”Jag jobbar för mycket och mår inte bra. Vad ska jag göra?”

0
825
Stanna upp och reflektera över ditt arbete. Många förstår inte att de befinner sig i en ohälsosam arbetsmiljö förrän det redan har gått snett. Foto: Getty Images

Hur vet jag att jag har en rimlig arbetsbörda? Och vilket ansvar har min arbetsgivare? Friedrich Heger, ombudsman på Sveriges Ingenjörer, reder ut vilka vägar du kan gå om du upplever att du har en ohälsosam arbetsbelastning.

Jag jobbar mycket och mår inte bra, vad ska jag göra?

– Att du inte mår bra kan bero på väldigt många saker. Du måste börja med att fundera över varför du inte mår bra av jobbet? Handlar det om att du jobbar mycket övertid? Sover du dåligt eller är orolig för att inte hinna med dina uppgifter? Känner du att du saknar rätt utbildning för att utföra arbetet? Det kan vara väldigt svårt att ge generella råd, men om du upplever en ohälsosam arbetsbelastning bör du lyfta det med din arbetsgivare som har arbetsmiljöansvaret. Alternativt kan du också vända dig till företagets skyddsombud som företräder alla anställda på arbetsplatsen.

Hur vet jag om jag har en rimlig arbetsbörda?

– Tänk över ditt arbete, hur ser det ut? Försök att se helhetsbilden hur de krav du har på ditt arbete stämmer med de resurser du har i form av kunskap, tid och verktyg. Ryms dina arbetsuppgifter inom din arbetsdag? Har du tid att ta en ordentlig lunchrast? Att arbetsbördan kan variera i perioder är inget ovanligt, men det måste finnas tid för återhämtning – kan du ta en eftermiddag kompensationsledigt när det behövs?

– Det finns ett enkelt test som ger bra svar på hur hälsosam din arbetsmiljö är; skulle du rekommendera din vän att söka jobb på din arbetsplats?

Ur AFS 2015:4

§ 9 Arbetsgivaren ska se till att de arbetsuppgifter och befogenheter som tilldelas arbetstagarna inte ger upphov till ohälsosam arbetsbelastning. Det innebär att resurserna ska anpassas till kraven i arbetet.

§ 10 Arbetsgivaren ska se till att arbetstagarna känner till:

  1. Vilka arbetsuppgifter de ska utföra
  2. Vilket resultat som ska uppnås med arbetet
  3. Om det finns särskilda sätt som arbetet ska utföras på och i så fall hur
  4. Vilka arbetsuppgifter som ska prioriteras när tillgänglig tid inte räcker till för alla arbetsuppgifter som ska utföras
  5. Vem de kan vända sig till för att få hjälp och stöd för att utföra arbetet. 

Arbetsgivaren ska därutöver säkerställa att arbetstagarna känner till vilka befogenheter de har enligt punkterna 1–5.

Vilket ansvar har min arbetsgivare?

– Arbetsgivaren har ansvar för att systematiskt planera och leda arbetet med en god arbetsmiljö. Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö, AFS 2015:4 är tydlig med detta. Den säger bland annat att arbetsgivaren ska se till att de arbetsuppgifter och befogenheter som de tilldelar arbetstagarna inte ger upphov till ohälsosam arbetsbelastning.

Vad innebär det?

– Det ska vara balans mellan krav och resurser i arbetet. Det ska vara tydligt vilka dina arbetsuppgifter är, vilka befogenheter du har, vilken förväntan arbetsgivaren har på dig och hur du ska prioritera mellan olika uppgifter. Resurser handlar om kunskap, arbetsredskap, bemanning och kontroll över sitt eget arbete. Arbetsgivaren har ett ansvar att följa upp hur det går och vara uppmärksam på tecken på ohälsosam arbetsbelastning, det gäller både på individ och gruppnivå.

Vilka tecken kan det vara?

– Det är vanligt att ohälsosam arbetsbelastning tar sig uttryck i slitningar mellan kollegor, stress, konflikter och hög sjukfrånvaro. På individnivå kan det vara trötthet, sömnproblem, hjärtklappning, koncentrationssvårigheter eller humörsvängningar.

