroende av forskare som vågar och kan granska samhällets makthavare.

Känner du dig som en bluff på jobbet?

Är du rädd för att bli avslöjad med att inte ha den kompetens som chefen och kollegorna tror? Det kallas bluffsyndromet och du är inte ensam. Läs vad du kan göra om du känner dig drabbad.

Pensionerad lärare mentor för studenter med funktionsnedsättning

Det var en slump som gjorde att tidigare Chalmers-läraren Lars Nordlund blev mentor för studenter med funktionsnedsättning. Men han är glad att han blev det.

Så många ingenjörer tar ut examen

Hur många tar examen från ingenjörsutbildningarna, egentligen? I slutet av 1970-talet låg det på ungefär 1 500 per år. Men hur har det sett ut sedan dess? Här är statistiken.

Södertälje kommun vässar ingenjörerna i projektledning

Omkring 50 ingenjörer i Södertälje kommun har avslutat den första delen i sin projektledarutbildning, början på en stor kompetenssatsning på ingenjörerna.

Få valuta för pengarna för medlemskapet i facket

Är du nyfiken på vad din kollega tjänar inför nästa lönesamtal? Inte helt osannolikt, men att prata lön kan vara känsligt. Ta istället hjälp av Sveriges Ingenjörers lönestatistik för att få reda på vad anställda inom samma bransch och med liknande erfarenhet tjänar.

Så påverkas ingenjörerna på Scania av neddragningarna

Orderingången har sjunkit på Scania och många konsulter kommer att tvingas lämna företaget. Men det blir också stora omställningar för tjänstemännen som jobbar kvar. 

En ny ledamot föreslås till Ingenjörernas styrelse

Valberedningen i Sveriges Ingenjörer föreslår att en ny ledamot väljs in i förbundsstyrelsen vid Ingenjörsfullmäktige senare i november. Och den som föreslås är en ingenjör på Nationellt forensiskt centrum vid Polismyndigheten.