– Det kan vara svårt att själv se problemen när man är mitt i situationen. Många förstår inte att de befinner sig i en ohälsosam arbetsmiljö förrän det redan har gått snett. Mitt råd är därför att då och då stanna upp och försöka se sin situation utifrån.

Vilka vägar kan jag gå för att söka hjälp?

Fråga facket

Under temat ”Fråga facket” tar vi upp utvalda frågor som medlemmar ställer till Sveriges Ingenjörers rådgivning.

Har du en fråga? Här finns kontaktuppgifter till rådgivningen.

Här hittar du alla frågor vi skrivit om hittills.

– Om du upplever att det finns problem med arbetsbelastningen så kan du alltid vända dig till dina lokalfackliga företrädare eller ringa oss på Sveriges Ingenjörers rådgivning, det är en fråga som vi möter ofta. Du kan även prata med skyddsombudet på arbetsplatsen. Det är dock i slutändan din arbetsgivare som bär ansvaret för ditt arbetsmiljö. Därför bör du göra din arbetsgivare uppmärksam på det. Var konstruktiv och tänk gärna själv igenom vilka lösningar som skulle fungera.

– Tänk på att en ohälsosam arbetsmiljö kan leda till sjukskrivning, som utmattning eller förslitningsskador. Även om det känns obekvämt att lyfta frågan så handlar det i ett långsiktigt perspektiv om att du värnar om din egen hälsa och ekonomi både nu och framöver.

Anna Nyström

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ingenjörsfullmäktige 2018

Kritik mot förslag om ny demokratiorganisation

Sveriges Ingenjörers förbundsstyrelse föreslår nu att Ingenjörsfullmäktige hålls vartannat år i stället för varje och att det ska bli lättare att ställa upp i valet. Men flera av grupperna i fullmäktige menar att förslaget...

Hur förorenad är luften på vägen till ditt jobb ? – testa här

Vet du hur förorenad luften är längs din cykelväg till jobbet? Ramboll har utvecklat webbtjänsten Happy Commuter som ger svar. Testa själv!

Stora krav på chefer i kontor utan egna platser

Det är en utmaning att arbeta i en miljö där medarbetarna inte har en egen plats. Den kräver att du är mer kontaktsökande och hittar nya sätt att mötas regelbundet.

Lite retorik kan hjälpa dig på jobbet

Retorik – behöver man det på jobbet? Ja, i alla fall finns det mycket att lära som gör det lättare att hantera förhandlingar, samtal och – så klart – presentationer. Här är 11 tips...

Hård lunchträning gör dig mer stressad och mindre produktiv

Att träna på lunchen kan tyckas tidseffektivt i det annars så svårlagda livspusslet, men faktum är att intensiv träning på lunchen kan ge motsatt effekt – särskilt om du har det stressigt på jobbet.

Polhemspriset för hjälm som skyddar hjärnan bättre

Åres Polhemspris går till forskartrion bakom Mips, en säkerhetslösning i hjälmar som minskar risken för hjärnskador. Tekniken i hjälmarna imiterar hjärnans eget skyddssystem.

Nu blir KTH-alumner av med sin kth.se-adress

Nu ändras KTH:s praxis att anställda och studenter får behålla sin mejladress även efter att de slutat. En stor anledning är säkerhetsaspekterna.

Nästan utbränd på konsultjobbet

"Vi är många som sätter upp en mur för att inte visa hur vi egentligen mår", säger ingenjören som själv upplevt konsekvenserna av att sätta jobbet före hälsan.

Svenskt algföretag vann stor internationell tävling

Swedish Algae Factory tog hem förstapriset i Postcode Lotteries Green Challange, en av världens största tävlingar inom hållbart entreprenörskap.

Koll på inkorgen minskar stressen

Minska stressen genom att få koll på jobbet. Och en central del i det är att hantera inkorgar rätt, menar teknikjournalisten Anders Thoresson. Här är hans råd.